Bukefalos 28 år!

Ultimata stängslet?

Vad har du för tråd förresten? Är det aluminium eller nylontråd med el i?
Kollade nämligen ståltråd och aluminiumtråd och det är inte billigare än band. Marginelt i så fall.

Det är grön nylåntråd. Kostar knappt 300kr för 500meter:)
 
I en bekants stall fick dem tipset att måla stolparna med tjära ungefär halvvägs upp (hade också hästar som tuggade nere vid marken), det smakar ju riktigt illa och tuggandet slutade rätt kvickt.
 
Har också råkat ut för en olycka med fjädergrind. Hästen hoppade över grinden, fastnade med svansen och drog med sig allt, sprang till den lossat ur svansen. Bara tur med frånkopplad el, att grinden lossade från stolparna, att den inte fastnade långt uppe mot svansroten, att gräset i hagen var så långt att det greppade fjädern och att hästen inte fick några men av det. Snarare jag som fick det, alldeles för många tillfälligheter som ändå gjorde att det slutade bra.

Använder numera elastiska grindar och är nöjd med det. Inget trassel på marken och de går inte fastna i.
 
I en bekants stall fick dem tipset att måla stolparna med tjära ungefär halvvägs upp (hade också hästar som tuggade nere vid marken), det smakar ju riktigt illa och tuggandet slutade rätt kvickt.
Hjälper inte här iaf. Hela min stallinredning är målad med tjära, de tuggar ändå. Tryckt virke kan omöjligt smaka bra från början heller.
 
I en bekants stall fick dem tipset att måla stolparna med tjära ungefär halvvägs upp (hade också hästar som tuggade nere vid marken), det smakar ju riktigt illa och tuggandet slutade rätt kvickt.

Har testat det där flera ggr, och det funkar så länge det inte fryser ute för då fryser även tjäran.. O då är det lätt att pilla bort för att sedan fortsätta där man var! :banghead:
 
Hjälper inte här iaf. Hela min stallinredning är målad med tjära, de tuggar ändå. Tryckt virke kan omöjligt smaka bra från början heller.
Har testat det där flera ggr, och det funkar så länge det inte fryser ute för då fryser även tjäran.. O då är det lätt att pilla bort för att sedan fortsätta där man var! :banghead:

Haha jaja har man suget så har man då krävs mycket för att bryta det :laugh::D
 
Hade en sköthäst som jämt tugga på boxdörren, där smetade jag helt enkelt chillisås och cayennepeppar på, kan säga minen på den hästen var obetalbar.. Krävdes konstant pensling ett par dagar och sen lite då och då så hon inte skulle få för sig att börja igen.. :D
 
Vi är superdupernöjda med staketet vi satte upp för 8 år sedan. Det är 3 tjocka UV-beständiga elrep och vita plaststolpar (A-staketets, finns i svart också) med en diameter på ca 6 cm. Isolatorer behövs ej då repen går genom hål i stolparna. Vi har skarvat elrepen med skarvlås med jämna mellanrum.

Stolparna är fortfarande raka och vita, elrepet har blivit lite grågrönt men det är fortfarnde mkt fint i plastfibrerna. Vi har sträckt elrepen vid två tillfällen på dessa 8 år, det är det enda underhåll vi har gjort! Tog 10 minuter.
 
Håller på att hägna in ett drygt ha sommarbete, gränsande till vår tomt.

Det blir 8 cm tjocka runda trädstolp på 6,5m avstånd. Tre trådar rostfri ståltråd, 1,4 mm och ett 12 mm brett elband överst för synligheten.

Grinden blir elastiska (resårvariant) som löper genom grindisolatorer så att den hålls sträckt även när man öppnar den.
 
Håller på att hägna in ett drygt ha sommarbete, gränsande till vår tomt.

Det blir 8 cm tjocka runda trädstolp på 6,5m avstånd. Tre trådar rostfri ståltråd, 1,4 mm och ett 12 mm brett elband överst för synligheten.

Grinden blir elastiska (resårvariant) som löper genom grindisolatorer så att den hålls sträckt även när man öppnar den.
Så har jag också mitt sommarbete. Men jag vet inte om jag vill ha vinterhagen så.

@FlipTheFrog Måste man ha rep med såna stolpar?
 
jag har 8-10 cm trä stolpar och 8mm elrep. har haft elband innan men det blåser bara sönder. har ca 5-6m mellan stolparna och grova stolpar i hörnen och i grind öppningarna.

har runda/löpande hörn isolatorer och el fria grindar (dvs elen stängs av i grinden då man öppnar den.)

i ena hagen så har vi också trästaket + elrep men det är inte runt hela hagen utan bara mot delen mot huset typ. som dekoration ;).
 

Liknande trådar

Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och...
2
Svar
39
· Visningar
4 067
Senast: Garbo
·
Hästmänniskan det har blivit lite knas med vårt stall vi ska hyra... tänkte om ni kunde hjälpa till med kommentarer... vet inte riktigt hur jag ska...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Skulle vilja att ni delade med er av era erfarenheter om vad för stängsel som är bäst, ur flera olika synvinklar som t.ex. -Vilket är...
Svar
1
· Visningar
1 170
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp