Bukefalos 28 år!

ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Har fått för mig att BM i allmänhet talar om om det är en pojk det är när dom ser att det är en flicka som dom inte vill säga ngt.:(
Det är mkt lättare att de att det är en pojk också,flick könet är lättare att ta fel på...

Vi gjorde Könsul med nr 2, i danmark för nästan 1500kr+resa kan säga att jag ska aldrig mer kolla könet.
Mkt roligare med en överraskning:angel:
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Vet inte var du får dina antaganden ifrån. Vi är extremt ekonomiska, om vi inte vore det skulle vi inte klara oss över huvudtaget.

Men du har ju missuppfattat det hela.
Om man har en något begränsad ekonomi så måste man nog prioritera bort lyxen att få veta könet.
Precis som man prioriterar bort annan lyx.

Det är liksom inte landstinget som skall kompencera för det.
Man ser inte alltid könet och att leta kostar ultraljudstid.
Tid som skall användas för att kontrollera hur barn i mammors magar mår och inte till att lyxleta kön.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Men du har ju missuppfattat det hela.
Om man har en något begränsad ekonomi så måste man nog prioritera bort lyxen att få veta könet.
Precis som man prioriterar bort annan lyx.

Tyvärr har jag ingen lyx att prioritera bort för att ha råd med ett könsbestämmande ultraljud.

Det är liksom inte landstinget som skall kompencera för det.
Man ser inte alltid könet och att leta kostar ultraljudstid.
Tid som skall användas för att kontrollera hur barn i mammors magar mår och inte till att lyxleta kön.

... och isåfall ska det gälla alla som går genom den allmäna sjukvården, och inte handla om hur snäll BM är eller om BM "har lust"......
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Tyvärr (eller tack och lov, för en del) så resonerar ju alla BM olika. En del kanske kan tänja på reglerna, och en del håller strikt på vad de är tillsagda.

Är det något du säkert vet, att man får/inte får veta könet på just din klinik? Mer än att folk du känner fått veta?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Tyvärr har jag ingen lyx att prioritera bort för att ha råd med ett könsbestämmande ultraljud. ..
Det var inte så jag menade.
Utan den lyx som ni får prioritera bort är just att få veta könet.

... och isåfall ska det gälla alla som går genom den allmäna sjukvården, och inte handla om hur snäll BM är eller om BM "har lust"......

Råkar man se det så ser man ju det.
Och om det finns tid så kanske de kan titta särskilt.
Men innte om kön på UL av medicinska skäl är lång.
Varför skall ingen få bara för att inte alla kan få?
Vilken trist attityd.
Alla skall liksom ha det lika dåligt bara för att det skall vara rättvist.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Är det något du säkert vet, att man får/inte får veta könet på just din klinik? Mer än att folk du känner fått veta?

Mitt andra barn växte mycket dåligt.
Så jag fick ett extra UL för att se att allt stod rätt till.
Vid det tillfället så råkade de ha litet extra tid så de visade litet mera av bebisen för oss.
Mycket för att jag hade varit extremt orolig för hur bebisen mådde.
Men det är ju inget som man liksom kan räkna med.
Och de lyckades i alla fall inte se könet.
Trotts att de försökte.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Skulle också vilja veta vart man kan göra köns-ul. Vi har planerat att göra det runt vecka 30, det är väl då vi planerar att börja köpa saker till den lilla.. Och så vill vi veta om det är en Uno eller en Saga.. (Alla säger att det är en flicka, vilket får mig att tro på en pojke).

Det är sambon som är drivande i köns-frågan, han vill helst veta.. Jag också, men blir inte ledsen om jag inte får veta.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Nice, nu blir sambon glad :)
Får se till att boka in det så snart som möjligt!
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Vi ska också ringa dit i veckan men INTE för att få reda på könet utan för att det verkar vara en häftig upplevelse att se babisen i 3D/4D
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Hade du inte en häst som du nyligen lämnat ut på foder?

Kostanderna för hästen frösvinner ju nu då
Hyra,foder,hovslagare, avmaskning, vaccination, sjukvård ect ect. Kanske t.om så att fodervärden står för försäkringskostnaden?

Hade du råd med hästen innan borde du väl ha råd då att boka in ett köns UL om några veckor?

Hur ska ni klara er på din föräldrapenning om ni inte klarar er nu? Antingen får du jobba ännu mer för att få högre SGI eller så får din kille se till att få löneförhöjning/byta jobb, tycker du det är jobbigt ekonomiskt nu, så kommer det ju inte bli enklare när bebis väl kommer, och vad händer då om din fodervärd helt plötsligt säger upp kontraktet?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Skulle också vilja veta vart man kan göra köns-ul. Vi har planerat att göra det runt vecka 30, det är väl då vi planerar att börja köpa saker till den lilla.. Och så vill vi veta om det är en Uno eller en Saga.. (Alla säger att det är en flicka, vilket får mig att tro på en pojke).

Det är sambon som är drivande i köns-frågan, han vill helst veta.. Jag också, men blir inte ledsen om jag inte får veta.

Jag har börjat köpa saker nu, v 24 :D

Du kan få reda på könet på Akademiska i Uppsala, ring och fråga vad det kostar för ett köns-UL. Jag vet fler som fått reda på kön vid rutin UL och som bokat in senare UL för att kolla könet.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Det var min mormor som betalade hästen åt mig, som tack för att hjälpte henne med städning, hushållsarbete etc. Men vid den tidpunkten var jag arbetslös. Nu hinner jag inte åka till min mormor eftersom att jag jobbar. Lämnade bort hästen till stor del på grund av att pengarna inte skulle räcka till både häst och bebis. Nu räcker inte pengarna till både bebis och könsbestämmande UL. Jag skulle uppskatta om du försökte lägga ner nu. Du behöver inte lägga dig i varesig min eller någon annans ekonomi.

säger jag att jag inte har råd med ett könsbestämmande UL så får det vara bra med det. Inget du eller någon annan behöver ifrågasätta. Hurvida jag tjänar mycket eller lite pengar, har råd med ett könsbestämmande UL eller ej hör inte hit. Läs mitt allra första inlägg om du spårar ur och tappar tråden.

Och tänk om livet vore så enkelt, att man bara kunde byta jobb som man ville fram och tillbaka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Kanske inte säger något vettigt, men det kan vara värt att tänka på. Att du lånat ut hästen redan nu är ju bra ekonomiskt sätt, även fast de är i princip gratis under sommaren om man har de på bete. Men hästens utgifter borde gå till barnets utgifter, då borde du ha råd med ett köns UL.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Hur ska ni klara er på din föräldrapenning om ni inte klarar er nu? Antingen får du jobba ännu mer för att få högre SGI eller så får din kille se till att få löneförhöjning/byta jobb, tycker du det är jobbigt ekonomiskt nu, så kommer det ju inte bli enklare när bebis väl kommer, och vad händer då om din fodervärd helt plötsligt säger upp kontraktet?

Så du tycker vad..? Att jag borde göra abort ?

De 1000.- ett UL kostar är pengar som jag/vi satt undan till annat. En begagnad barnvagn och en bilbarnstol t ex. Så jag får, precis som du säger, prioritera. Och jag väljer då bort UL eftersom att vi behöver en barnvagn och en bilbarnstol. Ganska enkelt att förstå, eller ?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

... Och min fodervärd kan inte säga upp kontraktet fören september 2008, eftersom att vi skrivit kontraktet så. Först ett år och sedande fortsätter avtalet löpande med 3 månaders uppsägningstid. I kontraktet står även att om hon av någon anledning inte skulle kunna fortsätta ha hästen kvar, är det hennes skyldighet att hitta en ny fodervärd som då ska godkännas av hästägaren.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Är det något du säkert vet, att man får/inte får veta könet på just din klinik? Mer än att folk du känner fått veta?


BM sa till mig igår på UL att hon inte tänkte titta efter könet. Det sa hon redan innan vi kommit in i rummet...

Jag har ett par stycken bekanta som fått veta kön på rutin UL. Det är därför jag är så sur!
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Fast nu tycker även jag att du börjar gå för långt, hur ImFabulous har valt att styra upp sin ekonomi har vi på Buke inget med att göra..

Ni borde komma överens om att ni tycker olika och acceptera varandras olika åsikter!
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Tack. Det känns oerhört skönt att få lite empati!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 213
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 074
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 988
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp