Tyglar som är "snälla" mot händerna?

Silver Girl

Trådstartare
Ska få hem min häst om några veckor (hurra!:D) och ser fram emot ridturer i sommar.

Var uppe hos nuvarande ägaren och red honom lite i helgen. Var fint väder så jag tog inte på mig handskar och redan efter 15-20 min fick jag ett litet sår/blåsa på ringfingret. Brukar rida med handskar just av denna anledning men skulle vilja rida utan under fina sommar/höstdagar i skogen.

Finns det någon typ av tyglar som är snällare (han hade vävtyglar) mot händerna, eller vänjer man sig när man rider nästan varje dag? Eller får jag acceptera att jag är en sådan som måste ha handskar?

Sv: Tyglar som är "snälla" mot händerna?

Både och. Jag rider alltid med handskar, annars får jag ont oavsett vilka tyglar.

Själv föredrar jag dock släta lädertyglar, tycker de ger bäst känsla.

japp lädertyglar, fast jag kan inte ha smala, har för stora händer :p
och så föredrar jag med stolpar

Jag rider nästan alltid utan handskar, och jag har enbart släta lädertyglar.

Jag har tyvärr jätte känslig hud och måste därför alltid ha handskar, oavsett vad det är för sorts tyglar...

tja det bästa är ju att lära sig vara känsligare i handen.... själv använder jag endast handskar om jag fryser och jag har aldrig haft minsta lilla skav i mina händer, oavsett vilken typ av tygel jag använder. hur känns det i hästens mun om man själv får sår i händerna?

men gummityglar eller mjuka släta lädertyglar lär vara det bästa.

Gummityglar :love: Hade också problem med blåsor och sånt eftersom jag har känslig hud och en stark ponny. Men allt går bra nu med gummityglar :D

Förut hade jag alltid gummityglar, som jag gillade (och gillar väl egentligen fortfarande). Nu har det blivit så att jag i stället "råkat" börja använda släta lädertyglar (följde med westerntränset) och det känns också jättebra! Har en, stundtals, stark haflingerdam så det är annars upplagt för ömmande händer och blåsor...

Får ganska lätt blåsor och sånt men har aldrig handskar. Rider med slät lädertygel med gummi på insidan och westerntyglar i slätt läder. Det funkar jättebra! Sen är det klart att har man en väldigt stark häst måste man nog ha handskar. Minns fortfarande när jag red på fjordingen som liten, utan handskar med vävtyglar.. :crazy: det gjorde väldigt ONT!

Tillhör tyvärr också dom med sårig hud och behöver använda handskar i alla väder....

Men jag hade inge tunna bomullsvantar med noppor rena härom dagen när det var så himla varmt....

Men jag tog då ett par supermjuka lädertyglar med stolpar, och under över alla under.... INGA BLÅSOR :idea:

Fast det vette sjutton om jag vågar testa igen... :crazy:

tja det bästa är ju att lära sig vara känsligare i handen.... själv använder jag endast handskar om jag fryser och jag har aldrig haft minsta lilla skav i mina händer, oavsett vilken typ av tygel jag använder. hur känns det i hästens mun om man själv får sår i händerna?

:bow:

Immer

Skav eller blåsor har jag aldrig fått.
Men föredrar mjuka smala läder tyglar eller helflätade dito.

jag älskar mina tyglar med stopparna innanför kalvskinnet. :love: Jättemjuka och sköna = inget skav

jag fick också sår innan så fort jag inte använde handskar, men sen jag skaffade mitt superkänsliga sto så har jag lärt mig att inte använda händerna på det viset, och det är skönt. Har inte haft blåsor på 1,5 år nu oavsett tyglar. Fick alltid det innan

Gummityglar :love:
Men lädertyglar funkar finfint det med :D

men gummityglar eller mjuka släta lädertyglar lär vara det bästa.

Jag är mjuk i handen (i alla fall enligt min tränare), men det sitter ju i axlarna/armbågarna och inte i händerna. Man ska ju ändå ha ett fast grepp om tygeln och minsta lilla längdändring blir tyvärr till ett skav på mig. Särskilt på denna häst som behöver lite mer stöd nu när han inte är musklad.

Jag tycker att det oftast är stopparna som skaver, för mig funkar alla släta tyglar fint.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 945
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 410
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 602
Senast: hekla
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och... 2
Svar
38
· Visningar
9 685
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka