ultraljud under kotleden?

B

**BORTTAGEN**

Har haft långvariga problem med min häst som är halt och där hältan kunnat lokaliserats till "under kotleden men inte i lederna", ligament eller så gissar vet på.

Vi pratade om ultraljud för att undersöka ev ligament och andra mjukdelar i området men enligt vet så var det ovanligt att man ultraljudade under kotan, tror han menade att det var för svårt. Den ende han kände till som gjort det var en dansk veterinär som jobbat på strömsholm men som är i england fram till nyår.

Har ni hört talas om att man ultraljudar under kotan och på vilka kliniker görs detta isf?
 
Vet inte om jag fattade rätt nu när du säger under kotleden... Men ialla fall, min häst har en ligamentskada som går från hoven till kronbenet (enkelt förklarat...) och det kunde min veterinär se på ultraljud! Pluss att jag även behandlat med ultraljud också på den skadan, men det är ju en annan sak... Men som sagt, skadan syntes på ultraljud och den sitter ju långt ner, han fick ultraljuda vid kronranden kan man säga.
Du är välkommen att höra av dig om du vill veta vilken klinik som gjorde det!
Hoppas det löser sig för din häst! // Pia
 
Jag kanske uttryckte mig lite luddigt, men jag tror du förstod mig iaf. Alltså från under kotleden (karled, krona osv) och ner mot hoven.
Hur yttrade sig ligamentsskadan på din häst? Du får gärna pm'a namn på veterinär och klinik om du vill :)
 
Min häst har antagligen vrickat sig kraftigt i hagen i vintras (januari) så för hans del har det varit boxvila i 6 månader och så stod han gipsad i ca. 2-3 månader. Han har varit KRAFTIGT halt... Men är nu äntligen på bättringsvägen! :)
Jag provar att pm dig namn på klinik (har aldrig gjort det så misslyckas jag kanske du kan prova?) För jag kanske inte kan lägga ut det här? osäker.. :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 730
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 172
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 472
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp