Undersköterska, och plasthandskar

Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Enligt min erfarenhet, är de unga, ovana vikarierna ofta de bästa. Gamla rävar med inpinkade revir och välinarbetade kulturer ibland värst. :(
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

...och så funderar folk över varför det är så svårt att bli av med magsjuka när det väl kommer in på en avdelning.

kunde fler använda http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Basala-hygienrutiner/ korrekt skulle det underlätta för alla

Eller hur. Magsjukan som kan ta död på multisjuka människor. Sen har vi spridningen av mrsa och esbl också, det är ett problem som inte går över ens. Det _är_ sjukvårdpersonalen som sprider smittan, det är inte smittan som väller in över oss liksom.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Själv har jag dålig erfarenhet av att folk luktar groteskt mycket rök. Så pass att 30 sekunder efter inträdet i nära omgivningen blir jag så pass dålig att jag egentligen skulle uppsöka vård.

ARBETSKLÄDERNA är alltså så inröka att det ger besvär.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

*kl*

Jag jobbar ju utomlands och vad som alltid förvånar mig är att vi inte har arbetskläder. Vi jobbar alltså i privata kläder. Både när jag jobbade på hem och nu när jag jobbar inom hemtjänsten.

Däremot är det noga med hygienen på andra områden. Nagellack och långa naglar eller konstgjorda naglar är big no go, precis som nagellack och långa örhängen. Halsband får vi ha om vi har de under t-shirten och vi får ha små örhängen tex knoppar eller en liten ring i örat. Piercing i näsan är tillåten men i ögonbrynet måste den tas ut.

Användandet av handskar tittar de inte lika noga på men jag har inte märkt av någon här som inte har det vid allt hygienjobb, all sårvård och annars när det behövs. Däremot bytte vi (när jag jobbade på hem, i hemtjänsten gör jag det inte) alltid sängkläder i normal fall utan handskar. Klar var sängen nerkissad/bajsad eller full i blod använde vi handskar men inte vid normalt regelmässigt byte (alltid minst 2 ggr i veckan).

Har iof bara varit på 2 olika arbetsplatser, finns säkert ställen här också som är under all kritik. Framför allt sjukhusen får ofta kritik i pressen här över sina hygienrutiner.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Jobbat som personlig assistent åt 4 olika brukare. Med 1 av dom hade vi plasthandskar på vid alla hygiengrejer, pga smittsam sjukdom.

Med de andra så har det varit handskar på vid hjälp med toalettbesök och dusch. Ej tandborstning, kamma håret, påklädning etc (dock handsprit efter och tvätta händera ordentligt innan matlagning etc). Jag tycker faktiskt att det egentligen är artigare att använda plasthandskar, det blir inte lika intimt. Att inte ha handskar på sig och sen ta på en persons nakna hud i duschen är för mig väldigt intimt, men med handskar på så blir det en distansiering som för mig symboliserar arbete. Dessutom så blir jag knäpp av att ha lukten av Dubbeldusch fast i naglarna hela dagen, jag vill kunna lämna jobbet på jobbet, inte ta med det hem.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Jag är ju frekvent vikarie i hemtjänsten. Det är handskar till det mesta som gäller. Från att dela ut medicin (inte pilla på tabletterna) till att smörja ben och breda mackor. Och naturligtvis bytar man handskar efter ett toalettbesök om man sedan ska göra frukost. Det kan nog vara olika hur människor uppfattar handskar, men det är som flera påpekat för vårdtagarens bästa. För vissa är det dock viktigt med beröring. Då brukar jag (med rena händer) ta av mig handskar vid ankomst och innan jag går, för att utan handskar krama en hand eller klappa en axel. Hygienen får inte gå till en steril, kall, tillvaro för vårdtagarna. Dessutom gäller spritande av händer. Också arbetskläder är av hygienskäl. Liksom omålade, korta naglar, uppsatt hår, kortärmat, skoskydd...
Men det slarvas mycket, med allt, tyvärr. Det beror nog på tidsbrist, trötthet, men också på avtrubbning, tristess. Trots att handspriten på jobbet är återfuktande och jag aldrig har så mjuka händer som i hemtjänstperioder, så menar många att deras hud torkas ut av spriten. En annan grej som är problematisk är att det sällan finns tillräckligt med arbetskläder till oss som är vikariepersonal och ännu mer sällan i passande storlekar. Då blir man lite trött.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Personen blev portad här, pga parfymen kombinerat med övrig attityd till min far. Det var riktigt illa, jag trodde inte man sökte sig till sådana här jobb om man inte hade någon form av att vilja omvårda. Kan tillägga att personen var erfaren, det var inte en ung vikarie (de var faktiskt suveräna).

Jag förstår frustrationen och har själv ibland varit den enda som tagit upp kollegers rätt usla bemötande (inklusiva röka strax innan de går in till en vårdtagare) med min chef. Dock vill jag delvis lyfta ansvaret från en individnivå. Det är slitigt som tusan att arbeta inom vården. Jag gör själv inte det för att jag har ett brinnande intresse av att vårda människor (även om jag ofta tycker om det och tror att jag är rätt bra på det), utan för att det är ett av få yrken som går att få som outbildad och jag behöver ett sådant för att ha råd med mitt "riktiga", konstnärliga yrke än så länge.
Jag fattar inte hur de som jobbar där heltid orkar, oavsett hur fina deras intentioner varit från början. Man är hela tiden under press, dels pga av tidsbrist, bristande resurser, dels pga ledningens oförmåga att planera. Hjälpmedel såsom lift och vårdsängar anländer minst flera veckor efter att vårdtagaren skulle behöva börja använda dem (jag jobbar alltså inom hemtjänsten), vilket leder till att det ständigt finns någon vårdtagare som är tung och direkt sliter på ens kropp och orsakar smärta i exempelvis ens rygg. Till detta finns ofta flera vårdtagare vars anhöriga kräver mer än rimligt och lämnar in ständiga klagomål (tycker att man ska göra allt möjligt extra "när man ändå är där", som om man hade mängder av extra tid). Man träffar människor som är ensamma och som man dagligdags måste lämna efter ett kort besök trots att de längtar efter sällskap. Man träffar människor som varje dag säger att de vill få dö. Man ser mängder av misär. Relativt unga människor som väntar på döden och som vill vårdas hemma. Hem igengrodda med smuts. Gamla par som sitter och skriker åt varandra. Och i denna miljön hanterar man människors kroppsvätskor, stolpiller, avföring, sådant som de flesta andra medborgare inte vill kännas vid. Älskade vårdagare som blir sämre, kanske personlighetsförändrade och dör långsamt, eller vårdtagare som är pigga och dör utan förvarning. Och man har ett enormt etiskt och medicinskt ansvar. Visst får jag otroligt mycket tillbaka av att arbeta i hemtjänsten och jag har många vårdtagare som jag verkligen håller av, men den lönen och de villkoren man jobbar under är ett skämt. Minst borde det finnas någon att prata med ibland, en kurator som tar hand om det man upplever som personal. Men samhället vill inte betala vad vården kostar väldigt få har lust och/eller möjlighet att betala helt privat vård. Däri ligger det verkliga problemet med hänsynslös personal. Den kollega jag avskydde mest i början av min tid i hemtjänsten blev ett par år senare sjukskriven, totalt deprimerad och slutkörd. Då förstod jag i någon mån hur hon hade kämpat och hur svårt hon hade det. Jag menar inte att det ursäktar hennes beteende, men jag känner empati för henne.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Inte läst hela tråden. Jobbar som uska på boende. Sprit före och efter och ibland inne på rummen. Handskar är bland det första jag drar på mig, kan byta flera gånger ibland när man är inne hos någon beroende på arbetsuppgift. Men såhär kan det se ut vid helskötning i säng:

Spritar innan jag går in.
På med handskar.
Övre hygien i säng.
Nedre hygien i säng.
Byter sen handskar.
påklädning.
Tandborstning.
Byter handskar.
Medicin.
Av med handskar och spritar.


Alltid handskar vid vårdtagarnära arbete samt förkläde. Det är för att skydda den boende och inte sprida smittor mellan rum. Inte konstigare än så. Använder även vid läkemedelshantering för att skydda mig själv. Huden tar upp mycket av läkemedlen så där är jag försiktig.

Aldrig ringar, klockor eller långa naglar samt uppsatt hår. Och vi tvättar med tvål och vatten så ofta vi har möjlighet. Jobbar på ett gammalt boende där inte planeringen är den bästa. Men ALLTID handsprit massor med gånger om dagen.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

K-L

Jag jobbar i hemtjänsten. Vårdtagarna får man träffa är alla möjliga slags människor, de flesta äldre men även yngre.

Det har blivit mycket förändringar till det sämre här för personalen. Eller vad sägs om dessa arbetsförhållande: Jobba både dagar och kvällar Får lägga nytt schema varje månad, ett slags önskeschema som ändå kommer ändras sedan. Får inte ta semester vid helger längre. Då ska vi byta med varandra. Jobbar varannan helg. Har fått sk resurspass då vi inte vet vart vi ska jobba, i bästa fall på egna enheten för någon kollega som är frånvarande. I sämsta fall på ett nytt ställe där man inte hittar varken adresser eller hemma hos vårdtagaren.
Delade turer har vi om helgerna dvs jobba morgonpass sedan hem några timmar för att sedan återvända och jobba kvällen.
Det var det negativa jag kunde komma på nu.

Handskar använder jag i princip direkt jag kommer innanför dörren.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Nej, jag förstår att alla inte har ett intresse för vården även om man jobbar med det men det finns ändå gränser för hur man beter sig, det har med normal hyfs att göra.

I det här fallet hade jag sas "krattat manegen", jag gjorde allt för att hemtjänsten skulle kunna göra sitt jobb på den knappa tid de hade och på ett bra sätt för dem också. Jag förstår att en del brukare/anhöriga ställer absurda krav och att miljön man arbetar i inte alltid är den bästa. Tex höll de på att svimma när jag bad om ursäkt för att jag inte hunnit sopa bron och sanda framför den när det kommit snö under natten.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

*kl*

Jag jobbar ju utomlands och vad som alltid förvånar mig är att vi inte har arbetskläder. Vi jobbar alltså i privata kläder. Både när jag jobbade på hem och nu när jag jobbar inom hemtjänsten.

Däremot är det noga med hygienen på andra områden. Nagellack och långa naglar eller konstgjorda naglar är big no go, precis som nagellack och långa örhängen. Halsband får vi ha om vi har de under t-shirten och vi får ha små örhängen tex knoppar eller en liten ring i örat. Piercing i näsan är tillåten men i ögonbrynet måste den tas ut.

Användandet av handskar tittar de inte lika noga på men jag har inte märkt av någon här som inte har det vid allt hygienjobb, all sårvård och annars när det behövs. Däremot bytte vi (när jag jobbade på hem, i hemtjänsten gör jag det inte) alltid sängkläder i normal fall utan handskar. Klar var sängen nerkissad/bajsad eller full i blod använde vi handskar men inte vid normalt regelmässigt byte (alltid minst 2 ggr i veckan).

Har iof bara varit på 2 olika arbetsplatser, finns säkert ställen här också som är under all kritik. Framför allt sjukhusen får ofta kritik i pressen här över sina hygienrutiner.

Det är långt ifrån alla som får arbetskläder som arbetar hemma hos brukare i sverige också. Arbetsskor står man för själv i skulle jag tro hela sverige inom omsorgen iallafall. Vilket innebär att många släpar runt i sina sjaskiga foppatofflor både på jobbet och sen hem. Vansinnigt snuskigt tycker jag.

Det här med handskar på, är många gånger lika mycket som det slarvas med det, lika många gånger används de vid fel tillfällen. Jag orkar inte nu sitta och ta ut citat här i tråden, men naturligtvis behöver man inte ha handskar när man delar medicin. Många har apodos, den påsen river man av och pluttar ut i brukarens hand eller i en doskopp, man behöver inte talla på pillren, man behöver definitivt inte ha handskar. Man behöver heller inte ha handskar när man hjälper någon på med kläderna, vid övre hygien, vid hårborstning/rullning, man behöver inte ha det när man bäddar en ren säng (dock ska engångsförkläde finnas på eftersom det är personalens kläder som ska hållas undan brukarens sänkläder), Det är som sagt bara när det är risk för kontakt med kroppsvätskor, med sår och liknande som handskar ska användas.

Det råder stor okunskap om basal hygien hos väldigt många som arbetar inom vård och omsorg om såväl när eller när man inte ska. Ur alla yrkeskategorier.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Det är väl definitivt risk för kontakt med kroppsvätskor vid övre hygien, både saliv, snor och svett kallar i alla fall jag kroppsvätskor. I övrigt håller jag med dig.

Jag har till och med varit med om att personal har försökt ha samma handskar hos två vårdtagare. Jag sa naturligtvis till.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Som sagt, ska du in i mun och näsa och rota så ska du ha handskar. Annars inte. Jag vet heller inte hur vanligt det är att en brukare med hemtjänst inte kan gnussa runt i munnen och näsan själv, men med ett rehabiliterande förhållningssätt så överlåter man oftast den delen av hygienarbete till uppmuntrande rehabiliterande egenhygien.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Det händer dock rätt ofta att det som finns i näsa och mun också finns utanför, speciellt efter natten. Och även ögon kan behöva torkas fria från rinn och klibb. Men är ansiktet helt rent så håller jag med om att det såklart inte behövs handskar, men det är väldigt konstigt att skriva att man inte ska använda handskar vid övre hygien. På ditt jobb kanske det inte behövs, men det kanske behövs där den som skrev det jobbar och därför är det självklart för den personen. Och nu talar vi väl inte bara hemtjänst? Om det var det du utgick ifrån så kanske det är rimligt att anta att vårdtagaren klarar övre hygien själv åtminståne delvis, men för mig som arbetar på boende är det lite annorlunda i de flesta fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Men var tog det sunda förnuftet vägen? Självklart använder du handskar vid risk för kontakt med saliv, blod, urin, avföring, sårvätska, slem etc. Men annars behövs det inte.

En sak som jag tror hela 90% av alla uskor gör fel med, är att de inte byter handskar mellan rent och smutsigt arbete. Vid blöjbyte, om nu inte handskarna är uppenbart nedsmutsade har det visat sig i hygienstatistik efter observationer och självskattning, att man inte byter handskar, dvs slänger de handskar man hade när man tog bort blöjan, och tar ett par nya rena innan man sätter på den nya blöjan. Det är där tänkandet failar, det är för patienten/brukaren man ska tänka i första hand.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Ska jag vara riktigt ärlig är det ett omfattande slarv med hygienen inom såväl vård och omsorg. Jag har som delarbetsuppgift just att arbeta med hygien och att observera hur hygienföreskrifter efterlevs, och ibland kan man inte annat än bli lite less på människor. Oavsett yrkesroll så är det oerhört många som slarvar, som inte ens vet om hur basala hygiendirektiv lyder. Jag har ju samma ögon att observera med oavsett jag arbetar som professionell eller om jag är patient.

Största slarvet är just att inte använda handskar i rätt situationer, att inte sprita före och efter handskar. (och sen alla dessa naglar...men det är en annan punkt i protokollet...)

Trist att det ska vara så :(

På mina arbetsplatser tycker jag ändå majoriteten har skött sig väldigt bra och jag har även själv skärpt till mig ordentligt och gått ifrån "jag ska ju bara..." utan kört basala hygienrutiner stenhårt. Det går ju lika snabbt ändå och med bra mycket säkrare vård för patienterna.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Arbetsskor står man för själv i skulle jag tro hela sverige inom omsorgen iallafall. Vilket innebär att många släpar runt i sina sjaskiga foppatofflor både på jobbet och sen hem. Vansinnigt snuskigt tycker jag.

Åh jag vet! :wtf:

Hur kan man vilja gå runt med gammalt blod, kräks och avföring i hemmet? Eller någonstans alls? Golvet är ju det absolut smutsigaste på hela sjukhuset.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Jobbat som personlig assistent åt 4 olika brukare. Med 1 av dom hade vi plasthandskar på vid alla hygiengrejer, pga smittsam sjukdom.

Med de andra så har det varit handskar på vid hjälp med toalettbesök och dusch. Ej tandborstning, kamma håret, påklädning etc (dock handsprit efter och tvätta händera ordentligt innan matlagning etc). Jag tycker faktiskt att det egentligen är artigare att använda plasthandskar, det blir inte lika intimt. Att inte ha handskar på sig och sen ta på en persons nakna hud i duschen är för mig väldigt intimt, men med handskar på så blir det en distansiering som för mig symboliserar arbete. Dessutom så blir jag knäpp av att ha lukten av Dubbeldusch fast i naglarna hela dagen, jag vill kunna lämna jobbet på jobbet, inte ta med det hem.

Min fetning. Precis så tycker jag med. Nu klarar jag tack och lov av att duscha själv men om jag inte hade kunnat det så hade jag krävt att de skulle använda handskar. En i min förra hemtjänst sa att hon aldrig hade handskar vid dusch för personens skull :confused: Jag hade tyckt att det var ännu jobbigare att bli tvättad av en person utan handskar. Tänk en gynekologundersökning utan handskar, det hade ju ingen gått med på så varför ska man behöva gå med på att bli duschad utan handskar? Nej, det behövs verkligen en skärpning!
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

Låter horribelt! Men säg till när du ser, ifrågasätt! Basala hygiendirektiv, be om att få en utskrift av den, och ha den i ditt hem. Var en riktig messeschmitter. Det är skitviktigt med rent arbete.

Sen ska man inte överdriva användandet av handskar och sprit.

Ja jag ska faktiskt börja ifrågasätta mer.
 
Sv: Undersköterska, och plasthandskar

*knapplån*
Jag jobbar som uska på ett äldreboende.

Hos oss är det handskar som gäller vid;
Dusch
övre & nedre hygien
Bäddning
Städ
Såromläggning.
Tandborstning
Vi använder inte dom sladdriga plasthandskarna,
upplever som att det inte blir lika rent när man
använder dom pga att dom är så stora.

Förkläde vid bäddning och
dusch, övre & nedre hygien.

Tvättar händerna med tvål och vatten,
spritar efteråt,
det görs innan vi lämnar varje rum
samt vid behov.

Vi har peppar peppar,
sällan utbrott av tex magsjuka hos oss.
Det vill jag iaf tro att det beror på att vi
sköter hygienrutinerna bra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 813
Senast: lundsbo
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
1 962
Senast: cafu
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
2 900
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp