Underhåll till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Underhåll till barn

Dela hemmet har vi inte haft några större problem med. Jag tog bara mina personliga tillhörigheter och lämnade resten.
Problemet är att vi nu med våra totalt olika förutsättningar förutsätts bidra lika.
Har idag pratat med en advokat som jag/vi ska träffa snarast möjligt.
 
Sv: Underhåll till barn

tinna - jag betalade 7000/mån i underhåll till min man under ett halvår, dvs betänketiden.

Så länge man är gifta har man försörjningsplikt för varandra, och han hade inte kunnat slutföra sin utbildning annars. Obs att detta inte ens hade med barnet att göra. Honom har vi ungefär lika mycket var (i praktiken är han något mer här) och därför blir det inget underhåll vad gäller barnet i någon riktning. Jag tar barnbidraget och betalar dagis och köper mer kläder etc vilket inte går ihop men det struntar jag i.

Men frågan är om du inte ska ha en EGEN advokat?
 
Sv: Underhåll till barn

Nej, jag ska väl inte betala för en bil jag inte kan köra?
 
Sv: Underhåll till barn

Hoppas för guds skull att din sambo inte kör dig någonstans i SIN bil med SIN bensin om du ska låta så där, hade du varit min sambo hade du fått gå :angel:
 
Sv: Underhåll till barn

Silverkedjan skrev:
Men frågan är om du inte ska ha en EGEN advokat?
Inte till en början.
Det är bäst att börja med en gemensam.
För då blir det "Så säger lagen" och inte "Advokaten är bara på din sida".

Om inte det fungerar, så kan man skaffa en egen Advokat.
Men oftast så är det fullt tillräckligt att läsa och tolka lagen tydligt och klart.
Enligt "Så här är det".
 
Sv: Underhåll till barn

Men då så skall du väl inte betala för att åka buss eller tåg eller flyg eller Finlandsfärja heller, för det kan du ju inte heller köra.

Åker du i bilen eller går du bredvid?
Om du åker i den så tycker i alla fall jag att du skall betala för den.

Vet du, du blir bara mera underlig med tiden.
 
Sv: Underhåll till barn

Men det jag tycker är mest underligt är att så fort Chrysler skriver något i en tråd så ändras den genast till att handla om henne och hennes situation? Märkligt.
 
Sv: Underhåll till barn

Hmm.
Du har rätt.
Och vi går på det varje gång.
Jag går på det som om jag vore blind.
Jag erkänner, jag lät mig luras in i det denna gången också.

Tack för att du uppmärksammade mig på det.
Jag skall omedelbart skärpa mig.
 
Sv: Underhåll till barn

Den advokaten jag kontaktat är min egen. Hon ville bara att vi skulle komma dit gemensamt för att diskutera. Jag känner henne personligen.
Min x-mans släkt är kända för att vara giriga (snåla).. det visar han mot mej nu. Har väl iofs märkt det tidigare men blundat för det.
Ex. jag fick ju ha min häst gratis !!!! på gården när jag var gift med honom och bodde där :smirk:
 
Sv: Underhåll till barn

Jag betalar bensinen som går åt,skulle inte betala ngt mer.Däremot är läget faktiskt så att jag köpte en billig volvo å den får sambon bruka när han vill då så det låter väl rättvist? :smirk:
 
Sv: Underhåll till barn

Jag vet inte heller varför, men folk brukar oftast dra upp ngt de snappat upp förr bara för att jävlas å sedan måste jag försvara mej å det är oftast där det startar.
 
Sv: Underhåll till barn

Nu kollade jag igenom allt å det började med att welsh tyckte jag var synisk å där började jag förklara mina åsikter om varför. :smirk:
 
Sv: Underhåll till barn

chrysler skrev:
Jag vet inte heller varför, men folk brukar oftast dra upp ngt de snappat upp förr bara för att jävlas å sedan måste jag försvara mej å det är oftast där det startar.

Och där vill jag be alla att dra streck. Jag sitter på jobbet och har inte tid att dela upp den här tråden. Jag vill heller inte ta bort den eftersom tinna måste få fortsätta sin diskussion - men när det gäller chrysler vill jag be ALLA sätta punkt här.

mandalaki/moderator
 
Sv: Underhåll till barn

Ja men det gör han när det passar honom, nu har han inte kört mej på över ett år så det är inte precis som jag kräver det av honom.
 
Sv: Underhåll till barn

Bra att du kontaktat advokat.

Jag hade blandat ihop det lite tidigare, men enligt Äktenskapsbalkens regler om underhåll mellan makar så är grundregeln att varje make svarar för sin försörjning efter äktenskapsskillnad. MEN, om den ena maken behöver bidrag till sitt underhåll under en övergångstid (max 4 år), har den maken rätt att få underhållsbidrag av den andra maken efter vad som är skäligt med hänsyn till denna makes förmåga och andra omständigheter. (ÄktB 6:7 1-2st, om någon är intresserad)
Dessutom finns möjlighet till underhållsbidrag för längre period än så men då ställs högre krav + att det tillämpas mycket restriktivt.

Då jag är student och inte har sett så mycket av hur det går till i den riktiga världen än vet jag inte hur pass lätt det är att få övergångsunderhåll, dessutom verkar det ju som att din man ine har några pengar att "visa upp", men det är ju helt klart värt ett försök iaf!
 
Sv: Underhåll till barn

Tack för alla råd och allt stöd,
det känns bra att "okända" bryr sej om mina problem,
Ems, läser du juridik? Intressant att bolla med någon uppdaterad inom ämnet. Läste enstaka jur.kurs för många år sedan men en del ändras ju så jag lyssnar mer än gärna.
Jag har inte begärt något övergångsunderhåll (kommer inte att göra heller) men anser att han inte riktigt har behovet av maxunderhåll från förs.kassan med den ek. ställning han har vs mej.
 
Sv: Underhåll till barn

tinna skrev:
Jag har inte begärt något övergångsunderhåll (kommer inte att göra heller) men anser att han inte riktigt har behovet av maxunderhåll från förs.kassan med den ek. ställning han har vs mej.
Men det kanske du måste för att ha råd med underhållet som du inte kommer undan.
Så det blir ett jättefånigt nollsummespel, men det löser situationen för dig.
Likadant om du kan begära retroaktiv lön ur firman för bokföringen du gjort. Det är larvigt, men det löser dina problem.
 
Sv: Underhåll till barn

Då smyger jag in ännu en allmän fråga som inte riktar sig till trådskaparen..

Min kille som fyller 18 nu i 2005, vill hellre bo hos mig efter det att han fyllt 18. Jag har hört uppgifter om att hans mor och far (dom är skilda) är ålagda att betala "underhåll" eller vad jag nu ska kalla det till honom tills det han gått ur gymnasiet, även om han själv valt att bo hos mig.

Hur är det med detta egentligen? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 815
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 527
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 343
Senast: Andromedae
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp