Underlag...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Pepita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 053
P

Pepita

Spån eller halm? vad ska jag välja? jag ska den 1 december få en HÄST! Halmen är dyr här ( särskilt i år efter allt regnande ). Spån då? Jag har hört att det skulle vara giftigt? stämmer det...10000 frågor kring det här...Om nån svarade kunde jag ställa lite fler. Vilken sorts kalk ska man ha om man ska ha det under ett spån lager? :bow:

Sv: Underlag...

Om jag hade kunnat välja så hade jag helt klart haft halm till min häst. Tycker helt klart bäst om halm och dessutom är den billigare där jag bor. Hur mycket kostar halmen där du bor då?

Det beror ju också på vad det är för spån, om den nu är giftig menar jag. Man ska ju inte använda spån som är av inpregnerat trä. Spånen i de stora hårdpressade balarna är ju inte giftig för den är ju till för detsamma, men de kostar nog runt 50-60 spänn/bal. Själv får jag spån från två olika snickerier där jag bor och då är det ju viktigt att det är "ren" spån.

hej tack för svaret... :) Jag kommer NOG att ha ett lager spån och sedan ett tunt ölager halm för att hästen ska få det bekvämt. Jag vet inte exakt men i stallet ( däår jag ska stalla in mej) säger dom att det är väldigt dyrt.../TACK!

Spån brukar vara dyrare än halm men halm kräver mycket utrymme. C:a 1 kr/kg halm är vad den kostar i år i våra trakter. Eftersom hästen är en grovfoderätare som är gjord för att äta 16-18 timmar per dygn så har halmen en mycket stor funktion att hålla hästen sysselsatt och ge tillräckligt med fibrer. Vissa hästar är dammkänsliga och klarar spån eller torv bättre än halm som kan damma lite. Jag föredrar helt klart halm men ibland har man inget val, och då är det utmärkt att göra som du tänkte och lägga in lite ren halm till hästen varje dag som sysselsättning. Prata med stallägaren där du tänkt ha din häst och kolla om du ska köpa eget strömaterial, oftast köps detta in gemensamt eller ingår i stallhyran. Byggkalk i botten på boxen är ganska bra oavsett om du strör med halm eller spån. Speciellt viktigt om du tänkt ha permanentbädd.

mvh
Lejonelle

Jag har helförälskat mig i TORV, men det kanske inte fanns med som alternativ? Lite dyrare, men mycket drygare. Lätt som en plätt att mocka!

Skulle själv ha spån/torv i boxen, då jag ogillar halm... Tycker att det lätt blir ofräscht med halm och det krävs liksom mycket jobb för att hålla det fräscht. Till min pålle nu har jag torv, då han är hosthäst och det funkar otroligt bra, han skulle inte klara av att stå på halm, då det är aldelles för mycket möggelsporer i det....

Rekommenderar absolut torv. Lätt som en plätt att mocka och tar ju knappt en minut, underbart!
Lite dyrare, men för mig räcker det med ½-1 bal i månaden!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Jag har spån. Tycker att halm är mysigt för hästarna men ofta lite svårare och dyrt att få tag på...

Här kostar en bal torv lika mycket som en bal spån ungefär. men jag strör med halm. vill du inte strö med halm kan du ju lägga in en hög till hästen på kvällen så har den nåt att ila med under natten när kvällshöt är slut.

Torv har jag i min lilla hästs box...och det funkar kanon. :D

Det torvet vi har kostar ungefär 85 kr/bal. Otroligt bra och drygt!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Oj, vad mycket halmen kostar!
Själv får jag ju den gratis och gör av med hur mkt som jag vill.
HU! :bump:

Sv: Okej...

Nej, inte alls.
Men det ligger nog mycket i vilket torv det är. Sämre produkter dammar väl antagligen mer...
Lycka till!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Spån är inte giftigt och utmärkt att strö med. Dock dyrt nuförtiden då det tillverkas eldningspellets av spånet.

Sv: Okej...

En av mina hästar har kvalsterallergi och torv är det bästa. Även dammfritt spån säljs av bl a Granngården.

Man kan lika väl lägga ut en hög halm till hästen om natten, så den har att tugga på bredvid höet/silaget.

har alltid använt halm,tycker det e de bästa eftersom de har nåt att pilla med hela tiden,men en del hästar kan ju inte stå på halm

Har alltid haft torv innan, har nyligen bytt till halm och det tycker jag är bäst!! Tar lite längre tid att mocka men för mej är det mycket billigare än torven samt att det ser mysigare ut och hästen alltid har nåt att tugga på!

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 604
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 078
Senast: Ninnurur
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 784
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka