Bukefalos 28 år!

Undersköterskor,

Efter skatt? :nailbiting: varför byter hon inte arbetsplats? Det är ju generellt sån brist på syrror att man vid byte av plats kan få upp lönen. Min mamma är syrra också och hon får ut 35' (dock är hon chef nu värt att tillägga men det är samma utbildning i botten och lika lång erfarenhet)

Nej, före.
Fråga inte mig. Hon har jobbat på samma arbetsplats sedan hon var nyutexad, förövrigt...
 
Du kanske också har för låg lön? ;)
Jag tycker att vårdpersonal har alldeles för låg lön för det jobb de gör! Även om uskor inte har akademisk examen är deras insatser extremt värdefulla!
Med högre lön hade nog statusen på yrket höjts rejält och de duktiga hade stannat, plus att det hade gått att rekrytera mer duktigt och ambitiöst folk! Dessutom hade då tex de äldre fått betydligt högre kvalitet på vården och inte minst mkt högre kontinuitet och trygghet!

Som läget är nu tjänar våra säljare i klädbutik betydligt mer än en uska, dessutom har de 100% OB på helger medan uskornas OB är ett skämt rent ut sagt. Jag tycker inte att det är vettigt faktiskt.
Jag stör mig inte på min lön, visst vore det fint med mer, men mer för sakens skull än pga behov.
 
Nej, före.
Fråga inte mig. Hon har jobbat på samma arbetsplats sedan hon var nyutexad, förövrigt...

Hon borde ha satt krav eller bytt arbetsplats :(

Ser samma sak inom mitt (eller är ju inte färdig utbildad) yrke. Lärare som har sämre lön efter 10+ års erfarenhet med lägre lön än vad jag kommer få som ny ex.
Hade en diskussion för nån månad sedan med en lärare som skulle lämna yrket för att jobba med annat delvis pga lönen (25' innan skatt) och hen blev helt ställd när jag frågade varför hen inte hade sökt sig till andra skolor. Alla skolor i kommunen plus de närliggande saknar behöriga lärare på minst en tjänst. Sätt krav för bövelen.
 
Min mamma har också helt jävla värdelös lön, trots att hon är 60 år och har mycket erfarenhet. Så himla trist.
I Kommunen där hon jobbar har USKorna låga löner som fan...
 
Hon borde ha satt krav eller bytt arbetsplats :(

Ser samma sak inom mitt (eller är ju inte färdig utbildad) yrke. Lärare som har sämre lön efter 10+ års erfarenhet med lägre lön än vad jag kommer få som ny ex.
Hade en diskussion för nån månad sedan med en lärare som skulle lämna yrket för att jobba med annat delvis pga lönen (25' innan skatt) och hen blev helt ställd när jag frågade varför hen inte hade sökt sig till andra skolor. Alla skolor i kommunen plus de närliggande saknar behöriga lärare på minst en tjänst. Sätt krav för bövelen.

Du är långt ifrån den första som sagt det... :(

Jo, det är helt sjukt! Har sett samma tendenser (om än inte lika extremt som mamma) med min moster som varit förskolelärare i 35 år, varav runt 25 år på nuvarande arbetsplats. De nyutexade har mer än henne...
 
Efter skatt? :nailbiting: varför byter hon inte arbetsplats? Det är ju generellt sån brist på syrror att man vid byte av plats kan få upp lönen. Min mamma är syrra också och hon får ut 35' (dock är hon chef nu värt att tillägga men det är samma utbildning i botten och lika lång erfarenhet)
Får ut 35000; menar du efter skatt?
För i så fall lär hon ha en bruttolön på ett antal tusenlappar över 50000. Låter mer som att det är en rätt hög chefslön än att det egentligen har med just sjuksköterskeutbildningen att göra så att säga.

Som nyss slutat i kommunal sektor o jobbat bland annat med lönepolitik kan jag säga att om en usk ska ha 30000 som någon föreslog; ja då följer mycket annat med så att säga. Då bör även sjuksköterskelöner höjas med ca 5000 i alla fall i snitt. Och om ssk tjänar säg 35000 kr i ingångslön så är frågan om inte alla andra med akademisk utbildning o som har likvärdigt ansvar ska ha lika mycket?
Det skulle innebära att grupper som t ex förskollärare, lärare, socialsekreterare, hr-personer, ekonomer mfl bör hamna i intervall med ca 35000 upp till säg 45000 kr när man jobbat länge o kunnat bygga på sig ännu mer kompetens.

Då ska vi se; då bör kanske rimligen cheferna över dessa grupper landa på omkring 50000 som lägst? De kommer åtminstone tycka det och vem vill vara rektor för säg 40 lärare om du inte har en del mer betalt än lärarna själva? Många rektorer är ju lärarutbildade i botten.

Då kommer nästa steg; skolchef/avdelningschef eller förvaltningschef. Som kan ha budgetansvar för hela skolverksamheten eller vårdsidan o rapporteringsansvar direkt mot politisk nivå. Då har vi nivån 55-60000 minst för skolchef o säg förvaltningschef 65000-75000. Vad landar kommunchefen på?
Ekonomichefen? Hr-chefen?

Jag har sagt upp mig från en tjänst som personalchef i en kommun med god ekonomi och ; när jag jämfört; rätt bra chefslöner. Jag tjänade strax över 50000 där. Problemet med att göra verklighet av att höja usk-löner till 30000 är att jag är tveksam till att medborgarna egentligen vill finansiera detta? Det är ju de som måste betala med höjd skatt. Och det handlar om MYCKET pengar om alla ingångslöner för usk skulle höjas med ca 8000 kr per månad o person.
Och sen de "bieffekter" jag redogjort för ovan...

Frågan är vilket parti som vill driva frågan att höja skatten med x antal procent för att höja lönerna - kommer folk att rösta på det?
 
Ingångslönen är på 25 000:- för en sjuksköterska så det låter konstigt med 22 000:-

Kanske är det ett missförstånd och det är 22 efter skatt?

Allmänt svar:
Jag håller med om att det ska löna sig med utbildning, men samtidigt är det många jobb där själva jobbet borde vara "kvalificerande" för en bättre lön tex uskor, syrror odyl.
För mig handlar det nog om jobb som är samhällsviktiga på ett plan att de är oumbärliga. Där tycker jag ovanstående yrken faller in.
 
Min svärmor har varit usk sen tonåren, är idag 55+. Tjänar ca 27 000 brutto. Varit på samma arbetsplats hela livet och har full delegering (om det nu hette så, hon får ge allt som en ssk får) och många fina utbildningar under arbetslivet.
 
Kanske är det ett missförstånd och det är 22 efter skatt?

Allmänt svar:
Jag håller med om att det ska löna sig med utbildning, men samtidigt är det många jobb där själva jobbet borde vara "kvalificerande" för en bättre lön tex uskor, syrror odyl.
För mig handlar det nog om jobb som är samhällsviktiga på ett plan att de är oumbärliga. Där tycker jag ovanstående yrken faller in.

Vilka jobb tycker du man kan klara sig utan då? Alla jobb är ju nödvändiga för någon, annars skulle man ju inte vara beredd att anställa och betala någon för att utföra dem. Exempelvis kanske jag tycker det är helt onödigt med stylister till modemagasin, men uppenbarligen finns det andra som tycker det är väl värt pengarna, annars skulle det ju inte finnas såna jobb.
 
Vilka jobb tycker du man kan klara sig utan då? Alla jobb är ju nödvändiga för någon, annars skulle man ju inte vara beredd att anställa och betala någon för att utföra dem. Exempelvis kanske jag tycker det är helt onödigt med stylister till modemagasin, men uppenbarligen finns det andra som tycker det är väl värt pengarna, annars skulle det ju inte finnas såna jobb.

Jag tycker att det är skillnad på "oumbärliga" jobb dvs sånt som samhället inte klarar sig utan, och jobb som det iofs finns efterfrågan på men som inte är samhällsviktiga på det sättet. Sen är det ju en svår gränsdragning tex kultur, den anser jag också är oumbärlig för ett samhälle, om än kanske inte konkret livsviktig här och nu som vården. Vet inte hur jag ska förklara det bättre, men hoppas att du förstår!

Summan är ändå att just vård, omsorg och skola tex. där tycker jag att lönerna rent generellt borde vara högre än de är nu!
 
Ingångslöner varierar väldigt i olika kommuner. En kommun jag arbetat för hade en ingångslön på 16 500 för ca 5 år sedan. Normalt i min förra kommun är ca 18 500. Ganska stor skillnad med en geografisk skillnad på ca 12 mil.
 
Jag tycker att det är skillnad på "oumbärliga" jobb dvs sånt som samhället inte klarar sig utan, och jobb som det iofs finns efterfrågan på men som inte är samhällsviktiga på det sättet. Sen är det ju en svår gränsdragning tex kultur, den anser jag också är oumbärlig för ett samhälle, om än kanske inte konkret livsviktig här och nu som vården. Vet inte hur jag ska förklara det bättre, men hoppas att du förstår!

Summan är ändå att just vård, omsorg och skola tex. där tycker jag att lönerna rent generellt borde vara högre än de är nu!

Men vem ska bestämma vad som är umbärligt och oumbärligt? Alla jobb är ju oumbärliga på sitt sätt. Mat är ju också konkret livsviktigt här och nu, alltså är alla jobb i produktion och distribution av livsmedel oumbärliga? Utbildning är konkret livsviktigt här och nu, annars finns det inga läkare som kan rädda liv, alltså är alla jobb i utbildningssystemet oumbärliga. Ekonomi är konkret livsviktigt här och nu, för utan ordning på pengarna får ingen lön, och då kan sjukvårdspersonalen och livsmedelspersonalen inte äta och bo, alltså är alla ekonomer oumbärliga. Alla de där behöver kläder på kroppen och tak över huvudet om de inte ska frysa ihjäl på vintern, alltså är alla som tillverkar och säljer kläder eller bostäder konkret livsviktiga. Sen måste de kunna ta sig till jobbet, alltså är alla i kollektivtrafiken konkret livsviktiga. Och så vidare och så vidare.

Jag tror det blir väldigt svårt att dra gränser mellan livsviktiga och icke livsviktiga jobb, alla är ju del av samma samhälle.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vara en uppfinnare av miljoner sätt att använda silvertejp. Ha en inofficiell undersköterske-utbildning där förberedande av mediciner...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
Tjatter Är det någon som ska jobba inom äldreomsorgen i Norge i sommar? Hur gjorde ni för att hitta jobb och boende där? Hur länge ska ni vara där?
Svar
3
· Visningar
448
Senast: Sebastian
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 749
Senast: Nepenthe
·
Samhälle Ni som jobbar som uska vad tjänar ni? Jobbar ni i regionen, kommunen eller privat. Hur länge har ni jobbat? Tack på förhand!
2 3
Svar
54
· Visningar
4 009
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp