Sv: Tyglar

rider mest på vävribb men ska köpa ett par sånna i läder med gummi på insidan.
måste vara tunna!!

vill helst ha ett par sånna o med hakar så att de är lätta att ta av om man ska longera eller tömköra (nån med en ide om vart sånna finns...hittar inga "braiga":confused: )

klarar bara inte av tjocka gummityglar, ouch!!:crazy:

läder e ju helt klart finast men jag tycket att dem e för hala om man blir lite svettig/hästhalsen e svettig eller om det regnar.

på ena hästen har jag just vävribb med stroppar då jag har en tendes att ha olika långa tyglar ibland:D
och den andra hästen rids med 2 tyglar samtidigt så då har jag ett par vävribb m stroppar och ett par i slätt läder m gimmi på insidan...

jag tävlar mest hoppning och sedan ridning i skogen, jag har alltid haft gummitygeln som favorit, vist den är kanske inte den snyggaste, men det e jäkligt bra, dock inte när det regnar elelr när hästen blir väldigt svettig, då kan tyglarna bli väldigt hala.... ska köpa mig nu ett par läder tyglar, smala med små stoppar på. :)

Har gummityglar på hopptränset, har inte varit förtjust i gummi förut men dom är faktiskt helt okej! Man vänjer ju sig. Men annars älskar jag kantflätade så himla behagliga att rida med. Kan inte längre rida med vävribb, usch! :crazy:

Jag gillar inte släta lädertyglar i alla fall, tycker inte man får så bra grepp med dom samt att de blir hala. Inte så förtjust i de med stoppar heller, men tycker att flätade läder är helt okej. Använder, och har överlag ridit mest med vävribbtyglar dock. Gillar gummi också.

ja har mina perioder..
hade ett par vävribb, stubben som ja älskade djupt.. de va så mjuka!
hade en period när ja bara hade typ tyglar med gummitjoffs på men sen fick ja skav av dem så ja börja med lädertyglar å äslakr flätade och stollpade lädertyglar :)

till araben i dressyr har jag ett par lädertyglat utan stroppar, smala och smidiga som attan, skönaste tyglarna jag NÅNSIN haft...:love:
övrig ridning på araben är det (tyvärr) ett par vanliga med stroppar. gillar inte.
på halvblodet i dressyr har jag lädertyglar med stroppar, mjuka å fina dom med.
övrig ridning hbl är det stropptyglar med invävd gummi, supergrepp, dock inte "inridna" än.:rofl:

Jag har mååånga par tyglar, men mina favoriter som jag använder i stort sett dagligen är ett par gamla smala (typ stångtygelsmala) släta lädertyglar. Ursköna! Mjuka, följsamma och så välanvända att de inte blir hala!

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
886
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: NilHe
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 933
Senast: Görel
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka