Underhåll till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Underhåll till barn

tinna skrev:
Nyligen separerad

Men har skilsmässan verkligen gått igenom ännu? Har man inte 6 månaders betänketid när man har barn?

Annars så tycker jag att du ska ta hjälp av en advokat med den ekonomiska biten.
 
Sv: Underhåll till barn

tinna skrev:
Jag har bokfört i hans firma i tio år
Du jag kom på en sak.
Jag tror att du kan begära lön för det arbetet.
Eller delaktighet i firman eller något.

Advokat verkar vara det enda raka i detta läge.
Jag själv hade en mycket civiliserad skiljsmässa där vi såg till att alla skulle ha det bra efterå.
 
Sv: Underhåll till barn

Jo man har 6 månaders betänketid
En annan fundering jag har är att det belopp man ska betala till försäkringskassan är väl inkomstprövat? Eller har jag fel? Att resten sätts upp som en skuld?
 
Sv: Underhåll till barn

tinna skrev:
Jag har bokfört i hans firma i tio år så jag vet att han har xxx antal tusen mer än jag att leva på. Eftersom det var hans firma och vi levde på min lön (jobbade heltid utanför hemmet) så har han nolltaxerat.
Mao, jag har "mer att bidra med" :confused: :confused: :confused:
Jag får leva på existensminimum medan han kan ha stora fester resa osv osv. Visst är det rättvist :crazy:

Men om du har bokfört, och vet att han har xxx antal tusen mer än du att leva på, så kan han ju inte nolltaxera! Man kan ju inte både ta ut lön och nolltaxera! :confused:
 
Sv: Underhåll till barn

Bubbla skrev:
En annan fundering jag har är att det belopp man ska betala till försäkringskassan är väl inkomstprövat? Eller har jag fel? Att resten sätts upp som en skuld?

Skuld blir det om du inte betalar in till F-kassan din del, (eller som i mitt fall, jag betalar min del direkt). Om du inte betalar får den föräldern som har rätt till underhållet det utbetalat från F-kassan och du får en skuld hos F-kassan.

Vill bara tillägga att det är inte endast inkomstprövat utan tar även hänsyn till försörjningsplikt för ev. flera barn.
 
Sv: Underhåll till barn

Jo visst kan man det, avskrivningar bla. + att han inte behövt ta ut så mkt innan pga att jag jobbat heltid och vi har ätit och levt upp mina pengar.
Han har investerat i gården, vips så var den vinsten borttrollad. Vem har kvar detta idag tror ni? Gården är inte samma idag som den dag för 24 år sedan när jag flyttade dit. Avsevärt förbättrad.
Jag har lagt ett betydande engagemang under åren och nu får jag "lönen".
Låter det som jag är bitter?? Nja inte direkt men aningen besviken kan jag erkänna.
 
Sv: Underhåll till barn

OK, jag sitter ju i andra ändan..dvs jag få runderhållsstödet från försäkringskassan eftersom barnens far "minsann inte hade råd att betala" (han hade jobb, jag arbetslös...)
 
Sv: Underhåll till barn

Nu har vi ju bara hört din sida...men hur det än är så låter det som om att du har rätt att vara ganska besviken...man tror att man känner folk...
 
Sv: Underhåll till barn

(Inte till trådskaparen, smyger in en allmän fråga)
Min mamma försöker få ensam vårdnad om mig och brorsan. Blir pappa utan "ansvar" då? Eller måste han ändå betala underhåll och sånt?
 
Sv: Underhåll till barn

tinna skrev:
Jag har bokfört i hans firma i tio år så jag vet att han har xxx antal tusen mer än jag att leva på. :crazy:

Då har jag missförstått dig. Jag trodde att "att leva på" betydde mat, räkningar, kläder osv. Inte avskrivningar och investeringar.
 
Sv: Underhåll till barn

Jane_Done skrev:
Låter skumt. Vid en skilsmässa så ska ju tillgångarna delas lika. Eller han kanske var så klurig att företaget äger gården. (Om nu det är möjligt.)

Som nån annan skrev, kontakt advokat!

Sen kan jag inte låta bli att tillägga att det tyvärr är många kvinnor som hamnar i den här sitsen, fast då ur samboförhållanden, och då är det liksom kört.

/Jane

:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Underhåll till barn

Real_Life skrev:
(Inte till trådskaparen, smyger in en allmän fråga)
Min mamma försöker få ensam vårdnad om mig och brorsan. Blir pappa utan "ansvar" då? Eller måste han ändå betala underhåll och sånt?
Din Pappas försörjningsplikt upphör inte förrän du är 21 år om du läser en Gymnasieutbildning så länge.
Men om du inte går på Gymnasiet så upphör den vid 18 år.
Så underhåll det kommer han aldrig undan.
 
Sv: Underhåll till barn

Vad gäller ansvar så är han fortfarande din förälder, även ekonimiskt.
 
Sv: Underhåll till barn

Bubbla skrev:
Jo man har 6 månaders betänketid
En annan fundering jag har är att det belopp man ska betala till försäkringskassan är väl inkomstprövat? Eller har jag fel? Att resten sätts upp som en skuld?

Jo det är inkomstbeprövat.
 
Sv: Underhåll till barn

Jo visst är det så.
Han sitter på sitt gods (hus med 17 rum ca 700 m2 där min fd svärfar bor men x-maken äger, själv bor han i ett mindre..!! 9 rum ca 300 m2 intill)
och jag i en trea på 64 m2, lite skrattretande :smirk:
 
Sv: Underhåll till barn

Jo visst var den det-arv.
Men jag menar att samtidigt som jag arbetat heltid, skött hushållet (han hittade inte ens mjölken på MAXI) så har jag tagit en stor del i företaget. Inte rent arbete men engagerat mej vad gäller ut och ombyggnad av stallar, inköp av djur till hans besättning, planering och byggnation av vet.klinik, bokföring samt praktiska saker med hyresgäster.
Jo förresten, ja just det, jag har fått ha min häst gratis uppstallad i flera år. Det sa han till en bekant till mej. Det är ju en stor förmån förstås..
 
Sv: Underhåll till barn

Har du kontaktat advokat och vad säger i så fall denne?

Även om det finns lyckliga skilsmässor så är det väl ofta så att det inte alltid är så lätt. Blir det ena parten lämnad så kan det ibland leda till jobbiga saker när det gäller just detta med att dela upp det hem man har haft gemensamt. Jag har sett sådant i min egen närhet.
 
Sv: Underhåll till barn

NÅGON måste ju bilen stå på! Jag tror nog att du inser att allt inte är svart och vitt. Jag har förstått att du inte har körkort? Då innebär det att du kanske gifter dig med någon som har bil, ska du då inte betala för den lika mycket som han ska?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 813
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 527
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 343
Senast: Andromedae
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp