Bukefalos 28 år!

Ultimata stängslet?

Säkert, snyggt, prisvärt!! Hur ser det ultimata stängslet ut, enligt dig? Bilder! :-)

Är i startgroparna för att byta ut stängslet på vår arrenderade hagmark (vinterhagar). Jag hade helst velat ha ett trästaktet i kombination med el, med det blir ohållbart när vi inte äger marken. Det rör sig om D-ponnys och stora hästar, bra mark, inga rymmare. Fölungar och unghästar i perioder. Jag läser på tillverkarna hemsidor men tycker inte jag blir klokare...
Vanliga runda stolpar blir det nog.
Funderar på ett tunnare elband högst upp. Hästar ser ju grönt och brunt bäst, så vill helst ha det. Tänker mig dessutom att det blir snyggt? Visst finns det säkerhets"avskärare" som löser ut vid högt tryck? Hur funkar dessa på band/tråd/"ståltråd"?
Ståltråd i en eller två rader under det. För- och nackdelar med sådan tråd?
Eventuellt förstärka med plank vid hörn.
Grindar: sådana där fjädergrindar, spiralformade.

Vad tror ni: synpunkter, att tänka på?
Jag fick av en slump tag på plaststolpar till min hage och nu när jag har köpt mig en kaninhäst så är jag väldigt glad över det - för hade det varit trästolpar hade alla varit uppätna vid det här laget.... De är ihåliga så i hörnen har jag stoppat i trästolpar för att förstärka dem! Tråden går dessutom igenom dem så jag behöver inte bekymra mig över isolatorer som går sönder eller att tråden lossnar från dem! Dessutom - när hovslagaren råkade backa ner grindstolpen så var det bara att resa upp den igen - hade varit mindre roligt med en knäckt trästolpe mitt i vintern....

Har vanligt elband för jag vill ha något som går sönder om hästen skulle fastna i det - ni som har metall- eller nylontråd; går den av om hästen fastnar med ett ben, eller har man skarvar för detta? När vi hade töig snöstorm för några veckor sen bildades iscylindrar runt hela tråden som var skitsvåra att få bort och när jag väl fått bort dem hängde förstås tråden så jag fick spänna om - tänker att det borde finnas mindre yta att bildas på tråd 8-)
 
Jag fick av en slump tag på plaststolpar till min hage och nu när jag har köpt mig en kaninhäst så är jag väldigt glad över det - för hade det varit trästolpar hade alla varit uppätna vid det här laget.... De är ihåliga så i hörnen har jag stoppat i trästolpar för att förstärka dem! Tråden går dessutom igenom dem så jag behöver inte bekymra mig över isolatorer som går sönder eller att tråden lossnar från dem! Dessutom - när hovslagaren råkade backa ner grindstolpen så var det bara att resa upp den igen - hade varit mindre roligt med en knäckt trästolpe mitt i vintern....

Har vanligt elband för jag vill ha något som går sönder om hästen skulle fastna i det - ni som har metall- eller nylontråd; går den av om hästen fastnar med ett ben, eller har man skarvar för detta? När vi hade töig snöstorm för några veckor sen bildades iscylindrar runt hela tråden som var skitsvåra att få bort och när jag väl fått bort dem hängde förstås tråden så jag fick spänna om - tänker att det borde finnas mindre yta att bildas på tråd 8-)

Många av metalltrådarna (aluminium) går av redan vid 60-75 kilo. Så i många fall tror jag den är bättre än band. Men här får ni rätta mig om jag har fel.
 
Jag fick av en slump tag på plaststolpar till min hage och nu när jag har köpt mig en kaninhäst så är jag väldigt glad över det - för hade det varit trästolpar hade alla varit uppätna vid det här laget.... De är ihåliga så i hörnen har jag stoppat i trästolpar för att förstärka dem! Tråden går dessutom igenom dem så jag behöver inte bekymra mig över isolatorer som går sönder eller att tråden lossnar från dem! Dessutom - när hovslagaren råkade backa ner grindstolpen så var det bara att resa upp den igen - hade varit mindre roligt med en knäckt trästolpe mitt i vintern....

Det är högst troligen A-staketets plaststolpe du har. Vi har samma och är (som skrivet tidigare i tråden) jättenöjda! Vi har A-staketets UV-beständiga 10 mm-elrep och har använt metallskarvar som ska lösa ut.
 

Liknande trådar

Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och...
2
Svar
39
· Visningar
4 067
Senast: Garbo
·
Hästmänniskan det har blivit lite knas med vårt stall vi ska hyra... tänkte om ni kunde hjälpa till med kommentarer... vet inte riktigt hur jag ska...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Skulle vilja att ni delade med er av era erfarenheter om vad för stängsel som är bäst, ur flera olika synvinklar som t.ex. -Vilket är...
Svar
1
· Visningar
1 170
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp