Undvika skav på blygdläpp vid cykeltur

purity_666

Trådstartare
Ja som rubriken så får jag ibland skav när jag cyklar. Det gör ont och svider ju efteråt också. Tips för att undvika det hela? Några trosor som är bättre än andra tex? Undvika vissa byxor?
Nu senast hade jag oskodda ridbyxor när jag cyklade till stallet, det gjorde ont kan man ju säga. Har aldrig problem vid ridning kan tilläggas, bara cykelturer.
 
Justera sadeln!
Det är inte meningen att du ska skava underlivet mot sadeln, då är det mest troligt något på cykeln som inte är anpassat till din längd!
Fd. sambon var spinninginstruktör och var väldigt noga med att eleverna skulle ställa in cyklarna rätt för att undvika skav.
Sadeln ska vara såpass låg att du inte sträcker ut knäet helt, tänk lite lodrät sits. ;)
Har du för lång ram på cykeln (alltså avståndet mellan sadel och styre) och måste luta dig framåt gör ju det också att det är lättare att få skav.
 
Ja som rubriken så får jag ibland skav när jag cyklar. Det gör ont och svider ju efteråt också. Tips för att undvika det hela? Några trosor som är bättre än andra tex? Undvika vissa byxor?
Nu senast hade jag oskodda ridbyxor när jag cyklade till stallet, det gjorde ont kan man ju säga. Har aldrig problem vid ridning kan tilläggas, bara cykelturer.

Kan du byta om när du kommer fram?
Riktiga, vadderade cykelbyxor (inga trosor!) är en fröjd för underlivet.
Annars: så få sömmar och så lite svett som möjligt.

Att byta sadel eller ändra sadelns och/eller styrets position kan vara en bra början.
 
?? Hur ser en sån ut.
De sadlar med skåra jag sett har väl en skåra mellan skinkorna typ? Där sitter då inte mina blygdläppar.
20130626-004949.jpg


En variant!
 
Jag har en tantsadel så man sitter ganska upprätt. Får testa gel, eller byta sadel. Har inte haft problem förut men den börjar bli gammal, kanske stel. Var första cykelturen för året och den premiärturen blev ju inte mysig.
 
Jag har en sådan här;
SR%20rok%202.jpg


Väldigt ovant i början men funkar bra när en lärt sig hur en ska sitta på den :)
 
Ja som rubriken så får jag ibland skav när jag cyklar. Det gör ont och svider ju efteråt också. Tips för att undvika det hela? Några trosor som är bättre än andra tex? Undvika vissa byxor?
Nu senast hade jag oskodda ridbyxor när jag cyklade till stallet, det gjorde ont kan man ju säga. Har aldrig problem vid ridning kan tilläggas, bara cykelturer.

Sänk sadeln. Sitter du och skaver på den sitter du för högt. För mest effektivitet ska knäet vara utsträckt, men inte översträckt, när pedalen är i klockan-sex-läge och foten är parallell med marken. Man ska inte trampa med tårna.
 
Den där ser hemskt obekväm ut? Jag har inte någon direkt stor rumpa men jag föredrar breda tantsadlar där man sitter på häcken. Det verkar som om cykelsadlar blir mindre och mindre?

Ramens geometri och cykelns användningsområde bestämmer sadelns utformning. Sadeln på bilden sitter troligen på en sportcykel av något slag och ramen har därmed en framåtlutad geometri. Då kan man inte använda en tantsadel då dessa är för korta och breda. Det leder till skavsår på låren och en känsla av att hela tiden glida av sadeln framåt. Dessutom sitter man inte på rumpan så det breda, mjuka i sadeln gör ingen nytta. Snarare är det en nackdel då sittbenen sjunker ned för djupt och skinkorna får bära för mycket vikt. Efter ett par mil har rumpan domnat bort av trycket. Bred sadeln gör bara nytta på cykel med upprätt sittställning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Anonymt nick p.g.a. privata detaljer. Jag har under en längre tid upplevt problem kopplade till mina inre blygdläppar. De är ganska...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 435
Senast: Emtherlia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 229
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp