Bukefalos 28 år!

Underhåll till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Underhåll till barn

tinna skrev:
Om jag inte minns helt fel så står det i lagen att var och en ska bidra till försörjning efter sin förmåga..

Ja och det är ju därför de beroende på inkomsten räknar ut hur mycket man skall betala!
 
Sv: Underhåll till barn

tinna skrev:
Nyligen separerad men barnen (15 + 18 år) bor mestadels kvar hos pappa av praktiska skäl. Gården var hans så jag fick flytta. Han mångmiljonär, jag arbetslös.
Han var väldigt snabb att se till att han fick barnbidraget och att begära underhåll via förs.kassan. Jag återbetalningsskyldig. Har begärt anstånd med att betala men får avslag. Ska betala 2295 per månad till förs.kassan av stämplings"lönen" + hyra mm mm.
Hur löser man en sådan situation? Vill ha många förslag eller tips av er som är i samma situation.
Känns lite hopplöst just nu :confused: :mad: :cry:

Det här kanske inte är så uppmuntrande, men när mamma och pappa skildes så bodde jag hos mamma och min bror hos pappa, och omgående så skyndade sig pappa (som har GOTT om pengar) att nolltaxera (han har eget företag). han levde på under existensminimun plötsligt (väldiiiigt mystiskt hur man har råd med allt han hade råd med på existensminimun).

Mamma tjänade ju pengar, men VÄLDIGT lite och utgiften för underhållsbidraget var en väldigt tung börda för henne och knappt så hon klarade av det. Och där satt pappa och inkasserade pengar, utan att behöva betala det han ar berättigad till och samtidigt vara den som faktiskt HADE både pengar och råd.

Och det gick inte och lösa innan X år efter skilsmässan då de kom fram till att ingen skulle betala underhåll alls.
 
Sv: Underhåll till barn

Men kan man verkligen göra så om man har mkt pengar?Nolltaxera alltså?Han hade väl jobb?De kan dessutom kolla upp ens förmögenhet..
 
Sv: Underhåll till barn

chrysler skrev:
Men kan man verkligen göra så om man har mkt pengar?Nolltaxera alltså?Han hade väl jobb?De kan dessutom kolla upp ens förmögenhet..

Som jag skrev, han har eget företag. Aktiebolag. Så han kan styra sin lön helt själv och se till att pengarna står kvar i bolaget. Som han förvisso äger, men iaf då så tog försäkringskassan inte hänsyn till det, utan räknade på inkomst av tjänst. Och pappa är sin egen arbetsgivare så han nolltaxerade i princip (han tog ut typ 2500 kr i lön/månad). Jag kan inte exakt alla turer, jag var för liten då.

Mamma som hade en vanlig anställning (på halvtid, hon jobbade när jag var i skolan och var hemma när jag kom hem från skolan) kunde hon ju inte göra så, men pappa kunde ju utan problem drastiskt sänka sin inkomst ur företaget med hänvisning till att det inte var så bra tider nu och inte fanns utrymme för större lön. Och få det att se ut så på papper med. Men samtidigt ta pengar ur företaget men utanför papprena då.

Man kan (har jag insett) göra mycket om man bara vill. Pappa har varit gift två ggr. Mamma gick utan att strida, tog bara med sig det hon hade haft med sig, TROTS att de inte hade äktenskapsförord och hon alltså var berättigad till halva värdet av både hus och företag och hästar etc. Men, pappas första fru stred för sin sak ända upp i rätten, och gick utan ett öre men med skyhöga advokatkostnader. Pappa ordnade nämligen på något vänster fram papper på att ALLT var enskild egendom i princip, alt värdelöst (företaget). Så mamma försökte inte ens.

Men som sagt, det går ofta att jävlas in absurdum om man bara vill..
 
Sv: Underhåll till barn

Fast jag tycker att de då borde frågat sig hur han egentligen kunde betala sin egen hyra å mat.
 
Sv: Underhåll till barn

Det är bara typiskt att de som överlever det hela måste jäklas.Det finns ju massor av lagar men det dåliga är att det finns så mkt kryphål så man kan undkomma varenda lag i stort sett.
 
Sv: Underhåll till barn

Jag har bokfört i hans firma i tio år så jag vet att han har xxx antal tusen mer än jag att leva på. Eftersom det var hans firma och vi levde på min lön (jobbade heltid utanför hemmet) så har han nolltaxerat.
Mao, jag har "mer att bidra med" :confused: :confused: :confused:
Jag får leva på existensminimum medan han kan ha stora fester resa osv osv. Visst är det rättvist :crazy:
 
Sv: Underhåll till barn

Så cynisk i så unga år.
jag är en av de "dumma" som har köpt bil som står i min mans namn och han är dum nog att ha köpt bil som står i mitt namn :p
Alla hästarna i stuteriet (10st) står reggade i mitt namn utan äktenskapsord :angel: I vårt äktenskap så lever vi på bådas pengar och ingen har mer pengar än den andra (läs inga pengar alls) Alla lånen står på oss båda borsett från 1 som står i mitt namn. Jag lever tydligen i en drömvärld att i ska älska varandra för evigt eftersom jag är dum nog att ha allt gemensamt. Det har funkat i 17 år och förhoppningsvid i 70 år till :cool:
 
Sv: Underhåll till barn

Welsh skrev:
Så cynisk i så unga år.
jag är en av de "dumma" som har köpt bil som står i min mans namn och han är dum nog att ha köpt bil som står i mitt namn :p
Alla hästarna i stuteriet (10st) står reggade i mitt namn utan äktenskapsord :angel: I vårt äktenskap så lever vi på bådas pengar och ingen har mer pengar än den andra (läs inga pengar alls) Alla lånen står på oss båda borsett från 1 som står i mitt namn. Jag lever tydligen i en drömvärld att i ska älska varandra för evigt eftersom jag är dum nog att ha allt gemensamt. Det har funkat i 17 år och förhoppningsvid i 70 år till :cool:

Närå, jag är ännu dummare än du! Vi äger allt tillsammans utom gården som är bara hans...
 
Sv: Underhåll till barn

tinna, har du sett mitt PM?

Förklara hur du hade tänkt, jag är inte omöjlig ;)

mandalaki/moderator
 
Sv: Underhåll till barn

Som sagt är det bättre att tänka till före än efter om man inte skulle vara ihop resten av livet :smirk:
Det är min teori.Jag klarar inte att leva mitt liv efter "den dagen, den sorgen" , eftersom jag vet att jag skulle gråta blod om den dagen kom.

Allt som jag betalar ska stå i mitt namn, jag skulle vägrat betala lån på en bil som stått i sambons namn.
Sedan är det klart att jag säkert inte tyckt så om det hela hade gynnat mej men det är en annan historia ;) :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Underhåll till barn

Ja men det fattar jag inte. Bilen delar ni ju ändå på vid en ev skilsmässa?
 
Sv: Underhåll till barn

Även om man skulle "dela" vid en skillsmässa så han man ju inte dela bokstavligt.Man måste tex sälja eller lösa ut den ena parten å har jag stått å betalat en volvo XC70 på avbetalning så har jag ingen lust(eller råd för den delen heller) att betala den igen :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Underhåll till barn

chrysler skrev:
Bara man bevisar att gården köptes innan äktenskapet för annars räknas det som man inhandlade den tillsammans oavsett vem som betalade-om man inte har förord.
Men för att inget tjafs ska uppstå bör man skriva förord direkt så är man på säkra sidan.
Du skackar skit.
Du vet inget om detta så sluta att ge dumma råd.

Om inte gården är skyddad genom äktenskapsförord eller att den är registrerad hos tingsrätten som enskild egendom, så är den båda makarnas.
Även om den är ärvd, ägd innan eller annat liknande.
Jag vet, jag kan och jag har gjort det.
Jag har en gård registrerad som enskild egendom.
Jag har skilt mig så jag kan hur det är,

Det du har blandat ihop det hela med är sambolagen.
Men det är en anna femma det.
 
Sv: Underhåll till barn

Så du menar att det måste vara reggat hos tingsrätten för att det ska gälla som EE?
 
Sv: Underhåll till barn

chrysler skrev:
Men kan man verkligen göra så om man har mkt pengar?Nolltaxera alltså?Han hade väl jobb?De kan dessutom kolla upp ens förmögenhet..
Det går utmärkt och är mycket enkelt att göra.
Vid en kontroll så finns det ingen förmögenhet utan bara några halvt värdelösa aktier.
 
Sv: Underhåll till barn

athena skrev:
Så du menar att det måste vara reggat hos tingsrätten för att det ska gälla som EE?
Vad jag minns så var det viktigt.
Det blir nog registrerat vid ett arvsskifte om så står i testamentet.
Arvsskiften brukar skötas på rätt sätt om där finns stora tillgångar, man måste t.ex. ha någon sak-kunnig där.
Jag är inte så där jätteinsatt i sådant, för jag har inte ärvt.
Min mamma vet bättre, så jag kan fråga henne.
 
Sv: Underhåll till barn

Jag är inte i samma situation.
Men jag vet de som sluppit att betala underhåll då det inte har ansetts behövas p.g.a. barnens eller den andra förälderns förmögenhet.

"Finns" pengarna i företaget?
Eller är de bara värdelösa aktier?

Om pengarna finns på papper och inte bara på riktigt, så kan det löna sig att ta strid om det där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 056
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 545
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 572
Senast: Andromedae
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp