”Undan eller kull” eller ”Undan eller väck”?

Jag säger ursäkta oftast. Förstår inte varför jag ska vara mindre trevlig mot de som står mig närmst. Ibland säger jag tut tut. Det låter lite gulligt tycker jag.

Skulle min sambo säga, ursäkta, kan di vara snäll att flytta lite på dig 😊, då hade jag trott att han slagit i huvudet hårt och behövde akut hjälp 😂
Flytt påre fruntimmer!
Så ska det låta 😁
Eller som på jobbet.
Gå dän eller bli överkörd 😁
 
Skulle min sambo säga, ursäkta, kan di vara snäll att flytta lite på dig 😊, då hade jag trott att han slagit i huvudet hårt och behövde akut hjälp 😂
Flytt påre fruntimmer!
Så ska det låta 😁
Eller som på jobbet.
Gå dän eller bli överkörd 😁
Låter som jobbet är en riktig industri. :D :D :D
 
Aldrig hört något av uttrycken.

Beroende på person och situation används:
Ursäkta mig
Tut-tut - utwslutande till små barn
Jag vill fram och förbi
Move it, move it
Men fläre
Dra in brearschle
 
Skulle min sambo säga, ursäkta, kan di vara snäll att flytta lite på dig 😊, då hade jag trott att han slagit i huvudet hårt och behövde akut hjälp 😂
Flytt påre fruntimmer!
Så ska det låta 😁
Eller som på jobbet.
Gå dän eller bli överkörd 😁
.. och jag hade blivit skitarg om någon sagt det förstnämnda till mig ens på skoj, SÄRSKILT om det var en partner, så det är uppenbart viktigt att en talar samma språk. :D

Edit: jag hade inte gillat överdriven artighet heller, lika bra att jag bor själv. 😅
 
för att klargöra.... Ursäkta kan uttryckas väldigt irriterat och inte det minsta artigt :D
Självklart, men jag hade inte uppskatta det om det var ett ärligt menat men ständigt inslag i vardagen heller. Störigt. Någonstans måste man ju hitta en mellanväg bland uttryck som "brearshle, flytt på dig fruntimmer, undan eller väck" och "ursäkta mig men jag skulle vilja komma fram här om det går för sig är du snäll." :D
 
Undan eller väck! Men jag hade aldrig hört det innan jag flyttade till Skåne, och jag skulle aldrig säga det själv eftersom det behöver sägas på skånska för att funka :D
 
Skulle min sambo säga, ursäkta, kan di vara snäll att flytta lite på dig 😊, då hade jag trott att han slagit i huvudet hårt och behövde akut hjälp 😂
Flytt påre fruntimmer!
Så ska det låta 😁
Eller som på jobbet.
Gå dän eller bli överkörd 😁

Alltså jag och sambon kör oftast på "Move bitch, get out the way" åt varandra här hemma 🤣🙈 Är definitivt inga fan av Ludacris, det har bara blivit ett välanvänt internskämt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Fibusen
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
936
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
938
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp