Hagar, stängsel, vindskydd m.m.

cactuspower

Trådstartare
Skulle vilja att ni delade med er av era erfarenheter om vad för stängsel som är bäst, ur flera olika synvinklar som t.ex.

-Vilket är bäst ur den synpunkten att hästen skadar sig minst om den skulle rymma?
-Vilket är mest "prisvärt"?
-Vilket är mest hållbart?

(Lägg gärna till flera faktorer!)

Syftar nu både på elband/rep, stolp m.m. Vad använder Ni er av? Vad har ni bäst erfarenhet av? Vilket skulle ni helst vilja ha?


Till nästa sommar blir det dags för oss att gärda om på betet vid min farbror och ev. ska vi även göra två sommarhagar hos min syster också vid hennes nya hus. Jag har redan nu haft lite funderingar uppe på olika stängselalternativ. Har kikat lite på bl.a. "Franska Elbandet". Detta är ju endast hagar tänkta vid sommarbetet dock.
Tänkte att man kanske kunde stolpa hagarna, sedan sätta upp tråden/repen och efter betesperioden slut ta ner repen/trådarna
igen (de har alltid suttit uppe förr tills nästa sommar..) för att man ska förlänga hållbarheten på tråden. Jag vill dock även ha förslag på "åretrunt" hagar.

Jag skulle också vilja ha förslag på smarta grindöppningar, där det är enklast att få ut en häst från hagen (de andra vill oftast hänga med ut), där hästen blir minst skrämd för elen (minst häst har troligen kommit i mot tråden, är väldigt skraj numera.) I sommar har vi även haft fjädergrindar och sådana är hon livrädd för just för att de "svajar till" så när man öppnar och stänger, så det blir det inte nästa år..

Skulle också vilja ha förslag på hur man skulle göra en praktisk lösning för ett vinskydd. Både en åretrunt-lösning och en lösning där vinskyddet bara används under sommaren.



Dela gärna med Dig om Dina erfarenheter av Hagar, Stall, Vindskydd m.m. Berätta gärna vad du har för stängsel och stolp till din hage, och Varför osv!


Tack på förhand!
 
Sv: Hagar, stängsel, vindskydd m.m.

Om du använt fjädergrind och hästen blivit rädd så ta en gummibandsgrind istället.
Fjädergrindarna är gräsliga, tappar man dem så är ju hela grindhålet öppet och så kan hästarna fastna med svansen i dem.

Vi använder bara saker från Gallagher, det bästa man kan ha enligt oss. Hög kvalitet och rejäla saker.
Vi kör med tryckimpregnerade stolpar varav hörnen är riktigt tjocka och nedgrävda långt så de håller när man spänner tråden.
Vi har inga band utan bara High Ten tråd.

Det vi använder oss av anser vi vara mest prisvärt och hållbart.
Att hålla på och dra i och ur med band ökar inte livslängden på staketet. Elrep och band slits varje gång du drar med det genom isolatorerna och ganska snart kommer den tunna eltråden att gå av.
Därav detta ständiga knäppande av elen på så många hästställen man besöker.

Om du vill ha en utgång där du slipper trängsel med andra hästar som vill in så är nog den bästa lösningen att göra en sluss vid utgången på hagen som du släpper ut hästen du vill ha in i och sedan tar ut den.

Ur skadesynpunkt så är väl ett högt plank det allra bästa, det är svårt att helt gardera sig mot skador när man har elstängsel.
Men jag föredrar den tråd vi har då jag har svårt att se hur den skulle kunna fastna runt ett ben då den är väldigt stel och otymplig att hantera och omöjlig att dra ihop i så små slingor att du skulle kunna få den kvar kring ett ben.

Men elrepet däremot, DET har jag sett trassla sig när en häst sprängde staketet. Så mitt val är enkelt.
Det blir ett dyrare staket på vårat sätt helt klart, men också ett hållbarare som man slipper reparera stup i ett, elbanden kan ju blåsa sönder och snö kan lägga sig på dem och förstöra dem på det viset och det är jobbigt och surt att laga staket mitt i vintern.

Men detta är ju inget man bara sätter upp för en sommar, detta är ett permanent staket.
Ska du ha ett tillfälligt så får det nog bli vanligt elband/rep med trampstolpar men slå ner rejäla stolpar i hörnen så allt står kvar.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 410
O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 521
Senast: Lina123
·
T
Hästmänniskan Hej. Det finns nog många trådar om ämnet redan, men jag har en del frågor jag gärna vill att just du ska svara utifrån dina kunskaper...
2
Svar
23
· Visningar
2 942
Senast: Double
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 823
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp