Bukefalos 28 år!

Undviker ni att handla från vissa företag?

Och det är ju exakt det här som är faran med exempelvis Amazon.

Förstår inte varför det måste vara Amazon eller en uppsjö olika fysiska butiker som är de enda alternativen? Dina lokala småföretagare med butiker fulla med kunskap om produkterna som bidrar till både ökad konkurrens och utbud finns ju även på nätet? SÅ mycket längre tid kan det ju inte ta att shoppa från tre olika nätsidor istället för en?

Den nich där Amazon är svårt att ersätta är att man kan få tag på saker som sällan finns att få tag på lokalt; specifika metallvaror och elkomponenter som sällan går att köpa som privatperson, prylar som gått ur produktion, och saker från indiemärken som inte har återförsäljare i Sverige. (Och tyvärr även böcker som är slut hos förlaget eller inte är intressant att sälja till Sverige för någon annan. 🙄)
 
Nu blir jag ju lite intresserad av var folk handlar Istället? :) Jag kan inte föreställa mig shopping utan amazon numera. Har varken tid, råd eller möjlighet att åka in och handla möbler/husgeråd/inredningsprylar eller kläder i fysisk butik.
Beror mycket på personligen. För tiden är det mest häst saker och prylar, så då handlar jag där det är billigast mellan dom svenska butikerna. Tex stort fan av naturhunden/hästen handlar mycket av mina grejor där + hovbalans. Sen senaste köpet blev en Winderen pad, beställde direkt hos företaget.
Växter + inredningsprylor köper jag i den lokala blomaffären eller Mio. men har typ fullt i lägenheten nu, så inte handlat inredning på ett bra tag. Ikea ibland också. Kläder köper jag från klädmärken jag använder, tror senaste va en jacka från Svea jag köpte på Nelly. Så vet inte vad jag skall handla på amazon :D
Kattsand + kattmat köper vi Everclean och Royal Canin, köper vart det är billigast och handlat storpack, så behöver inte köpa så ofta. (tror det blev zooplus senast?).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu blir jag ju lite intresserad av var folk handlar Istället? :) Jag kan inte föreställa mig shopping utan amazon numera. Har varken tid, råd eller möjlighet att åka in och handla möbler/husgeråd/inredningsprylar eller kläder i fysisk butik.

Amazon.se är ju en mardröm att använda så jag förstår inte hur någon svensk klarar av att handla där 😅.

Apoteksvaror: alla apoteken finns online, samma betaltjänster, snabb leverans, jag kollar lite snabbt vem som har alla grejerna jag ska beställa och tar en.

Inredning: jag vill inte köpa något utan att ha fått känna och lukta på dom. Beställer man kan dom ju se annorlunda ut än man förväntade sig och jag pallar inte saker som stinker fulplast. Så det blir fysiska butiker, om det inte är något av ett visst märke jag redan är bekant med. Exempelvis så skulle jag kunna beställa en Klippan-filt online.

Kläder: beställer enbart skor, och enbart barfotaskor så det blir från märkets egen webshop eller någon av de svenska återförsäljarna. Kläder köper jag oftast second hand. Trosor och sånt oftast från Lindex.

Hästprylar: erkänner mig skyldig till att använda hästvärldens H&M, jag handlar på Horze.

Svenska webbutiker har funnits och varit bra i mer än 20 år. Amazon har ingen riktig nisch att fylla här.
 
Först och främst försöker jag dra ner på alla onödiga inköp över huvudtaget. Jag skulle aldrig handla från typ shein eller Wish. Men bojkottar nog inget företag rakt av.. handlar mindre från apotea nu än förut även om det fortfarande händer att jag handlar där pga vissa varor, undviker saltå kvarn. Ser ingen anledning till att handla från amazon. Skulle personligen aldrig använda foodora eller dylikt, men har ätit mat som levererats med det när man varit en stor grupp, men det är inget jag skulle sätta i system då jag egentligen inte vill stödja sånt alls. Försöker bli mer och mer medveten, men samtidigt inser att hur mycket fusk och dåliga villkor som förekommer bakom kulisserna som inte alltid når media som gör att en bojkott till fördel till annat företag inte behöver vara ett bättre val i slutändan.

Handlar inte från adlibris eller Nelly, men det beror på dålig kundservice mer än något ideologiskt bakom.
 
Och det är ju exakt det här som är faran med exempelvis Amazon.

Förstår inte varför det måste vara Amazon eller en uppsjö olika fysiska butiker som är de enda alternativen? Dina lokala småföretagare med butiker fulla med kunskap om produkterna som bidrar till både ökad konkurrens och utbud finns ju även på nätet? SÅ mycket längre tid kan det ju inte ta att shoppa från tre olika nätsidor istället för en?
Mina lokala småbutiker finns inte på nätet, och om de finns kostar det fortfarande en arm och ett ben. Inga pengar jag kan lägga ut oavsett hur kunniga de är. :) Utbudet är dessutom försvinnande litet och väldigt nishat.
Sedan finns ju många företag jag gärna köper ifrån på Amazon också, det är bara enklare för mig att handla via portalen sas, så slipper jag klicka runt och greja. Jag har dessutom amazon prime och slipper därmed betala frakt på en hel uppsjö av varor.
Fruna möss till ormarna köper jag till exempel via amazon nu, från samma företag jag tidigare direktbetällde ifrån. :)
 
Mina lokala småbutiker finns inte på nätet, och om de finns kostar det fortfarande en arm och ett ben. Inga pengar jag kan lägga ut oavsett hur kunniga de är. :) Utbudet är dessutom försvinnande litet och väldigt nishat.
Sedan finns ju många företag jag gärna köper ifrån på Amazon också, det är bara enklare för mig att handla via portalen sas, så slipper jag klicka runt och greja. Jag har dessutom amazon prime och slipper därmed betala frakt på en hel uppsjö av varor.
Fruna möss till ormarna köper jag till exempel via amazon nu, från samma företag jag tidigare direktbetällde ifrån. :)

Japp precis, det är stor skillnad i USA och Kanada med webshopparna jämfört med i Sverige.

Här finns allt och allas webshoppar. Gubben Oves specialborstar för knivslöjd typ. Något som bidragit till det tror jag är dels att svenskar var tidiga på Internet, men vi var också tidiga med internetbanker, tidiga med Swish, snabba med att använda färdiga webshoppmallar och Klarna är ju svenskt (men ang företag att undvika så har dom ju visat sig vara stora rövhattar).
 
Tror det blir lite orättvist att jämföra Amazon i Sverige med Amazon i typ UK (där @Sel bor) eller USA, eftersom det är extremt mycket mer utbrett här än i Sverige.


Jag brukade tänka likadant, och det är ju onekligen sjukt smidigt att kunna klicka hem en ny stång till duschdraperiet, en säck kattmat, specialskruvar till nya badrummet, en matta till vardagsrummet och nya hörlurar i samma beställning. För mig/oss krävdes det en extremt medveten omställning där vi helt enkelt inte tillät oss gå in på Amazon för någonting, och istället försöker vi gå direkt till återförsäljaren, eller åtminstone en vettigare återförsäljare som säljer liknande grejer. Med andra ord: hitta en vettigare återförsäljare som också säljer de sakerna online. Skruvar och gardinstång inhandlades på B&Q, kattmaten beställdes på Zooplus, mattan köptes direkt hos Rughouse och hörlurarna skippade jag helt enkelt tills jag befann mig i en butik som sålde sådant (vilket visade sig blir Tesco :D). Allt online, förutom hörlurarna då, så inga affärsbesök behövdes.

Men visst, det blir ju betydligt mer bökigt och fler beställningar att hålla koll på! Det är väl främst det som driver Amazons framgångar: de har verkligen ALLT, på samma ställe, extremt lättshoppat.
Det är också skillnad om en bor i tätort och faktiskt har diverse butiker tillgängliga. :)
Jag menar, jag shoppar Massor på begagnatsidor på facebook för att det finns roligare och personligare sakerr där, men i övrigt har jag svårt att tänka med samvetet istället för plånboken. Och även där är jag begränsad utan bil. Prylen måste endera säljas lokalt och vara tillräcklgt liten för att jag ska kunna bära den på axeln, eller säljas av en säljare som är villig att leverera.
 
@Sel Handlar allt du nämnde på facebook, tradera, second handaffärer blocket, loppis, lokala auktionshallen. Sistnämnda är en guldgruva, det är jättekul att buda hem saker! En gång råkade jag, i vredesmod, vinna en räv som någon stoppat upp hellre än bra :laugh:

En del köps nyproducerat i butik också, senast strumpbyxor, det är svårt att komma ifrån tycker jag. Men då blir det sådant som jag räknar med håller väldigt länge.
Jag handlar också hemskt mycket second hand. Nu senast en drakskalle att ha i ett tarantellterrarium och en "Outdoor fern" som egentligen var en trädgårdspalm. :D Men jag behövde också ett "tandborstställ" efter att ha använt en blomkuka i typ tio år - den köpte jag via amazon för att det var lätt och prisvärt. :)
Det ena utesluter ju inte det andra.
 
Japp precis, det är stor skillnad i USA och Kanada med webshopparna jämfört med i Sverige.

Här finns allt och allas webshoppar. Gubben Oves specialborstar för knivslöjd typ. Något som bidragit till det tror jag är dels att svenskar var tidiga på Internet, men vi var också tidiga med internetbanker, tidiga med Swish, snabba med att använda färdiga webshoppmallar och Klarna är ju svenskt (men ang företag att undvika så har dom ju visat sig vara stora rövhattar).
Det finns gott om webshoppar här också (om än inte varje liten butik på byn) men bara för att det finns online betyder det ju inte att det blir billigare att handla där. :)
Men som @Mineur nämnt är det visst skillnad på amazon här och amazon där också.
 
Den nich där Amazon är svårt att ersätta är att man kan få tag på saker som sällan finns att få tag på lokalt; specifika metallvaror och elkomponenter som sällan går att köpa som privatperson, prylar som gått ur produktion, och saker från indiemärken som inte har återförsäljare i Sverige. (Och tyvärr även böcker som är slut hos förlaget eller inte är intressant att sälja till Sverige för någon annan. 🙄)
Vill tipsa om biblio för böcker (engelska sådana åtminstone). Svenska på bokbörsen, studentapan (inte alltid bara studentlitteratur).
 
Mina lokala småbutiker finns inte på nätet, och om de finns kostar det fortfarande en arm och ett ben. Inga pengar jag kan lägga ut oavsett hur kunniga de är. :) Utbudet är dessutom försvinnande litet och väldigt nishat.
Sedan finns ju många företag jag gärna köper ifrån på Amazon också, det är bara enklare för mig att handla via portalen sas, så slipper jag klicka runt och greja. Jag har dessutom amazon prime och slipper därmed betala frakt på en hel uppsjö av varor.
Fruna möss till ormarna köper jag till exempel via amazon nu, från samma företag jag tidigare direktbetällde ifrån. :)

Ja och anledningen till att småbutiker inte kan konkurrera på pris är ju just fula jättefiskar som Amazon.

Jag fattar ju att det är så men jag fattar inte varför folk tycker att det här ”portal”konceptet är en bra grej. Mig gör det både galen och vansinnig 😆 och har fått mig att sluta handla från ställen jag använt tidigare.
 
Ja och anledningen till att småbutiker inte kan konkurrera på pris är ju just fula jättefiskar som Amazon.

Jag fattar ju att det är så men jag fattar inte varför folk tycker att det här ”portal”konceptet är en bra grej. Mig gör det både galen och vansinnig 😆 och har fått mig att sluta handla från ställen jag använt tidigare.
Det där har jag funderat mkt på. Jag hör ofta att folk tycker det är tråkigt att lokala butiker försvinner eller att det bara finns stora kedjor. Men samtidigt handlar de själva bara billigast möjligt på.nätet. sen förstår jag att vissa kan behöva göra så.

Men om vi vill ha kvar små butiker lokalt så behöver vi som kan handla där. Jag försöker tänka så- att ibland åka förbi lokala butiker istället för att bara köpa på nätet.
 
Ja och anledningen till att småbutiker inte kan konkurrera på pris är ju just fula jättefiskar som Amazon.

Jag fattar ju att det är så men jag fattar inte varför folk tycker att det här ”portal”konceptet är en bra grej. Mig gör det både galen och vansinnig 😆 och har fått mig att sluta handla från ställen jag använt tidigare.
Mjaoae, de har ju aldrig kunnat konkurrera prismässigt med större märken oavsett. Sedan bor jag i turistområde och Allt som säljs här är orimligt dyrt, jag skojar inte. Det finns inte en chans att jag köper ett par skor här som inte är second hand, det har jag inte råd med. Eventuellt kan jag köpa underkläder (inte second hand ;) ) på lokala Tesco om det kniper. Visst vore det gött att handla med samvetet hela tiden, men det är inte genomförbart.
Lokala järnhandeln stöttar jag däremot Alltid om jag kan! De är hjälpsamma, underbara och har vettiga priser.
Däremot kan en ju sortera lite, det medger jag. Shein hade jag aldrig ens fått för mig att kolla upp om det inte vore för den här tråden - men när jag googlar är förslagen jag får istället helt enkelt inte görbara för mig heller.
 
Det där har jag funderat mkt på. Jag hör ofta att folk tycker det är tråkigt att lokala butiker försvinner eller att det bara finns stora kedjor. Men samtidigt handlar de själva bara billigast möjligt på.nätet. sen förstår jag att vissa kan behöva göra så.

Men om vi vill ha kvar små butiker lokalt så behöver vi som kan handla där. Jag försöker tänka så- att ibland åka förbi lokala butiker istället för att bara köpa på nätet.
Så tänker jag också. Jag kan köpa saker som jag vet är lite dyrare för de lokala butikernas skull.
När jag jobbade hemifrån under pandemin brukade jag handla lunch från olika matställen i närheten för att stötta dem.
 
Mjaoae, de har ju aldrig kunnat konkurrera prismässigt med större märken oavsett. Sedan bor jag i turistområde och Allt som säljs här är orimligt dyrt, jag skojar inte. Det finns inte en chans att jag köper ett par skor här som inte är second hand, det har jag inte råd med. Eventuellt kan jag köpa underkläder (inte second hand ;) ) på lokala Tesco om det kniper. Visst vore det gött att handla med samvetet hela tiden, men det är inte genomförbart.
Lokala järnhandeln stöttar jag däremot Alltid om jag kan! De är hjälpsamma, underbara och har vettiga priser.
Däremot kan en ju sortera lite, det medger jag. Shein hade jag aldrig ens fått för mig att kolla upp om det inte vore för den här tråden - men när jag googlar är förslagen jag får istället helt enkelt inte görbara för mig heller.

Menade egentligen inte dina lokala butiker där du faktiskt bor. Utan mer fenomenet att nu kan någon ha en liten butik i någon by någonstans och faktiskt gå runt eftersom majoriteten av försäljningen sker online. Eller för den delen igen fysisk alls men webbutiken drivs från någons vardagsrum tex.

Min poäng är att om man handlar på Amazon för att det är billigare så finns det ju en anledning till att de är billigare. Och det är inte det gamla klassiska ”stora inköp kan ge lägre priser”.

Att Amazon i UK skulle vara annorlunda än Amazon i Sverige är ju knappast något positivt i det här sammanhanget. Mig veterligen är skandalerna i UK inte direkt färre än här.
 
Så tänker jag också. Jag kan köpa saker som jag vet är lite dyrare för de lokala butikernas skull.
När jag jobbade hemifrån under pandemin brukade jag handla lunch från olika matställen i närheten för att stötta dem.
Så gjorde jag också. Och då undvek jag kedjorna och höll mig till de små företagen. Lokala fik och sådant.
 
Så tänker jag också. Jag kan köpa saker som jag vet är lite dyrare för de lokala butikernas skull.
När jag jobbade hemifrån under pandemin brukade jag handla lunch från olika matställen i närheten för att stötta dem.
De få gånger om året jag äter ute är det också hos trevliga, lokala restauranger förstås. Delvis för att det inte finns annat här, men framför allt för att de är trevliga och lokala och serverar god mat. :) När det gäller varor kan jag däremot inte motivera ett par skor för ~£100 och ett nästan likvärdigt par för ~20. Detsamma med typ kökshanddukar och sådant.
 
det finns absolut företag som jag in i det längsta undviker att handla från, av olika orsaker
ett av de första jag bojkottade var Nestlé, särskilt på barnmatssidan men även annat. Maken har någon numera urgammal hangup gällande Wasa knäckebröd, så det köps i princip aldrig hem - bara deras julknäcke där ingen annan har någon liknande motsvarighet. Jag undviker det ursprungligen lokala men numera gigantiska bussbolaget eftersom de alldeles för ofta figurerar i pressen pga arbetstidsbrott och allehanda andra missförhållanden. H&M har jag inte heller köpt något hos på många år pga alla rapporter om missförhållanden i deras fabriker i asien. (har dock ingen aning om hur det ser ut för andra kedjor som syr kläder i samma regioner, jag hoppas att de grävande journalisterna hade avslöjat även HMs konkurrenter om det varit samma sak där) Jag har aldrig ens varit inne i en Lidl-butik och har inte köpt något på Burger King på säkert mer än 20 år.
Sen är väl största orsaken till att jag inte längre handlar från apotea att jag jobbar på en konkurrerande apotekskedja...
Jag önskar att jag kunde säga att jag bojkottar Amazon fullt ut, men de är de enda jag har hittat som säljer de klädnypor jag vill ha.
Jag önskar att jag kunde säga att jag gynnar lokala företagare genom att handla direkt hos dem. Men jag brukar åtminstone i många fall välja lokalproducerade alternativ på Ica och förutsätter att det gynnar de lokala bönderna i någon mån.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu låter det ju säkert som om jag levt under en sten, men måste ändå fråga: Vad är det som är problematiskt med att sälja levande djur i butik? Mina referenser på området kommer egentligen från barndomen (läääänge sedan), men då såldes det möss, gerbiler, kaniner, marsvin och akvariefiskar i de flesta zoobutiker (en del hade även spindlar, ormar, ödlor mm). Min minnesbild av detta är att det kändes rätt djurvänligt ändå. Rena, stora burar, väl omhändertagna djur osv. Jag fick en guldhamster när jag var i 10-årsåldern och den kom från zoobutik, alla andra djur vi har haft både i barndomshemmet och senare har kommit till oss på andra sätt (fått kaninungar av vänner, tagit hand om ett marsvin ingen ville ha osv), men skulle jag t.ex. få för mig att köpa en kanin idag skulle jag nog börja med att kolla zoobutiker. Eller är det ett helt förlegat sätt att köpa djur numera? (de djur jag har i dagsläget är katter, hästar o en hund, och de säljs ju inte i butik, så jag har verkligen ingen koll)

Jag som under många år jobbade i djurbutik, har till skillnad från andra i tråden inte lika mycket emot att djur säljs i butik. Tycker inte att det riktigt i vart fall går att klumpa ihop alla djurbutiker i ett. Vår butik hade kaniner, marsvin och hamstrar från privat uppfödare. Samtlig personal utbildning från ZOORF för varje djurslag som fanns i butiken, precis som lagen kräver. Varje kund som var intresserad av att köpa ett djur fick 30 minuters muntlig information plus det skriftliga skötselråd som lagen kräver samt skriva på ZOORF:s kontrakt. Varje vecka nekade vi kunder som vi inte ansåg lämpliga.
Här tycker jag väl det stora problemet ligger, den kundgrupp som vänder sig till djurbutik och nekas är samma djurägare som köper första bästa djur på blocket etc. Väldigt många har inte en tanke på att åka 20mil till en privat uppfödare av dvärghamster tex. Hur man ska komma bort från det dilemat vet jag inte. Privata hamsteruppfödare är tyvärr inte heller så hårt kontrollerade av länsstyrelsen, som djurbutiker är. Vi fick ofta avbryta samarbetet med olika privata uppfödare där situationen för djuren innebar ett liv i plastbackar stapplade på hög. Så min erfarenhet av en del privata uppfödare av smådjur är inte bättre än den försäljning som sker från grossister. Finns inte heller något krav på att smådjursuppfödare är utbildade, skriver kontrakt ellerger skötselråd.
De kunder vi nekade dök ofta upp i ett senare skede där de visade sig ha fått tag på ett djur ändå, ofta med olaglig storlek på bur, utan att ha en aning om vad djuret skulle äta, skötas osv.




Angående zoo.se har de tidigare i år bytt ägare. Så tidigare skandaler hör till föregående ägare. Sedan kanske man känner att man inte vill handla där ändå.

Angående tyska Zooplus/Bitiba så kan man ju köpa varor billigare där, eftersom de givetvis slipper den svenska momsen. Deras personal verkar dock inte ha det toppen. Personligen tycker jag att om man har ekonomisk möjlighet hellre ska gynna svenska företag. Finns gott om privatägda djurbutiker dessutom. För mig själv är att handla billigt av Zooplus/Bitiba samma sak som att gynna tex. Amazon.
 
Jag bojkottar alla butiker som säljer levande smådjur, inklusive de som ingår i kedjor där det säljs levande djur. Zoo.se är ett exempel. Arken Zoo ett annat.

Dessutom vägrar jag köpa någonting från Saltå Kvarn.
Vad är det med Saltå Kvarn?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp