”Undan eller kull” eller ”Undan eller väck”?

Jag tycker att båda låter otrevliga och har aldrig hört nåt av dem. Om jag vill att nån flyttar på sig så säger jag oftast nåt i stil med "Ursäkta, jag skulle behöva komma fram här".
Det där skulle jag inte säga till min lillasyster. Det skulle bli "undan eller väck, snorunge!", det sägs ju med glimten i ögat och ett kärvänligt sätt. Inte alls elakt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har bott i Skåne större delen av mitt liv och har aldrig hört något av uttrycken. Däremot finns uttrycket "tjocka på dig" som väl betyder ungefär samma.

Pratar av någon outgrundlig anledning skånska ord med hundarna och använder "gå väck" istället för "flytta på dig". Till folk säger jag nog mest "kan du akta dig" eller möjligen "tjocka på dig".
 
tjocka på dig
Jag funderade om jag skulle ta upp det, men eftersom många verkar tycka att undan eller kull/väck känns otrevligt så vågade jag inte :o🤣

Varken undan eller kull eller tjocka på dig sägs såklart inte till folk man inte är på skämtsam nivå med
 
Jag funderade om jag skulle ta upp det, men eftersom många verkar tycka att undan eller kull/väck känns otrevligt så vågade jag inte :o🤣

Varken undan eller kull eller tjocka på dig sägs såklart inte till folk man inte är på skämtsam nivå med
Haha fast jag brukar lägga till "kan" före istället för "!" efter för att mildra det hela
 
Jag säger ursäkta oftast. Förstår inte varför jag ska vara mindre trevlig mot de som står mig närmst. Ibland säger jag tut tut. Det låter lite gulligt tycker jag.
Jag tänker att vara formell är ett sätt att skapa distans, och att det kan bli otrevligt på det sättet istället. Fast "tut tut" är ju ett snällt sätt :). Det använder jag också ibland när jag inte vill vara formell.
 
Jag måste erkänna att jag är milt chockad - jag skulle ALDRIG säga något liknande till någon jag inte kände extremt väl och där vi båda var på samma humör typ. Kanske brorsan eller rumskamraten. Närmast kommer väl ett skämtsamt "Men ur vägen!" eller "Tut, tut!" Jag trodde verklgen inte det var någonting som skulle kunna benämnas som ett talesätt att använda i vardagen. 😅 😱
Ut i orienterings skogen så får du nog höra det.

På jobbet säger vi liknande till varandra.
 
Brukar du säga "Ursäkta, jag skulle behöva komma fram här" om en familjemedlem står och hänger i dörröppningen när du vill förbi? Det måste vara ovanligt idag att tala så i familj.

Alltså jag använder aldrig ”undan eller väck” även om jag förstår det. Med god ordkunskap är det ju generellt så att man förstår mer än vad man har direkt användning för.

Men inte pratar jag såg överdrivet formellt med min familj. "Ursäkta, jag skulle behöva komma fram här" är något gemene man kan tänkas säga i trängseln i kollektivtrafiken, inte hemma i hallen. Det sortens språkanpassning gör de flesta. ”Kan du flytta på dig” skulle jag kanske säga och lägga till ett ”snälla” om det innefattade att uppfostra barn i familjär artighet.
 
Jag säger ursäkta oftast. Förstår inte varför jag ska vara mindre trevlig mot de som står mig närmst. Ibland säger jag tut tut. Det låter lite gulligt tycker jag.
Tut tut är också en sådant uttryck som måste användas familjärt. Skulle bli tokig på en äldre människa som kommer med kundvagnen i affären och säger ”tut tut”. Skulle kunna hända, har hänt och det är inte det minsta gulligt. Okej om man är under 7 år, annars inte.
 
Brukar du säga "Ursäkta, jag skulle behöva komma fram här" om en familjemedlem står och hänger i dörröppningen när du vill förbi? Det måste vara ovanligt idag att tala så i familj.

Alltså jag använder aldrig ”undan eller väck” även om jag förstår det. Med god ordkunskap är det ju generellt så att man förstår mer än vad man har direkt användning för.

Men inte pratar jag såg överdrivet formellt med min familj. "Ursäkta, jag skulle behöva komma fram här" är något gemene man kan tänkas säga i trängseln i kollektivtrafiken, inte hemma i hallen. Det sortens språkanpassning gör de flesta. ”Kan du flytta på dig” skulle jag kanske säga och lägga till ett ”snälla” om det innefattade att uppfostra barn i familjär artighet.
:rofl:
Nä så skulle jag nog aldrig säga.
Men hörrö, ursäkta men...
Skulle jag glatt säga.
Ni förutsätter så mycket.

Ursäkta är enkelt och väldigt användbart ord.
Men jag kanske har ett torftigt ordförråd :D
 
:rofl:
Nä så skulle jag nog aldrig säga.
Men hörrö, ursäkta men...
Skulle jag glatt säga.
Ni förutsätter så mycket.

Ursäkta är enkelt och väldigt användbart ord.
Men jag kanske har ett torftigt ordförråd :D
Förutsätter? Du skrev ”näe?” som svar. :D Det är ett torftigt svar så för att förstå vad du menar måste jag gå tillbaka och plocka upp det du svarat på. Vad förväntade du dig för typ av svar på ett ”Näe?”
Kanske skulle ha svarat med ”Jo!” ;)
 
Varifrån är det? Det använder mamma och jag, men ingen annan här tror jag :D
(det borde plockats upp från Göteborgstrakten eller Helsingborgstrakten kan jag tycka)

Vik hädan används också flitigt men det tror jag är lokalt här.

Dunsta tror jag är mer egenpåhittat.
Dunstna är väl ändå ett vedertaget "coolt" gammalt tonårsslang från typ åttio/nittiotalet? Typ "stick iväg/avlägsna dig" :)
 
Jag tror för övrigt att jag är bekant med alla övriga uttryck för samma sak som kommit upp i tråden, förutom just "undan eller kull/väck", även om de kanske inte används i mitt vardagsspråk. Använder nog "ursäkta" i princip alltid, även till nära familjemedlemmar. I yngre dagar kunde dock "Se upp i backen annars får du tusen hål i nacken!!!" användas för att uttrycka samma sak något mer kärnfullt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 111
Senast: Fibusen
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
937
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
939
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp