Undersköterska, och plasthandskar

Sv: Undersköterska, och plasthandskar

När jag jobbade som uska (slutade 2009) hade jag alltid handskar samt såg till att sprita efter jag tog av dem samt byta ofta. Jag jobbade inom hemtjänsten, men hade samma rutin när jag var på vårdcentral.

Tyvärr är det rätt svårt med klädselns hygien när man jobbar hemma hos olika brukare. Man skulle eg behöva byta om hela tiden, men har man 64 besök per skift (natt) så blir det lite svårt. Däremot att vi hade privata kläder tycker jag var helt fel.

Min erfarenhet är att vi som var relativt nya skötte oss bra i form av hygien. De som jobbat länge och vant in sig var värst. På vårdcentralen tog man tom blodprover utan handskar för att man inte tyckte man hade lika bra känsel med, helt obegripligt för mig.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Vid blöjbyte, om nu inte handskarna är uppenbart nedsmutsade har det visat sig i hygienstatistik efter observationer och självskattning, att man inte byter handskar, dvs slänger de handskar man hade när man tog bort blöjan, och tar ett par nya rena innan man sätter på den nya blöjan.
Jag som tyckte att jag var duktig på hygien. Byter handskar mellan smutsig och ren blöja gör jag inte och har aldrig sett någon annan göra det heller. Hur genomför jag det rent praktiskt om jag har en brukare som ligger i sängen och inte har styrka nog att hjälpa till särskilt mycket själv, dvs att jag behöver stötta med en hand? Göra det till ett extra moment där brukaren får ligga naken på rygg medan jag byter handskar?

Vad tycker om du om att köra dubbla handskar? Och ta av sig det yttre paret innan den rena blöjan?
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Att du inte sett någon byta handskar mellan smutsigt och rent arbete betyder inte att det är rätt att inte byta. Fungerar det inte att utföra ett blöjbyte på en personal så krävs dubbelbemanning. Och nej, dubbla handskar är inte ok, det säger sig självt att det inte är hygieniskt, lika lite som gamla rävar förr spritade samma handskar mellan två brukare.

Det är inte ens ok att ta ut handskar och ha liggande i fickan på arbetsrocken, de ska tas ur paketet, en och en i direkt anslutning till att de ska användas.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Använder alltid handskar för deras och min skull. Jobbar på kortids och vi har och har haft många med resistenta bakterier jag varken vill ge mig själv,mina barn eller någon annan svårt sjuk vårdtagare. ESBL och VRE tex har jag stor respekt för och de tycks öka.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Just superlånga gelnaglar i mörka färger har jag lite svårt att förstå tillåts på sjukhus och inom vården ö h t. Särskilt när man regelbundet kommer i kontakt med saliv, urin och avföring - utan handskar.

Här har de både gett varningar och portat vikarier pga att de haft gelenaglar som de vägrat ta bort.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Nej, jag förstår att alla inte har ett intresse för vården även om man jobbar med det men det finns ändå gränser för hur man beter sig, det har med normal hyfs att göra.

I det här fallet hade jag sas "krattat manegen", jag gjorde allt för att hemtjänsten skulle kunna göra sitt jobb på den knappa tid de hade och på ett bra sätt för dem också. Jag förstår att en del brukare/anhöriga ställer absurda krav och att miljön man arbetar i inte alltid är den bästa. Tex höll de på att svimma när jag bad om ursäkt för att jag inte hunnit sopa bron och sanda framför den när det kommit snö under natten.

Då tillhör du nog den mer uppskattade delen av anhöriga. Vissa sådana är helt fenomenala och gulliga på alla sätt. :love:
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Jobbar inom hemtjänsten och det är handskar på i nästan allt. Enda jag gör utan handskar är dela ut medicin och hjälpa till med påklädning.

Vid duschning har vi handskar på och använder vad folk nu har hemma. En del har tvättsvamp, en del har tvättlapp.

Och som Honung skriver, det är inte så mycket för att skydda mig. Mitt immunförsvar klarar säkert en hel del baciller. Men äldre, redan sjuka personer blir snabbt dåliga.
Tar du i tabletterna då när du delar medicin?

Jag har i alla fall lärt mig att just vid medicinutdelning bör man verkligen använda handskar, då huden kan ta upp medicinen. Just detta vet jag dock att det slarvas enormt mycket med överallt - man tar i medicinen med "bara händer".

Kan tillägga att jag inte läst hela tråden så det kan väl ev vara någon som redan påpekat det :p
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Nej, trycker ut tabletterna ur kartorna direkt i tablettdosetter. När vi sen ger tabletterna till patienterna "häller" vi den direkt i deras hand, de flesta tar dock själva sina tabletter ur dosetterna men vi har ett par vi måste ge tabletterna i hand. Vi har inga som är så sjuka så de inte själv kan stoppa tabletterna i mun och svälja.

När jag jobbade på ett boende hade vi dock ett par som inte kunde fixa det själv men då la vi tabletterna på en sked och sen i munnen.

Speciellt på boendet var det alltid gnäll över att vi använde för mycket handskar :mad:. Samtidigt som de alltid var på oss att vi måste följa basala hygienrutiner. Jo, få ihop den ekvationen! :crazy: Naja, en av orsakerna till att jag bytte jobb till hemtjänsten även om det är skit med delade pass.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

kl

Där jag jobbat (några olika vårdplatser både inom somatik och psykiatri) har det naturligtvis använts handskar i de flesta arbeten, men man måste komma ihåg att också låta klienten/patienten få riktig kroppskontakt också.

Att stryka någon över kinden eller håret, hålla handen o.s.v. så ofta det går utan handskar är superviktigt. Kanske inte i korta vårdförhållanden, men tänk er en ensam åldring på bäddavdelning som aldrig får känna hud mot hud.:(

Efteråt tvättar man och spritar händerna.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Ja men då är det ju skillnad, förstås! Jag själv ser många som tar tabletterna i sin egen hand innan de ger den boende och DET är ett big no no, det tryckte dem på både under introduktionsveckorna till mitt jobb och även nu senare under min ssk-utbildning. Apodospåsar är bra, då behöver man inte hålla i tabletterna :D
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Dospåsar är bra, finns tyvärr inte här i hemtjänsten. Bara på boenden, och inte på alla, bara på en del.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Hur många gånger "glömdes" det inte under delegationsgenomgången att berätta att en viss typ av prostatamedicin ej fick hållas i handen utan handskar, speciellt av unga tjejer som ville ha barn.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

*kl*

Har jobbat som personlig assistent hos flera brukare. Där använde vi handskar o plastförkläde vid blöjbyten, dusch, tandborstning osv. Sprita händerna ofta.

Vi använde dock privata kläder och skor. Vilket inte alltid var så trevligt. En brukare spottade ganska mycket, så ganska vanligt att man fick saliv på sig... Kändes inte helt rätt att springa runt i förkläde hela dagarna.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Har ett extrajobb som personlig assistent. Jag använder handskar så mycket som möjligt, ex vid hygien, rengöring av rullstol, hantering av smutsig och ren tvätt, städning, bäddning osv. Efteråt tvättar jag mig med tvål och vatten och även handspritar.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Vi fick det genomgånget under vår introduktionsvecka och med principen att INGA mediciner ska hållas i händerna just pga att det kan påverka kroppen negativt. Hos många verkar det dock ha gått in i ena örat och ut genom det andra, tyvärr. Som tur är påverkas inte JAG av att min kollega har medicinen i sina händer, om man resonerar lite krasst ;)
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

En boende (inom socialpsykiatrin) som jag träffade på för länge sen ville själv se att personalen hade handskar på sig när hon fick sina tabletter. Annars vägrade hon ta dom då hon inte visste vad man hade haft sina händer stunden innan. Helt rätt tänkt.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Jag hade alltid handskar när jag jobbade inom vården.

Däremot som em-pirre skriver så tar man ofta i vårdtagaren utan handskar också. En strykning på en hand, en kind, pannan eller oftast en arm eller axel kan betyda väldigt mycket. Jobbade inom äldreomsorgen.

Mycket handsprit och handtvätt blev det.

Kan lägga till att korta naglar och inga ringar var det som gällde.
främst då jag tycker det är ohygieniskt men också för att det vore för jäkligt om man skulle råka riva ngn med en ring eller nagel..

Ett tips om man har kalla händer är att värma dem under lite varmt vatten innan, många glömmer hur obehagligt det är om ngn med kalla händer ska ta i en.

Sen är det intressant att se att många bara spritar händer och inte underarmar.
 
Senast ändrad:
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Du har fått många svar men jag svarar väl också :)

Där jag jobbar extra (äldreboende) använder iallafall jag handskar till i stort sett allt. Använder det inte vid matning eller när jag ska använda sele och lyft tex. Men alltid vid hantering av löständer, blöjor, sår, dusch sov.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

glömde förtydliga, det går alldeles utmärkt att värma händerna när man har handskar på.:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
1 962
Senast: cafu
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
2 900
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp