Underhals, söka stöd mm

Blueberry555

Trådstartare
Jag har lite frågor ang en häst som jag har haft i 4 mån snart. Hon har en rejäl underhals. Vart väldigt felriden när jag fick henne. Jag har skrittat henne nu i ca 4 mån, rätt ut i skogen, klättrat osv. Men jag får henne inte att slappna av fram, att få henne att söka stöd på bettet o börja komma lite lägre ned med sitt huvud finns inte. Jag tycker att hon har en okay bakbensaktivitet, men direkt jag tar tyglarna, eller går in på volter så får hon problem.
Lite svårt att förklara. Hon är 9 år i år o har aldrig jobbat i en sådan form som ligger nära en bra form, om ni förstår. Alltid gått med huvudet uppe i det blå, och bakkärran har hon glömt hemma i stallet.

Nu har jag hållt på med henne o skrittat i 4 mån, både i skog o i paddock, men vi kommer inte ens i närheten utav att få henne att söka ngt sug i bettet.

Hon är kollad både utav veterinär, tandläkare o en osteopat.
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

jag hade provat att rida över bommar med mycket ben och säte.
Alltså, försöka att inte ta i henne över huvud taget, bara rida med sitsen.

När hon skrittar fram i skogen, går hon spänd med huvudet i luften, eller lunkar hon på med sänkt huvud?
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

vad menar du med "men direkt jag tar tyglarna, eller går in på volter så får hon problem." ? vad för problem?
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

Börja att arbeta hästen vid hand, och lär in eftergift och stöd på bettet utan ryttare som komplicerar det hela.

När det är väl är gjort, kan tömkörning vara en bit på vägen. Därefter sätta upp ryttare. Ibland kan det vara en hjälp att övergå till bettlöst, om hästen har dåliga erfarenheter av bett (kanske har det gjort ont innan?).

Om hästen även vid försiktig träning vid hand reagerar, hade jag sökt efter problem som gör att hästen inte vill använda sin kropp rätt. Om man vet vad man gör, får man hästen arbetsmotiverad och en arbetsmotiverad häst vill gör rätt. Om den trots detta inte samarbetar är det i 99,9 % av fallen p g a fysiska begräsningar (smärta t ex) och då är det ju otroligt viktigt att respektera och lösa problemet.
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

Du kan skritta hur många år du vill över stock o sten, tänker hästen inte rätt använder den inte kroppen rätt helt enkelt.

Ta hjälp av en duktigt dressyrtränare eller liknande som kan få er på rätt väg, troligtvis behöver hästen ridas till först också.
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

När jag rider henne med långa tyglar så går hon o tittar på allt möjligt, spänner sig för hon e väldigt tittig. Kortar jag tyglarna så sänker hon ryggen mer o huvudet kommer i en ännu högre position och hennes underhals syns otroligt mycket. Det känns som om att den muskeln har tagit överhand o att hon fysiskt har svårt pga detta. Hon har fina rygg och bakmuskler, men framåt är det värre.
Kam man säga att överlinjen på hästen behöver förbättras? Och hur börjar jag få henne att vilja jobba rätt? Att hon ska tycka att det är behagligt?

Hon hade en hel del problem i kroppen när hon kom, såsom 2 stora muskelbristningar, låst någonstans i ryggen, men enligt osteopaten så är hon helt okej i dagsläget.
 
Senast ändrad:
Sv: Underhals, söka stöd mm

Vart hade du börjat? Annan veterinär eller en annan osteopat/kiropraktor?

Tänkte nu om inte tömkörningen hjälper. Jag ska testa detta =))
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

Det låter som du behöver kvalificerad hjälp för att komma rätt. Fortsätt inte bygga på ett negativt beteende, hitta en tränare som kan hjälpa dig.

Det behövs erfarenhet och gedigen kunskap för att skola om denna typen av problem.
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

Det låter väldigt tveksamt att hästen har fina ryggmuskler om den inte arbetar rätt. Man kan säga att överlinjen behöver förbättras och så är nog fallet. Precis som Lovisaleonora skriver så skulle jag börja arbeta avsuttet, lära in signalerna på nytt från marken. En rätt skolad häst söker sig fram mot bettet och välver halsen och huvudet framåt nedåt vid kontakt med handen eftersom den lärt sig att balansera upp sig på det sättet. Din häst verkar inte ha förtroende för bettet och har lärt sig att balansera upp sig genom att spänna underhalsen. Om du själv inte vet hur du skolar om hästen så är det bästa att ta hjälp av en dressyrtränare. -Det finns övningar man kan göra men för att de ska fungera så måste man veta när man ska ge eftergift och hur "stegen" kommer att utveckla sig. En häst som är så felriden kommer inte göra rätt på en gång bara för att ryttaren /tömköraren gör helt rätt utan hästen kommer att försöka göra rätt men eftersom den är omusklad och förmodligen även väldigt oliksidig så kan det vara svårt att se och känna när man är på väg åt rätt håll.
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

Det låter väldigt tveksamt att hästen har fina ryggmuskler om den inte arbetar rätt. Man kan säga att överlinjen behöver förbättras och så är nog fallet. Precis som Lovisaleonora skriver så skulle jag börja arbeta avsuttet, lära in signalerna på nytt från marken. En rätt skolad häst söker sig fram mot bettet och välver halsen och huvudet framåt nedåt vid kontakt med handen eftersom den lärt sig att balansera upp sig på det sättet. Din häst verkar inte ha förtroende för bettet och har lärt sig att balansera upp sig genom att spänna underhalsen. Om du själv inte vet hur du skolar om hästen så är det bästa att ta hjälp av en dressyrtränare. -Det finns övningar man kan göra men för att de ska fungera så måste man veta när man ska ge eftergift och hur "stegen" kommer att utveckla sig. En häst som är så felriden kommer inte göra rätt på en gång bara för att ryttaren /tömköraren gör helt rätt utan hästen kommer att försöka göra rätt men eftersom den är omusklad och förmodligen även väldigt oliksidig så kan det vara svårt att se och känna när man är på väg åt rätt håll.

Huvudet på spiken. Som ponnyryttare har man haft många felvända ponnyer och de första typ två gångerna är det ingen direkt snygg ridning men sen har även de värsta hoppkanonerna fattat det bekväma i att gå fram till bettet och välva överlinjen avslappnat. Har man som ryttare inte lyckats på max en vecka att få hyfsat stor del av passet med hyfsat vettig avslappning och arbete så behöver man antingen hjälp eller besöka typ vet. Personligen gör jag helst allt det jobbet i skogen , då får man många mer tillfällen att få igenom sin ridning och man kan direkt lära hästen att gå korrekt i backar.
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

I ditt fall hade jag gått ut och promenerat med hästen och lärt den vara lugn parallellt med att jag låtit någon duktig rida till hästen, det låter som att den helt behöver lära om sig från grunden.

Men det är verkligen ingen katastrof! Ponnyn jag lärde mig rida på var precis som din, förutom att han var väldigt högt utbildad i grunden. Min tränare red början på passen ett tag och successivt fick jag lära mig hantera det. Han blev jätterund o fin efter ett kort tag :-) det är väldigt nyttigt att lära sig komma åt sådana hästar och lära sig hur man faktiskt får en lugn och arbetsvillig häst av att ställa rätt krav och inte bara åka med och försöka lugna ner :-)
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

En bra tränare skulle jag börjat med. Finns du norr om huvudstaden så har jag ett bra tips :d
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

Tömkörning och markarbete i första hand.
Ett bett som hästen trivs med, kanske ett rakt bett.
Rid lugnt och dra inte i båda tyglarna samtidig, rid henne lite ställd, med att föra tex vänster hand till höger höft.Glöm inte att ställa åt båda hållen samt gå rakt fram. Ska du sakta ned så bromsa med magen och ställ mjukt åt ett håll. Eftergift så fort du känner att hon släpper och söker sig nedåt. Till sist kommer hon att självmant söka sig nedåt om du inte begär för mycket i början och är snabb med eftergiften. Slappna av så du med är avspänd.
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

Kan tänka mig att på en sådan häst är det extremt viktigt hur man är i handen. Att den är stilla men samtidigt följsam och mjuk så att tyglarna inte glappar.
Har du rannsakat dig själv så att du uppfyller dessa kriterier?
 
Sv: Underhals, söka stöd mm

Jag skulle ta hjälp av en tränare, jag har själv haft problem att få hästen att söka sig ned och få jobb genom kroppen.

Jag har jobbat en sida i taget. Rid på en stor volt eller rakt fram för den delen. Led/förböj inåt och släpp ut yttersidan. När hästen ger efter så eftergift med klapp och beröm. Locka och pocka ned, det går inte att kommunicera med en häst som har huvudet i det blå, antar att den kan gå där hur länge som helst.

Jag fick rida med snodd ett tag, bara för att visa vägen nedåt, att få hästen att tänka om och att jag fick tag i honom. Han var för svår för mig helt enkelt, men det var ett sätt att bryta ett mönster.

Börja i skritt, i sakta mak eller vad du vill, där du känner att du är stabil och har kontroll. Det är sedan tänkt att jobba vidare med detta i andra gångarter än skritt.

Det ska vara trivsamt att gå avslappnad, det är ett rätt stort jobb du har framför dig antar jag så hav förtröstan!

Men som sagt, tag hjälp!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 977
Senast: Bregen
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
6 915
Senast: Vitsippan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 669
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp