ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

ImFabulous

Många pratar om dessa privatkliniker.. Vart finns dom?

det verkar inte som att barnmorskorna här i Norrköping är så pigga på att varesig titta efter eller tala om könet vid UL, (trots att jag vet många som fått veta könet)

Så nu funderar jag på att göra ett ultraljud på en privatklinik istället.

Men finns det någon sådann här? Antingen i Norrköping eller i Linköping? Någon som vet?


Och jag vill veta könet, så hurvida jag ska ta reda på det eller ej är inget som ska diskuteras i denna tråd. Tack på f.h..
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

I Linköping har du www.selbing.com, jag hade tänkt åka dit för att göra en NUPP-undersökning, men mitt lillamående satte stopp för det.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

hittade deras hemsida... Insåg dock att jag inte har råd att gå till en privatklinik. En ultraljudsundersökning skulle visst kosta 900kr..
Synd att man antingen ska ha gott om pengar eller ha tur för att få veta könet på sin bebis...
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Jag har förstått att de är lite tråkiga hos er.
I Lund dit jag ska på måndag är det inga problem, kan de se så talar de om det.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Här i Katrineholm talar de om i fall de kan se.
Bm ansträngde sig för att se vad det var för kön när jag var gravid andra gången.
Hon sa att hon tror att det är en pojke.
De vill ofta inte lova nåt eftersom de kan se fel.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Om du tror på humbug,det gör jag;)
Så kan man använda sig av pendeln!!Jag har gjort det på mig själv+ på en häst och det har fungerat varje gång!!!
Ju längre gången man är desto snabbare går den,tydligare.

Fungerar med en halskedja och en ring!!:idea:
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Då måste du friska upp mitt minne vad som betyder vad.
cirkel = tjej och pendling = kille eller hur sjutton var det?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

ja jo, tyvärr är det ju så.. När jag var på rutin UL sist (ska tillbaka idag, kom visst lite för tidigt då) Sa BM att hon talar om vad det är om vi vill och ifall hon kan se, men hon var väldigt negativt inställd till det. Hon sa att man absolut inte letar efter könet. (Precis som att det skulle ta lång stund eller kosta extra...)

Men vi får se, ska träffa en annan BM idag. Önska mig lycka till ! :rofl:
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Ja det är faktiskt väldigt "konstigt" och orättvist..

Kan så tyckas... men i vårt landsting har de tydligen slutat tala om det av en enda orsak (vad jag hört): man har misstänkt att foster aborterats pga att de tillhört "fel kön".

Och då blir det ändå mest rättvist att inte tala om det för NÅGON.

Jag vet folk som åkt till privatklinik i Sthlm för att ta reda på kön via ul. Men själv vill jag inte det av skälet att det inte är helt klart fastställt hur ultraljud kan påverka det ofödda barnet. Så; därför tycker jag att det inte finns skäl att göra ytterligare ett uljud "i onödan" och ta den lilla lilla riskökning som detta kanske kan ge...
(Bla misstänker en del forskare att tex autism eller schizofreni kan ha kopplingar till mycket ultraljudspåverkan i fosterstadiet. Sa vår ul-BM)
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Då måste du friska upp mitt minne vad som betyder vad.
cirkel = tjej och pendling = kille eller hur sjutton var det?


Cirkel=Flicka,Pendling=Pojke.
Man kan göra både över handleden och magen,fast över magen är det som funkat på mig.
På ston gör man det över korset...
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Vart finns fakta för att barn aborteras för "fel" kön ?

Visst jag tror nog att det förekommer, men i särskilt stor utsträckning ?

Ja jag vet inte, spånar bara lite nu..........

Ja jag tycker fortfarande att det är lite fel att i vissa landsting är det : Nemas Problemas, medan i andra landsting så är det : Problemas.

Samma ska gälla för alla i hela Sverige, oavsett vart man är bosatt.

Så om det finns orsak till att sluta berätta vad för kön bebis har ( det du nu skriver ) så ska dom ha samma regler i alla landsting!
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Precis som någon sa, hur ofta händer det egentligen att någon aborterar pga fel kön ...? ingen offens emot dig, bara spekulationer.

Jag är ju i vecka 20 nu och ska på UL idag,, och efter vecka 18 får man inte längre göra abort utan tillräckligt bra anledning, ett beslut som då tas av Socialtjänsten. Ofta krävs det att barnet har en grav missbildning eller kromosomavvikelse för att få genomgå en senare abort.

Som sagt, jag är i vecka 20 nu, får inte göra abort längre och VILL inte göra abort! Men jag är oerhört nyfiken på vilket kön det är på bebisen och är så avundsjuk på alla andra som fått veta!
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Vart finns fakta för att barn aborteras för "fel" kön ?

Visst jag tror nog att det förekommer, men i särskilt stor utsträckning ?
Inte en aning... det här har jag hört ryktesvägen från andra personer som nyligen fått barn i vår stad. Jag tror absolut inte heller att det förekommer i stor utsträckning. Men jag antar att mödravården anser att bara ett fåtal misstänkta fall är nog för att sätta "stopp för" att meddela barnets kön.

Det är ju trots allt bara "lyxinformation" som i egentlig mening är helt onödig för föräldrarna.

Ja jag tycker fortfarande att det är lite fel att i vissa landsting är det : Nemas Problemas, medan i andra landsting så är det : Problemas.

Samma ska gälla för alla i hela Sverige, oavsett vart man är bosatt.
Ja, det är ju en annan fråga som tål att diskuteras. Å andra sidan: om man nu tycker den informationen är den allra viktigaste informationen man kan få vid UL så kanske man kan flytta till ett annat landsting då? :crazy: ;)
(jo, jag vet att jag var väl "dum" nu...)
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Precis som någon sa, hur ofta händer det egentligen att någon aborterar pga fel kön ...? ingen offens emot dig, bara spekulationer.
Jättesällan! är min gissning till svar.
Men: det räcker ju att det händer någon enstaka gång(er) för att det ska kunna anses vara en slags könsdiskriminering. Som dessutom lätt går att undvika genom att som sagt inte berätta könet vid UL. Det är ju välkänt att det i andra delar av världen (Kina är praktexemplet) varit problem med att man inte vill ha ett visst kön... där har pojkar haft "större värde" och flickebarn adopteras bort eller sätts i någon trappuppgång och blir upphittade. Och resultatet blir ett samhälle med för få kvinnor.

Å andra sidan kan man väl i och för sig spekulera i hur bra sådana föräldrar (som kan tänka sig abort om det är "fel" kön) blir till ett barn som har det kön de inte vill ha? Säg att de inte vill ha flickor och inte får veta att det är en flicka vid UL. Och sen när hon föds blir hon kanske dåligt behandlad just pga sitt kön....
Det skulle möjligen kunna vara ett argument för att få veta och faktiskt till och med... abortera pga kön.... rent teoretiskt... Men inte enligt min åsikt (och jag tror ingen av er andra härinne heller tycker det. Vill jag klargöra)

Som sagt, jag är i vecka 20 nu, får inte göra abort längre och VILL inte göra abort! Men jag är oerhört nyfiken på vilket kön det är på bebisen och är så avundsjuk på alla andra som fått veta!

Fast .... är det inte värt i så fall att lägga de hundralappar (eller tusen??) som det kostar för att få veta?

Fördelen med resonemanget som er BM hade är ju att hon koncentrerar undersökningen på det som är VIKTIGT: att barnet är friskt, organen ser bra ut, den växer som den ska osv. Om hon fokuserade på att kolla kön kanske det finns en risk att fokus flyttas lite från annat? Vad jag förstod när vi gjorde UL vill man inte heller göra UL under lång tid; ju kortare us som görs - desto mer minimeras de eventuella risker som kan finnas med UL (som ännu inte är helt konstaterade..)
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

om jag ändå haft 1000 kronor att lägga på att få veta könet.

Hade jag haft det så hade det jag inte tvekat.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

om jag ändå haft 1000 kronor att lägga på att få veta könet.

Hade jag haft det så hade det jag inte tvekat.

Tja... om det är dödsviktigt så bör väl inte 1000 kr vara helt oöverstigligt? Lite sparkapital kanske är bra att ha om man ska ha barn snart?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Fördelen med resonemanget som er BM hade är ju att hon koncentrerar undersökningen på det som är VIKTIGT: att barnet är friskt, organen ser bra ut, den växer som den ska osv. Om hon fokuserade på att kolla kön kanske det finns en risk att fokus flyttas lite från annat? Vad jag förstod när vi gjorde UL vill man inte heller göra UL under lång tid; ju kortare us som görs - desto mer minimeras de eventuella risker som kan finnas med UL (som ännu inte är helt konstaterade..)

Det där är ju en aspekt som tåls att spinna vidare på, det är ju självklart ( iaf för mig ) att UL görs i första hand som syfte för att se att bebis utvecklas som den ska..

Jag kommer nog att genomgå ett NUPP-test också ( dock får jag betala det ur egen ficka )

Vet du vart man kan få mer info om just risker med UL, NUPP och fostervattensprov ?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Vet du vart man kan få mer info om just risker med UL, NUPP och fostervattensprov ?

Vi valde att göra fostervattenprov. Nupp är ju mer av en riskbedömning som kan ge besked om hur stor risk man löper att få ett barn med kromosomförändringar. Medan fvp är en "bombsäker" metod vad gäller koll av de kromosomer man tittar på. Å andra sidan är ju Nupptestet inte lika riskabelt som själva provet vid fvp. Nupp görs via UL om jag förstått saken rätt. Man mäter fostrets nacke på något sätt....

Risken för mig som är 37 år att fvp skulle resultera i/förorsaka missfall var ungefär lika stor som att barnet skulle ha en kromosomskada (ca 1%). Vi bedömde att det var värt den risken. Och allt gick bra!
Är man yngre är risken för kromosomskada mindre (är man under 35 brukar de inte per "standard" fråga om man vill göra fvp), men missfallsrisken är (förstås) alltid ungefär densamma.

Jag vet nästan inget om riskerna vid UL, har bara läst någon artikel i AB och hört lite av BM när vi gjorde vårt. Däremot läste jag en del om riskerna med fvp. Sådan info fann jag bla på nätet (googla så får du massor av svar), i böcker och fick via BM på MVC. Det var dessutom obligatoriskt att innan fvp träffa en gynekolog för att man skulle just få information om vad provet innebär; risker och vad man kan få svar på. Jag antar att de ville försäkra sig om att man verkligen förstod den skriftliga info man fått.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 555
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 467
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp