Bukefalos 28 år!

Ultimata stängslet?

Skugga

Trådstartare
Säkert, snyggt, prisvärt!! Hur ser det ultimata stängslet ut, enligt dig? Bilder! :-)

Är i startgroparna för att byta ut stängslet på vår arrenderade hagmark (vinterhagar). Jag hade helst velat ha ett trästaktet i kombination med el, med det blir ohållbart när vi inte äger marken. Det rör sig om D-ponnys och stora hästar, bra mark, inga rymmare. Fölungar och unghästar i perioder. Jag läser på tillverkarna hemsidor men tycker inte jag blir klokare...
Vanliga runda stolpar blir det nog.
Funderar på ett tunnare elband högst upp. Hästar ser ju grönt och brunt bäst, så vill helst ha det. Tänker mig dessutom att det blir snyggt? Visst finns det säkerhets"avskärare" som löser ut vid högt tryck? Hur funkar dessa på band/tråd/"ståltråd"?
Ståltråd i en eller två rader under det. För- och nackdelar med sådan tråd?
Eventuellt förstärka med plank vid hörn.
Grindar: sådana där fjädergrindar, spiralformade.

Vad tror ni: synpunkter, att tänka på?
 
Franska Elband, helt klart de bästa!! Lite dyra, men håller länge! Stallet där jag tår har de i alla hagar, och det har suttit i 15år, och ser nytt ut! Brun, bred tråd, den går inte av när hästen springer igenom staketet, utan det finns vissa sarkvar som släpper, vilket är super!

Fjädergrind borde räknas som djurplågeri! Tänk att fastna där i när elen är på?! Nä, ta hellre vanlig traditionell grind med två band o handtag!

Kan ta bild på staketet i eftermiddag :)
 
Jag håller på och göra om mina hagar och byter elband. Jag sätter bruna breda elband överst och aluminiumtråd underst. I vissa hagar har 2 rader med "alutråden". Den är dyr, men helt suverän då den går av vd 70 och 90 kg:s tryck beroende på vilken tjocklek på tråd man väljer.
 
Vill definitivt se bilder!

Men med fjädergrind - de kan ju fastna i en vanlig elgrind också, vad äe skillnaden tycker du?
 
Vill definitivt se bilder!

Men med fjädergrind - de kan ju fastna i en vanlig elgrind också, vad äe skillnaden tycker du?

Jag har sett hästar fastna i fjädergrind- det är total panik och de springer sig sönder och samman.
Hästar som fastnar i vanlig elgrind får stötar och panik, men kommer oftast loss (och är oavsett vilket mycket lättare att få loss, det tog 20 minuter att få loss spiralen ur svansen och slutade med att vi klippte av svansen).

/Lavinia
 
Vi har grönt elband på våra hagar, jag tycker det är riktigt fint faktiskt! Grindarna sitter så, så att om bandet släpper från handtaget så går det ingen el i den längre.
 
Aluminiumtråd - bästa ledningsförmågan, lättarbetat, prisvärt och går av istället för att skada hästen.
 
Håller med om att fjädergrindar inte hör hemma i hästhagar. När jag inte visste bättre och hade fjädergrind slutade det med griffelbensfraktur och en tämligen traumatiserad pålle.
 
Okej, köper argumenten kring fjädergrind! :-) Vad är bäst istället? Jag har tidigare verkligen uppskattat dra-ihop-funktionen hos fjädergrinden. Tycker ni man ska undvika alla elastiska grindar eller är det just spiralformen som är en extra risk?

För fölens skull, två rader band? Band högst upp, sedan en alutråd? Två? Band-tråd-band?
 
Jag gillar tråd bäst, och gärna grön. Ett staket ska vara snyggt, men inte synas alltför mycket. Rejäla stolpar i hörn, tvärgående stolp mellan dom för att stadga upp och sen en spänd tråd på det, sen är man hemma!
Jag har både får, kor och hästar i samma hagar, därför har jag rätt många trådar. Titt som tätt har jag även gjort såna här grindar eftersom det inte är så lätt att ta sig igenom staketet när elen är på tack vare alla trådar;)
Jag är helnöjd, staketet håller sig fint och alla djur stannar inne.


 
Jag gillar tråd bäst, och gärna grön. Ett staket ska vara snyggt, men inte synas alltför mycket. Rejäla stolpar i hörn, tvärgående stolp mellan dom för att stadga upp och sen en spänd tråd på det, sen är man hemma!
Jag har både får, kor och hästar i samma hagar, därför har jag rätt många trådar. Titt som tätt har jag även gjort såna här grindar eftersom det inte är så lätt att ta sig igenom staketet när elen är på tack vare alla trådar;)
Jag är helnöjd, staketet håller sig fint och alla djur stannar inne.


Det här är min typ av staket......smakmässigt alltså! förbannat snyggt och praktiskt.
Själv har jag tre vita band och är ganska nöjd med det eftersom jag fick det gratis. Men, jag undrar om jag inte ska byta ut till sådant här.
Billigare eller dyrare med tråd....per meter alltså?
 
Det här är min typ av staket......smakmässigt alltså! förbannat snyggt och praktiskt.
Själv har jag tre vita band och är ganska nöjd med det eftersom jag fick det gratis. Men, jag undrar om jag inte ska byta ut till sådant här.
Billigare eller dyrare med tråd....per meter alltså?

Helt klart billigare och håller bättre!!:)
 
Okej, köper argumenten kring fjädergrind! :-) Vad är bäst istället? Jag har tidigare verkligen uppskattat dra-ihop-funktionen hos fjädergrinden. Tycker ni man ska undvika alla elastiska grindar eller är det just spiralformen som är en extra risk?

För fölens skull, två rader band? Band högst upp, sedan en alutråd? Två? Band-tråd-band?

Jag håller med föregående om att fjädergrindar är farliga. Våran arab fastnade i en sådan och det var bara ren tur att min sambo såg när det hände så att han kunde springa ut och hjälpa honom. Fjädern lossnade som tur var så han fick inte ström i sig mer än några stötar men hästen var självklart vettskrämd när han hade en lång fjäder i svansen och sprang för allt vad tygen höll. Tur att det var en klok arab som förstod att sambon skulle hjälpa honom! Sambon (som inte är ett dugg hästvan) gick ut i hagen, stoppade hästen, la armen om halsen på honom och ringde upp min dotter som fick komma ut och trassla ur fjädern ur svansen på honom. Hästen stod lugnt och stilla om än rädd och väntade på att bli fri ifrån det otäcka i svansen. Hästen klarade sig tack och lov utan skador men det hade han nog inte gjort om inte sambon hade sett det hända och om inte hästen hade litat så enormt mycket på människor.

Jag föredrar elastiska grindar. Sådana här; http://lgprodukter.nordicshops.com/...0alQyzs9cj8gxNH_aFeE0sY_fCVzdaxzKSBoC6nDw_wcB Då slipper man att de släpar i marken som vanliga grindar gör.

Om jag skulle göra om våra hagar nu så hade jag satt polarband. Då kommer strömmen fram även när det är mycket snö.
 
Jag skulle också vilja uppdatera till polarband. Någon med bild på hage med polarband eller annat bra staket som inte är lika smakligt som vanliga (impregnerade!) trädtopp? Gärna inte hutlöst dyrt, för det lär bli en del!
 
Följer tråden. Kommer att byta staket i vinterhagarna i sommar.

Jag har järntråd på sommarbetet som jag är väldigt nöjd med, men det är helt andra arealer där. Därför har jag också funderat på en kombo av polarband/franska elband och aluminiumtråd. Men precis som andra käkar mina hästar på trädstolparna, som sen blir mindre hållbara och till slut går av. Vad finns det för stolpalternativ?

Har ni sett de där finska stängslen som dyker upp på reklam här ibland? Det är liksom som fasta aluminiumstaket (tänk klassiskt trästaket, fast i aluminium) som de dessutom leder ström i, det kan väl inte vara tillåtet i Sverige..?
 

Liknande trådar

Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och...
2
Svar
39
· Visningar
4 069
Senast: Garbo
·
Hästmänniskan det har blivit lite knas med vårt stall vi ska hyra... tänkte om ni kunde hjälpa till med kommentarer... vet inte riktigt hur jag ska...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Skulle vilja att ni delade med er av era erfarenheter om vad för stängsel som är bäst, ur flera olika synvinklar som t.ex. -Vilket är...
Svar
1
· Visningar
1 170
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp