Typisk blå person

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi gjorde ett personlighetstest på kursen vi går nu. Resultatet var väldigt spännande, främst för att jag känner otroligt väl hur väl det stämmer.

En blå person vill att alla runt omkring en ska vara nöjda, glada och de bryr sig om andras känslor väldigt mkt. De är lojala och mår som bäst när de får hjälpa andra. Den inre motivationen är helt enkelt att göra andra nöjda.

Det känns så väl igen! Framförallt med tanke på gårdagens händelser, som jag inte tänker gå in på i detalj, för det är egentligen helt orelevant.

Konsensus är samma sak som så många ggr innan. Jag tror att jag utför någon annans önskemål, jag tror att den andra personen kommer bli nöjd och glad. Jag är lojal på en nivå att det blir löjligt. Och i 90% av fallen så har jag missuppfattat den andra personens önskemål, situationen blir superfel och den/dem andra personen/personerna blir jättearga på mig. Och då blir jag såklart totalt förkrossad. För är det något en blå person avskyr så är det när någon är missnöjd med ens agerande.

Så vad gör man då som en typisk blå person när man helt enkelt är dålig på att göra andra nöjda och glada?

Jag började fundera på om jag skulle försöka att helt enkelt inte göra något efter andras önskemål, utan bara gå min egen väg. Men det fungerar ju inte i realiteten eftersom jag motiveras av att göra andra nöjda. Så för att det skulle fungera så skulle jag helt enkelt få sluta umgås och kommunicera med folk mer än bara artighetsfraser.
Men det fungerar ju inte heller eftersom jag behöver göra andra nöjda för att må bra.

Hade detta varit en engångshändelse så hade det ju varit lugnt, lär dig av händelsen och gå vidare. Men det är det inte. Och jag verkar totalt oförmögen att lära mig av gamla händelser.


Någon slutsats har jag inte än, kanske kan jag jobba fram en. Men just nu så känner jag att jag vill verkligen inte vara en blå person.
 

Nej det finns ju ingen snabbfix när det gäller att ändra gamla beteendemönster och vårt känslomässiga fungerande. Men du kanske kan se om du hittar tex någon vettig självhjälpsbok eller liknande som känns relevant för dig och börja där?
Eller söka terapeutisk hjälp såklart, men det kostar ju ganska mycket pengar.
Ja det kanske det finns. Men det får nog vänta lite, att läsa annat än kurslitteratur känns mest jobbigt att ens tänka på. Jag läser tillräckligt ändå 😅

Ja, terapeut är nog inget alternativ så länge jag är student.


Jag ber om ursäkt om mitt svar lät anklagande. Jag utgick kanske mer efter vad jag trodde än visste då du inte skrev så mycket om situationerna när det blir ”fel”.

Skulle gärna höra om du vill berätta?
Det så så otroligt många situationer, och dessutom så tror jag inte att det säger så mkt att se det från endast mitt perspektiv.

Jag tror att det här att jag bryr mig så mkt om vad folk tycker om mig krockar rätt hård med min ADHD, framförallt min bristande impulskontroll. Jag brukar säga att jag inte har något filter mellan hjärnan och munnen. Det kan bli lite konstigt ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 363
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 100
Senast: cirkus
·
L
  • Artikel
Dagbok Det ÄR bra saker i mitt liv nu. Somexempel att jag ska få en hund DENHÄR VECKAN! Och endel andra saker också som är mycket mera...
Svar
3
· Visningar
494
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 224
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp