Bukefalos 28 år!

Tygelfäste på tävling

Corminta

Trådstartare
Märklig rubrik men hoppas få feedback på funderingarna kring att "fuska" sig till bettlöst på tävling.

Har aldrig tävlat vare sig dressyr eller hoppning och har ingen som helst koll på TR. Däremot vet jag att man måste ha nosgrimma på dressyrtävling.
Dock började jag fundera över vissa möjligheter under mina långa timmar med gammelmärren jag hade tidigare.
Då hon kom hade hon stora problem med acceptans och kommunikation via bettet. Detta var lätt löst då vi helt enkelt slopade träns och istället red på enbart remontgrimma, fäste då tygeln i sidoringen på remonten. Efter ett tag började jag försöka vänja tillbaka bettet genom att lägga på ett träns med vanligt tredelat bett men fortfarande rida på remonten.

Frågan är då:
Skulle man kunna komma undan att starta en tävling där du har träns med godkänt bett men tygeln fäst i nosgrimman?
Står det någonstans i TR hur tygeln måste vara fäst?
Står det något om "lämpligheten i utförande av utrustning" eller liknande?
Skulle det klassas som säkerhetsrisk?
Någon som provat varianten vid "markhantering" på tävlingsplats? (Tex träns på men hästen leds i grimma)
Vad anser ni? Skulle ni tycka illa om ni såg en anordning som denna på tävlingsplatesn och i sådana fall varför?

Obs: Jag har inga planer på att tävla på detta sätt utan tänker bara högt.
 
Sv: Tygelfäste på tävling

TR-frågan var lite intressant. Väntar med spänning på svar jag med!
 
Sv: Tygelfäste på tävling

När jag började tävla ledde jag en gång ponnyn i grimma+grimskaft (med träns under) på en tävling (ingen uppstallning). Blev dock tillsagd att man ska leda i träns, så då gjorde jag det istället. Så att leda i grimma med träns under är inte tillåtet.
 
Sv: Tygelfäste på tävling

Jag är tämligen säker på att det står i TR att tygeln skall vara fästad i bettringen ;) Jag hade själv liknande tankegångar nämligen...

Men finns det något som säger att man inte får leda i hackamore? Det är ju ett träns...
 
Sv: Tygelfäste på tävling

Mon 136
På tävlingsplatsen ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringande så att de kan skada hästen.

Tungband är ej tillåtet i någon gren.
--- --- ---
Jag har tidigare frågat domare angående hackamore och då fått svaret att hästen ska ledas i bett. Men att man kunde ha tex ett hingstbett att leda i på tävling.
 
Sv: Tygelfäste på tävling

Men det står ju tydligt "bett eller motsvarande" :crazy: Hur funkar det i hoppningen då? Där får man ju rida på hack/sidepull... ska man fort som attan slita av det och klämma på ett bett när man hoppar av? :rofl:
 
Sv: Tygelfäste på tävling

Någon som provat varianten vid "markhantering" på tävlingsplats? (Tex träns på men hästen leds i grimma)


jag har gjort det ett par gånger, till och med gått i bara grimma, dom har aldrig sagt nått för mig... ;)
 
Sv: Tygelfäste på tävling

bett eller motsvarande. Jag skulle klassa hackamore som motsvarande..
 
Sv: Tygelfäste på tävling

Inte riktigt svar på din fråga, men har du testat att rida med rakt odelat tränsbett. Du får förvisso inte tävla på det heller :devil: men det är åtminstone ett steg närmare "vanligt" bett. Har själv en häst som absoulut inte gick att rida med vanligt tredelat , så provade jag odelat och han går som en klocka. Planen är att nu när han fått förtroende för bettet så ska jag pröva att byta tillbaka. Så att vi kan få tävla....
 
Sv: Tygelfäste på tävling

Det står inte i TR var tygeln ska vara fäst, så om någon skulle komma på tävling med tygeln fäst i nosgrimman så skulle överdomaren få huvudbry, är osäker på om de egentligen kan neka, men i så fall antagligen med hänvisning till säkerheten. Om det skulle hända kan vi dock vara säkra på att det i nästa års TR kommer att stå att tygeln ska vara fäst i bettringen! ;)

Detta hände oss på skolan, där reglerna var att "hästen ska ridas i träns eller med hackamore". En som vägrade detta (av princip, hennes häst accepterade bett, men de red annars i grimma), fäste tyglarna som du skriver. Skolans regler ändrades blixtsnabbt, men TR ändras inte lika fort..
 
Sv: Tygelfäste på tävling

Nu ar jag antligen tillbaka efter internet haveri.
For att svara pa fragan angaende att rida pa rakt transbett - sakerligen en mycket bra ide (hon tyckte mycket om det blanka kandaret jag red pa i slutet)
Dock har jag varken kvar hasten, dressyren eller nagra tavlingsplaner.

Tankte just om det skulle ga att genomfora det hela en gang(max) innan de finner sig och skriver om reglerna. Hande ju som hant efter att nagon red, var det trearstestet (?) i westernsadel men pa engelskt vis.

Mycket intressant att hora allars asikter.

MVH Kajsa - red mestadels i grimma
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 490
Senast: Sootie
·
Tävling Jag undrar om man får lasta ur och leda en häst på tävlingsplats i ett bettlöst träns. I TR står följande "På tävlingsområdet ska hästen...
Svar
7
· Visningar
2 557
Senast: vike
·
Dressyr Har lusläst TR men faktiskt inte förstått fullt ut vilka bett som är tillåtna! Min häst har rejäla problem med att använda bett. Av...
2
Svar
27
· Visningar
4 778
Senast: kopparberg
·
Dressyr sitter här och biter på naglarna. Varför vet jag inte, att bli nervös är otroligt onödigt men så fort jag är uppe på hästen blir det som...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: lektra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp