Ullaredstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ullaredstråd!

*KNAPPLÅN*

Den 16 november bär det av för mig och 3 arbetskamrater upp till Gekås Ullared.

Julklappar, ngt till hästen och kläder till mig står på schemat :)

*kl*

Jag var där igår:bump: Fast det blev inte så mycket köpt för jag skulle inte dit egentligen , var där för mindre än en månad sen...

Men det blev i vilket fall bruna skydd till den lilla (de som är likadana som hampa pro-skydden, fast mycket billigare och annat märke). Tror jag gav 229;- BILD KOMMER

Sen har jag som vana att alltid köpa på mig ett schabrak när jag är där, och då ska de vara ett specifikt för 99;- .. vet inte vad det är för märke(om det ens har nåt), men BILD KOMMER. De är i vilket fall jättebra i modellen och passar mina sadlar bra:) Finns massa olika färger också :)

Vidare blev det 1 liter pälsglans för 54;-(ETT MÅSTE I DESSA TIDER) , en sax 9,95;- och en vanlig plastslev för typ 3-4;- (till att blanda i vitaminer osv. i foderhinkarna;) )

Tar kort idag när jag kommer till stallet tänkte jag :) kan även se till att ta kort på ullaredsfynd sen tidigare :)

Jag var där igår och då fanns både rumpvärmare i fårskinn och reflex ridtäcke. Dock har jag tyvärr inte koll på vad det kostade då jag inte köpte nått utav det.

Däremot handla jag en massa annat till min nya häst :)

Rosa fleecetäcke
Svart och rött termotäcke
Blått fleecetäcke med hals
Brunt 300g utetäcke
Grimma
Pälsglans
Torrschampoo
Neongula boots
Benreflexer
Dressyrgjord
Sadelgjord med teddy
Stigläder
Lila och gröna grepar :D
Spannar med lock

Säkert något jag glömt med...Tyckte där var mycket kul och skulle gärna kunnat plocka på mig mer om bara tid och pengar funnits ;)

ni som varit där nyss - finns det reflex-ländtäcke och rumpvärmare i fårskinn (iaf i samma tjocklek som fårskinn) och till vilket pris isf? :)

Rumpvärmare finns, vet dock inte pris

Reflexridtäcke finns (vet inte ifall det även finns i ländtäckesvarianten)
99kr, MEN....jag varnar för att det PRASSLAR något kopiöst mkt, min häst (iofs ganska känslig) steppade sig igenom hela ridpasset :crazy: (och jag har inte använt det sedan dess pga det)
IMG_3345.jpg

Jag har ett sånt till både min ponny och min travare och det funkar jätte bra, har inte märkt av att dom varit steppigare när jag ridit med det, så det är säkert individuellt :)

Har också ett sånt och tycker det är super! Hästen har inte reagerat alls att det är lite prassligt, dessutom blir det smidigare för varje gång det används :)

Ännu ett plus, tycker jag, är att det är gott om utrymme vid sadeln! Har en 17" och kan dra fram täcket rejält och knäppa utan att det stramar. Att det är ofodrat är också mkt bra på min varma häst :) Mkt nöjd för de pengarna.

Har också ett sånt och tycker det är super! Hästen har inte reagerat alls att det är lite prassligt, dessutom blir det smidigare för varje gång det används :)

Ännu ett plus, tycker jag, är att det är gott om utrymme vid sadeln! Har en 17" och kan dra fram täcket rejält och knäppa utan att det stramar. Att det är ofodrat är också mkt bra på min varma häst :) Mkt nöjd för de pengarna.

Gott om utrymme???? Jag måste dra in täcket minst 15cm under sadeln i bakkant för att öht kunna knäppa det framtill :crazy: (min sadel är också 17")

Måhända har du ett i ponnystorlek? Jag köpte två i tron om att det var "one size", men när jag skulle använda dom så märkte jag att det skiljde massor.

Nu föll det ju sig dock så att jag råkade äga en b-ponny och en storhäst, så ja, tur i oturen ;)

Om det skulle vara i ponnystorlek (vilket det inte är, står klart och tydligt "full" i det ;)) så skulle det släpa i backen bakom hästen :D
Det är mkt längre än något av mina andra ridtäcken, bara det att det är konstigt utformat (snålt tilltaget) i själva öppningen för sadeln

Vi har helt olika form på hästarna :D Mitt är precis lagom långt men lite kort på sidorna kanske, och stor öppning för sadeln så det ligger helt slappt framför sadeln.

Ditt kanske är felmärkt? Kanske är ett ponnysize egentligen?

Om det är stl ponny så är det ett vansinnigt långt ponnyridtäcke, med tanke på att det är hela 10 cm längre än mitt sverige-ridtäcke, som är stl 145 ;) :p

*halvt knapplån*

Jag har en 18 tums sadel (eller möjligtvis 17½) och mitt reflextäcke går att knäppa hur lätt som helst. Jag kan nästan dra kardborrarna förbi varandra, så när det är knäppt som det ska så är hålet till och med större än sadeln. Är jättenöjd just med att det är ofodrat, det har jag inte hittat nån annan stans. Tycker inte det prasslar så mycket, det är mest om det blåser och det fladdrar mycket.

Pållen i sina Ullared-reflexer :p (bortsett från bröstan):

29759355.jpg

Det kan inte bero på att du knäpper det framför fårskinnspadden?
Borde bli skillnad om du knäpper "ovanpå" padden?

*halvt knapplån*

Då är det säkert ett full du har också, bara en tanke jag fick :)

Jag har för närvarande mina sådana täcken på sadlar som är 15" och 16" och då är det nästan för mycket kvar framför sadeln. Det blir, som någon annan skrev, knäppt i slutet av kardborrarna..

Har även haft full-täcket på en 17" med fårskinn, knäppte då PÅ fårskinnet och det funkade det med. Men det kan säkert skilja på olika sadlar :)

Knäppa ovanpå fårskinnet funkar ännu sämre, då måste täcket dras in ännu längre under sadeln för att kunna komma upp mer på höjden för att nå över padden. Om jag inte drar in det alls under sadeln så hamnar knäppningen bakom framvalvet :grin:

Jag måste ha fått tag i ett riktigt måndagsexemplar :D

Är det bara jag som alltid drar in täcket under sadeln för att det ska ligga bättre och för att det inte ska bli en glipa där varken schabrak eller täcke är på ryggen?

Jag får ingen glipa även om jag inte drar in täcket under sadel. :)
Och....hur bekvämt kan det vara för hästen att ha en skarv (täckets kant) i detta fall hela 15 cm in under sadeln? :crazy:

Det här täcket är ju så tunnt så det kan väl knappt kännas?

Foto266.jpg

Så blir det på min.

Jag tycker inte att själva kantbandssömmen är så jättetunn... Hade jag inte haft fårskinnspadden under så hade jag inte ridit med täcket in under sadeln, men nu resonerade jag att padden jämnar ut det ojämna trycket tillräckligt.

Jag vill inte gå promenad eller jogga med ett veck på strumpan, så därför tror jag inte att hästen vill jobba med "veck" under sadeln. Det är MIN uppfattning

SÅ stor öppning har inte jag i mina ridtäcken så att det blir en glipa där varken schabrak eller täcke ligger. Ok med ett ofodrat, men kanten på ett fleecefodrat ridtäcke tycker jag verkar obekväm för hästen att ha under sadeln. Men jag har aldrig provat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 333
Senast: Silje
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 929
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • WE-tråden
Tillbaka