Tyglar, ved tycker ni om de olika?

Allting utan stoppar funkar för mig! Helst vävribb med inflätade gummitrådar eller släta lädertyglar.
 
Släta lädertyglar klarar jag inte av, blir sliskigt hala och glider ur handen.

Vävribbtyglar eller läder med ribbor är helt ok, bara man använder handskar, lyckas typ få skavsår av dessa även efter en skrittpromenad på lång tygel!!!

Gummityglar är de enda tyglar som går att rida med utan handskar, tycker om att de är tjockare, känns bättre i handen och glider inte.

Kantflätade tyglar är också ok, men kräver även de handskar, kan bli hala vid regn/svettig häst.
 
jag älskar mina smala flätade tyglar,förr red jag mkt med gummityglar(bra grepp),men har man häst med lång man så skaver det sönder manen :p
mvh/Arabizar
 
Jag rider med vanlig vävribbtygel eller smala gummi med "ploppar", ger superbra grepp om tygeln, bra när man hoppar.
 
ja har släta, tunna tyglar med gummitrådar på till alla tränsen(5-6 träns) i olika färger. ett par är med "stopp" på. de är helt udnerbara!
 
Jag har ett par helt underbara (15 år gamla) smala, mjuka 5-flätade tyglar. :love: Dom är guld värda.
 
Jag tycker bäst om gummi vävribbtyglar eller vad dom nu heter. Dom är tunna och man har inte så mycket i handen.
Har ett par med stoppar och ett par utan.
Fast nu börjar jag ändra mig, köpte ett par läder med gummiinsida till nya tränset och dom är underbara att hålla i, just dessa är inte så tjocka och relativt smala. Kanon grepp.
Sen har jag givetvis släta läder, men dom blir så lätt hala när det är blött ute och så har jag ett par gummityglar som jag nu tycker är för tjocka!

Det var nog allt. :D
 
Ja, gamla tyglar är av någon anledning alltid bäst! Jag kan än idag minnas ett par uråldriga släta militärtyglar (sannolikt ett par bridongtyglar från kavalleriets kandar) jag TAPPADE BORT för X antal år sedan :cry:.

Nu rider jag i 9 fall av 10 med släta lädertyglar. Köpte ett kandar i Portugal för några veckor sedan och jag har en känsla av att detta kan bli mina nya favorittyglar. Jag räknade just ut att jag har MINST 7 par släta lädertyglar :o.

När det regnar är det HELflätat läder eller möjligtvis gummi som gäller.

Övriga tygelsorter får jag hysteriska anfall av. Jag avskyr allt som skall ha en "åsikt" om var jag skall ha min hand, vilket utesluter tyglar med stroppar i läder eller tyg. Kantflätade lädertyglar faller lite p.g.a. detta + att jag får skavsår i händerna av dem. Tygtyglar utan ribbor, sådana som fanns på 70-talet, finns väl knappast längre + att de är kosmiskt fula. Men EGENTLIGEN borde de kunna vara ett bra regnalternativ. Efter en tids användning blir de ju riktigt mjuka och sköna.

Anneli
 
Fråga till: ett par läder med gummiinsida till nya tränset och dom är underbara att hålla i, just dessa är inte så tjocka / Var fick du tag i dom? mvh Superbusan
 
jag tycker bäst om släta lädertyglar, ska köpa sånna nästa gång vi beställer
sen är ju gummityglar också bra, hade det förut men när jag ramlade av så blev dom avtrampade :(
använder just nu vävribb, tycker inte om dom men har inte så mycket att välja på så det får bli dom
sånna med gummitrådar är otäcka, och gummitrådarna lossnar så det är inga tyglar jag gärna köper
såg ett par tuffa "vågiga" tyglar mednån rem rakt igenom (svårt att förklara), dom fick man ett väldigt bra grepp i.men så kostade dom också runt 500 :eek:
 
Mina gummi tror jag kostade runt 700kr...(kostar numera 950kr) :crazy:
men så har jag haft dem i 7år, först nu börjar de bli lite risiga, men underbara att hålla i.
 
Jeg foretrekker kantflettede lærtøyler og smale gummitøyler.
Jeg kan også ri med slette lærtøyler og jeg rir dressur på bane feks.
webbtøyler får ingen meg til å ri med, står jeg i fare for å måtte ri med det(andre sin hest feks) så er et par skikkelige tøyler med i vesken når jeg drar i stallen for å ri :)
 
jag har:
helflätade lädertyglar.
släta gummityglar
och gummityglar som har gummi i kanten eller va man ska säga?!
 
Jag har ett par i läder klädda med gummi på insidan. Nu när jag har använt dem ett tag är de kanonsköna. De är varken tjocka eller särskilt breda.
Jag har en islandshäst men fixar inte tyglar som är avpassade för dem, de är för korta....Annars hade jag gärna velat ha det eftersom det är snabbhakar på dem.
 
Du kan väl sätta snabbhakar på vilka tyglar som helst, det har vi gjort. Skaffa bara en hake där öglan är lika bred som tygeln, så sätter du tygeln där istället för direkt i bettringen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 318
Senast: Tiffany
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 229
Senast: Nominous
·
Relationer Blir så frustrerad på mig själv! Är dålig på att visa kärlek och ta initiativ till närhet till min sambo (vi är båda runt 25 år). Vi har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
14 242
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp