Bukefalos 28 år!

Tillåtna bett dressyr?

Sv: Tillåtna bett dressyr?

Jag tycker det är väldigt gammalmodigt med just utrustning och klädsel i dressyren...

Okej, hackamore tycker jag kanske inte man ska få rida med då det är hävstång, men tex sidepull eller kapson borde man få rida med om man har en häst med känslig mun.


Jag gillar inte ridsportförbundet av den anledningen att dom har monopol på tävlingsgrenar.
Har man en ridtravare och vill tävla på ridtravarföreningens hopp- eller dressyrtävlingar måste du söka dispens hos risportförbundet...
Precis som SKK har monopol på sveriges hundvärld där blandraser inte är välkomna i lydnadsklasser eller agility :cool:
(men detta är en heeelt annan diskussion ;) )
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Att D-ringade bett inte är tillåtna beror förmodligen på att de ger en viss hävstångsverkan vilket vanligt tränsbett inte gör. Det blir alltså andra förutsättningar.
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Du kan inte länka eller visa en bild av det bettet? Lät även intressant för en annan.... :)
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Jag har dessvärre ingen egen bild på bettet - länk är väl reklam.. typ :)
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Kan även påpeka att jag beställde ett SMALT bett - min häst har inte så stort utrymme i lanerna. Finns normaltjockt (vilket jag tycker är tjockt) och en smalare variant.
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Ett tips från vår gemensamma ET (ML) när det gäller orolig mun. Är att ta snokremmen, men istället för att ha den runt munnen så trär man ändarna i bettringarna och knäpper ihop ovanpå näsryggen. Man knäpper löst, men det hjälper till att lyfta upp bettet lite så det ligger mer stilla i hästens mun. Funkar också lite som kombinationsbett - hackamore + tränsbett.

Får ju inte användas vid tävling, men man kan testa vid träning för att se om pållen funkar bättre.

/Lizzie
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Intressant! Tack för tipset!
En hoppryttare från din grannklubb (den stora) hade ju remmen så i bettet på sin hingst J**p för många år sedan. Nu vet jag varför hon hade så i allafall!
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Fazeem
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp