Bukefalos 28 år!

underlig hälta på framben?

S

star moone shine

Har ett 12 årigt sto som kom hem från fodervärden i april. Jag gjorde en besiktning när hästen kommit hem och hon hade 3 graders hälta på VF, hon visade enbart hälta om veterinären böjde henne aldrig annars, ingen svullnad eller värme. Skrittade ut i ca: 2-3 månader och hältan hade försvunnit. jag började rida henne försiktigt och tömkörde henne mest, allt efter att hon fick mer muskler red jag henne "hårdare" och nu är hon halt igen, samma ben och samma konstiga hälta? har jag överansträngt henne eller vad? ska in till kliniken med henne för att röntga men jag vill endå veta lite vad det kan vara. Första gången hon var halt hade hon även ont i ruggen och jag trodde det hade med det att göra men det tror jag inte längre? :confused: kan det vara en inflamation?
Tacksam för alla svar!
 
Sv: underlig hälta på framben?

visst kan det vara en inflammation. fast det finns ju massa som det kan vara. gjordes ingen utredning på vad hältan berodde på första gången när du fick hem henne från fodervärden ? böjdes hon ua. innan hon åkte till fodervärden ?
 
Sv: underlig hälta på framben?

Ett böjprov är en ren provokation av leden, uppvisar hästen hälta så är det ett tecken på en ledpåverkan. Den blir av naturliga skäl större när man sätter igång att rida, och visst kan det sitta i ryggen.
Men det är ett klinikbesök du skall göra med hästen, först för att få hjälp med den akuta delen nämligen hältan. Sen ska ni ta reda på varför hästen har en frambenshälta, sitter den i kotan så har du säkert ett grundproblem som skall redas ut. Då kan du ge dig i kast med ryggen.
 
Sv: underlig hälta på framben?

visst kan det vara en inflammation. fast det finns ju massa som det kan vara. gjordes ingen utredning på vad hältan berodde på första gången när du fick hem henne från fodervärden ? böjdes hon ua. innan hon åkte till fodervärden ?

Nej veterinären kunde inte säga vad det var som var fel men att hon borde runtgas, men eftersom hon blev "frisk" så åkte jag aldrig in med henne men nu är det där igen. Hon va helt frisk när jag lämnade ifrån mig henne, inga anmärkningar.
 
Sv: underlig hälta på framben?

har veterinären sagt att hon bör röntgas så bör ju hästen till klinik för ordentlig hält utredning, igentligen med en gång. va hon frisk när du lånade ut henne (bes. ua) så ska du ju ha hästen tillbaks i samma skick. hoppas det löser sig för er ;)
 
Sv: underlig hälta på framben?

Fick tid till kliniken på torsdag den 9:de :banana: Hästen va helt frisk och gick genom hela besiktiningen med ua....men nu har jag fått problem med hästen, hon har aldrig varit skadad innan :(
lite tråkigt då jag har tänkt att sälja henne och haft henne ute på annons men denna har ja fått ta bort....
vi får se vad dom säger på torsdag..:confused:
 
Sv: underlig hälta på framben?

då håller vi tummarna för er ;)
fast din fodervärd borde ha gjort en utredning innan hästen lämnades tillbaks, det är ju därför man gör en bes. innan och efter utlåning. för att man vill ha hästen hem i samma skick :angel:
 
Sv: underlig hälta på framben?

Har vart på kliniken nu och det var inget kul alls...pålagring i kotan fram och kot och knäledsinflamation...:(
dom sa att detta kommer att vara hennes svaghet och att det är stor risk att det blir inflamationer då och då....
Så det blir en promenadhäst av henne..
 
Sv: underlig hälta på framben?

fy vad tråkigt för er. fast det är ju bra att ni fått veta vad hältan berodde på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 352
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 377
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp