Undersköterska, och plasthandskar

Potatisbulle

Trådstartare
Ett ämne som kom upp idag var undersköterskor, och deras jobb. Plasthandskar har jag trott är något man använder vid iallafall minst toalettbesök, för att det ska vara mest hygieniskt. Men enligt min vän är det inte så, stämmer det verkligen? Jag tänker att även om man tvättar och spritar händerna efteråt så borde det ju vara smidigare att veta att man är "helt ren" om man använt hanskar.
Men vännen påstår att det är för att det anses kränkande att ta i en person med plasthandskar, för "man skulle ju aldrig använda plasthandskar på sig själv". Och vid duschning trodde jag att man använde sig av tvättlappar (och kanske ev handskar även då), är det inte så heller?


Frågan är helt enkelt: använder personalen inte handskar vid något "kroppsnära" arbete med brukaren?
Tänker främst på äldrevården, men även t ex personlig assistent osv.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Handskarna ska i första hand användas för att skydda brukaren. Inte tvärtom. Naturligtvis eget skydd också, det florerar många resistenta bakterier inom vård och omsorg som ingen vill ha på sig. men vårdpersonal kan vara uppsamlare för många bakterier och arbetsdräkten och händerna kan vara smitthärdar om man inte följer basala hygienrutiner.

I basal hygien så ska handskar användas då kroppsnära arbete görs, när det finns risk för kontakt med kroppsvätskor som blod, urin och avföring, men också vid arbete där tex saliv är kontaktbar, vid ex tandborstning eller liknande.
Man behöver inte ha handskar för att kamma någons hår, men du bör ha handskar och förkläde på när du bäddar en säng. Och händerna ska spritas både före och efter handskarna tagits på eller av. Händerna ska spritas innan man hanterar ren tvätt osv.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

När min far fortfarande var i livet och hade hemtjänst så använde de handskar när de hjälpte honom duscha. Låter väldigt konstigt att man inte skulle ha det och jag kan säga att han verkligen inte brydde sig, han var nöjd med att få hjälp.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Jobbar inom hemtjänsten och det är handskar på i nästan allt. Enda jag gör utan handskar är dela ut medicin och hjälpa till med påklädning.

Vid duschning har vi handskar på och använder vad folk nu har hemma. En del har tvättsvamp, en del har tvättlapp.

Och som Honung skriver, det är inte så mycket för att skydda mig. Mitt immunförsvar klarar säkert en hel del baciller. Men äldre, redan sjuka personer blir snabbt dåliga.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Använder handskar vid allt kroppsnära arbete. Vid övre toalett, pågrund av saliv. Så främst vid tandborstning. Vid nedre, pågrund av urin och avföring. Vid såromläggning pågrund av blod och sårsekret. Använder när jag ska smörja in salva också. Vilket de flesta i min hemvårdsgrupp gör och överallt jag jobbat.

Duschar hon nacken med vårdtagarna också. jag har hanskar, arbetskläder och plastförklädde för att inte bli blöt. När jag duschar själv är jag näck.
Bådde jag och vårdtagaren, är medvetna om att jag är där för att utföra ett arbete. Att även om det ska ske så mycket på deras vilkor. Ska inte jag rucka på det faktum att jag, trots arbets uppgift har intrigerat. Vilket jag även ska vissa att vårdtagaren har.

Basala hygien rutiner. Är något vi jobbar efter. Tror inte vi skulle gå med på att jobba utan. Mest pågrund av smittspridningen. Samt de rekomenderas av smittskyddet. Sitter påminelser runt hela våran lokal. Ökar när någon med känd blodsmitta ska ha hjäp, men vi ska jobba som om alla ha det. Man kan aldrig vara säker. Samt när magsjuka bryter ut, då påminner även DSK vid varje rapport.
Där står uttryckligen att hanskar ska användas, när det finns risk för blod, urin, avföring, saliv.
Hur handtvätt ska gå till och hur handsprit ska användas.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Det kanske är en annan kultur om man arbetar som assistent eller vårdar människor i deras hem men på alla mottagningar och avdelningar jag har varit har personalen alltid varit noggranna med både plastförkläde och plasthandskar. Och aldrig utan i situationer där man riskerar att möta avföring eller blod.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Ska jag vara riktigt ärlig är det ett omfattande slarv med hygienen inom såväl vård och omsorg. Jag har som delarbetsuppgift just att arbeta med hygien och att observera hur hygienföreskrifter efterlevs, och ibland kan man inte annat än bli lite less på människor. Oavsett yrkesroll så är det oerhört många som slarvar, som inte ens vet om hur basala hygiendirektiv lyder. Jag har ju samma ögon att observera med oavsett jag arbetar som professionell eller om jag är patient.

Största slarvet är just att inte använda handskar i rätt situationer, att inte sprita före och efter handskar. (och sen alla dessa naglar...men det är en annan punkt i protokollet...)
 
Senast ändrad:
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Använder handskar vid allt kroppsnära arbete. Vid övre toalett, pågrund av saliv. Så främst vid tandborstning. Vid nedre, pågrund av urin och avföring. Vid såromläggning pågrund av blod och sårsekret. Använder när jag ska smörja in salva också. Vilket de flesta i min hemvårdsgrupp gör och överallt jag jobbat.

Duschar hon nacken med vårdtagarna också. jag har hanskar, arbetskläder och plastförklädde för att inte bli blöt. När jag duschar själv är jag näck.
Bådde jag och vårdtagaren, är medvetna om att jag är där för att utföra ett arbete. Att även om det ska ske så mycket på deras vilkor. Ska inte jag rucka på det faktum att jag, trots arbets uppgift har intrigerat. Vilket jag även ska vissa att vårdtagaren har.

Basala hygien rutiner. Är något vi jobbar efter. Tror inte vi skulle gå med på att jobba utan. Mest pågrund av smittspridningen. Samt de rekomenderas av smittskyddet. Sitter påminelser runt hela våran lokal. Ökar när någon med känd blodsmitta ska ha hjäp, men vi ska jobba som om alla ha det. Man kan aldrig vara säker. Samt när magsjuka bryter ut, då påminner även DSK vid varje rapport.
Där står uttryckligen att hanskar ska användas, när det finns risk för blod, urin, avföring, saliv.
Hur handtvätt ska gå till och hur handsprit ska användas.

Det här var nog den konstigaste text jag läst, eller försökt att läsa. Punkter där dom inte ska vara och felsyftningar :o:D
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Bara för att du ska känna dig duktig. Skriver via telefonen. Vägrar starta datorn för att svara. Samt har en felkopplad hjärna. Men bra att du är perfekt.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Just superlånga gelnaglar i mörka färger har jag lite svårt att förstå tillåts på sjukhus och inom vården ö h t. Särskilt när man regelbundet kommer i kontakt med saliv, urin och avföring - utan handskar.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Varken långa naglar eller lack i någon form är tillåten. Men det är en välspridd myt att gellack är undantaget. Det är så krasst att arbetar man inom vården, med patientkontakt så kan man helt enkelt inte ha varken långa naglar eller lack i någon form, annat än under sin semester.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Känns väldigt underligt att på ÖNH-mottagning ha just dessa äckliga naglar, när man t ex ska byta trach. Gärna med en piercing i nagel också, för att ytterligare försvåra en rengöring.

Det är intressant att det inte är tillåtet, det verkar vara fullt accepterat både på vårdmottagningar och sjukhus.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Ser man sånt ska man ifrågasätta, gärna med referens till basala hygienföreskrifter.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Såhär borde det givetvis vara men tyvärr så efterlevs det väldigt dåligt. Jag har haft hemtjänst i drygt fem år och under den tiden så är det en enda som har använt förkläde och då vid städning. En enda har använt handskar vid byte i sängen och då enbart för att hon hade tänkt börja med att skura toaletten men tog sängen före och hon hade redan handskarna på. Handsprit används aldrig. Enda gången de flesta använder handskar är när de skurar toaletten och när de dammar och då har jag flera gånger fått påtala att jag vill att de ska byta handskar efter att de har skurat toaletten och innan de ska börja damma.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Det "bästa" jag varit med om i den vägen är en av hemtjänstpersonalen som pappa hade, människan badade i parfym och gav mig astma två gånger :meh: jag pratade med chefen efter första gången men det var tydligen inte första gången det hände och personen struntade totalt i tillsägelserna.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Såhär borde det givetvis vara men tyvärr så efterlevs det väldigt dåligt. Jag har haft hemtjänst i drygt fem år och under den tiden så är det en enda som har använt förkläde och då vid städning. En enda har använt handskar vid byte i sängen och då enbart för att hon hade tänkt börja med att skura toaletten men tog sängen före och hon hade redan handskarna på. Handsprit används aldrig. Enda gången de flesta använder handskar är när de skurar toaletten och när de dammar och då har jag flera gånger fått påtala att jag vill att de ska byta handskar efter att de har skurat toaletten och innan de ska börja damma.

Låter horribelt! Men säg till när du ser, ifrågasätt! Basala hygiendirektiv, be om att få en utskrift av den, och ha den i ditt hem. Var en riktig messeschmitter. Det är skitviktigt med rent arbete.

Sen ska man inte överdriva användandet av handskar och sprit.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Det "bästa" jag varit med om i den vägen är en av hemtjänstpersonalen som pappa hade, människan badade i parfym och gav mig astma två gånger :meh: jag pratade med chefen efter första gången men det var tydligen inte första gången det hände och personen struntade totalt i tillsägelserna.


Alla människor ska inte jobba med människor helt enkelt.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Personen blev portad här, pga parfymen kombinerat med övrig attityd till min far. Det var riktigt illa, jag trodde inte man sökte sig till sådana här jobb om man inte hade någon form av att vilja omvårda. Kan tillägga att personen var erfaren, det var inte en ung vikarie (de var faktiskt suveräna).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
1 962
Senast: cafu
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
2 900
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp