nocki

Trådstartare
:confused: vet någon var man kan köpa ull huvor??
När jag var liten använde vi det på fullbloden när de tränades på vintern, men jag har inte någon aning om vi sydde de själva....:confused:
Nu ska min häst bo i en utebox och det är kallt som attans här och hon är en riktig kyckling.
Någon som vet var man kan köpa huvor eller någon som har en mall så man kan sy själv??:bump:

Sv: ullhuva

Vet inte riktigt faktiskt... Har ju en arab så man borde ju ha ett hum... Men annars kan du ju köpa an vanlig huva, och sen så vänder du öronen ut och in, syr fast lagom stora ullbitar och voíla! *asg* Fick ett litet kreativt anfall. :crazy:
Fast vem vet? Det kanske funkar ;)

nu menar jag en huva som går ner till nosen och inte en vanlig "mössa".
Det ser nästan ut som riddarnas... för 1000 år sedan... hål för ögon..:confused:

Hur vore det att först se om hästen är kall över huvud taget...? har den ett lagom varmt täcke så inte 17 behöver den huva. nästa steg är väl benvärmare och mulvärmare också eller?
Har aldrig nånsin sett en häst som fryser om huvudet om den är varm i övrigt! Har du mot all förmodan den mest frusnaste hästen i världen så skulle jag inte ha den i utebox över huvud taget isåfall, om den måste ha yllehuva för att överleva.

mät hästens huve och sy själv, använd fleecetyg..

nu är det så att jag MÅSTE sätta hästen i en utebox eller sälja... ( vad hade du valt??? dum fråga ja..) Så eftersom temperatur skillnaden är enorm... från ett stall på +8 grader till att stå ute i -10 så vill jag förebygga förkylning mm med hjälp av en yllehuva.
Täcke med hals är ju självklart, men eftersom hästens hjärna sitter väldigt ytligt och min häst är helklippt, så vill jag ha en yllehuva på henne.
Tycker någon att detta är fel, så ber jag dn personen hålla sina åsikter för sig själv.
Jag har efter 20 år som hästägare aldrig aldrig aldrig haft en sjuk häst.

Hästar blir väl inte förkylda, precis som vi är väl en förkylning inget som har med kyla att göra?

Konstig tanke att behöva täcka hästars huvud när andra hästar klarar-30 utan täcke, på stäppen. Vad har vi gjort med våra hästar?

/j

Min häst har gått otäckad hela vintern än så länge å ska så göra. Han har inte vart sjuk en endaste dag. Inte våran andra otäckade dräcktiga häst heller.
Mössa på hästar är bara fjollerier.
Likaså å ha 100 olika tjocka halstäcken...
Hästar har klarat sig tidigare utan mössa och halstäcken...

nocki skrev:
nu är det så att jag MÅSTE sätta hästen i en utebox eller sälja... ( vad hade du valt??? dum fråga ja..) Så eftersom temperatur skillnaden är enorm... från ett stall på +8 grader till att stå ute i -10 så vill jag förebygga förkylning mm med hjälp av en yllehuva.
Täcke med hals är ju självklart, men eftersom hästens hjärna sitter väldigt ytligt och min häst är helklippt, så vill jag ha en yllehuva på henne.
Tycker någon att detta är fel, så ber jag dn personen hålla sina åsikter för sig själv.
Jag har efter 20 år som hästägare aldrig aldrig aldrig haft en sjuk häst.

Ursäkta men då tycker jag det är rent ut sagt fruktansvärt att du efter 20 år som hästägare inte har mer kunskap i hästars hantering av kyla än du tydligen har.

du får ursäkta men jag blir faktiskt upprörd! att hålla hästen varm är en sak. men det räcker med bra vintertäcke och mycket strå foder. Det finns studier om detta om du vill ha underlägg för detta.

kära du, om du flyttat från +8 grader till -10 så hade du också velat ha mer kläder på dig. Hallååå.
Kunskap om kyla har jag, dvs fri tillgång till stråfoder och rörese möjligheter.( möjlighet att röra sig mer än vad en box erbjuder är inte nog.)
nu är det så att denna häst är frusen av sig, hon darrar som ett asplöv om hon blir kall.
Att då inte erbjuda henne värme även om huvudet om det är möjligt, är ju bara dumt.
Jag kan inte behandla en helklippt tävlingshäst på samma vis som ni gör med era låghåriga mammutar!!!
Inse skillnaden, hon flyttar från värmen ut i kylan.
Om jag vetat detta innan så skulle jag aldrig klipt henne och aldrig lagt täcke på henne förren hon kom hit...
En häst här har redan blivit super förkyld, och den flyttade från +12 till -10 och den fick tjocka täcken.... men blev såklart endå sjuk. så stora temperaturskillnader så fort är inte bra för någon oavsätt stråfoder mm.
och du mackan, varför har du täcke på en oklippt häst då??? ser på din bild att den bara är klippt lite på halsen...

du min häst hade också klarat det om jag från början förbetett henne på att leva som en isbjörn, dessvärre flyttade jag oplanerat fort från "varma" skåne till kalla Norge.
det kan inte min häst hjälpa.

för det tredje,,,, så bad jag inte om era åsikter på hur jag ska täcka min häst eller behandla den i övrigt.
Jag ville BARA veta om det gick att köpa en huva.
Sen skiter jag i vad ni tycker och tänker.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Är det typ en sådan här huva du menar, fast i ull?

Hood

Jag har för övrigt för mig att jag har sett ett heltäckande vintertäcke någonstans, med hals som gick ända ner till mulen... Kommer dock inte ihåg vart, eller vad det var för märke!

ja, men det går bara ner till manken. sen finns det ju bara typ för huvudet också. men tack jag ska kolla på den sidan

http://www.ss4horses.com/

Its newest product is a full line of Blankets and Accessories to help keep your horse the right temperature all year round. The appeal caught on and the demand has grown steadily for 15 years now. Sleazy Sleepwear for Horses has become the most recognized stretch garment for horses in the horses apparel industry. http://www.ss4horses.com/:banana: :banana: :banana: toppen toppen tusen tack

släng över en ullfilt och bind vid benen som ett paket, klipp hål för ögon...eller stäng boxdörren och ställ in ett element, ta golvvärmeslingor runt hela hästen, isolera boxen, ge grovfoder och ha mycket halm borde funka det med.

Känns faktiskt jobbigt att tro på dig att en häst inte kan klara temperaturskillnad med hjälp av täcke och mat. Arabhästar kan ha -20 på natten och +40 på dagen...och de anses ju som frusna :)

Bifogar en rolig bild på hur ena stallponnyn ser ut när han åker transport.

Senast ändrad av en moderator:

ok varför denna mundeing??? om nu inte hästar fryser så lätt enligt dig...
de hästar som är vana vid temperaturväxlingar klarar klart det, annars sklle de inte överlevt.. men jag kan ju våga påstå att en helklippt arab som inte är född under sådana extrema väderförhållande inte skulle göra det. min häst har bott i +8 i sitt stall i hela sitt liv och nu ska hon typ bo i en frysbox.
Men nu har jag hittat vad jag sökte,:rofl:
och tre miljoner täcke på en liten ponny som ska åka transport... nä.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
760
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?