Undviker ni att handla från vissa företag?

Okej. Tack. Handlar inget från dom men blev nyfiken.

Jag bojkottar också Weleda... företaget grundades av Steiner och en antroposofisk doktor. Det har fortfarande starka kopplingar till antroposofin (och det är ett helvete att försöka få tag på vem som äger företaget... vilket i mina ögon är en rejäl varningsklocka).

Edit: Men jag hittade nu, rätt bra begravt... de schweiziska antroposoferna är majoritetsägare i moderbolaget.
 
Jag väljer inte Amazon pga pris utan för utbudet, handlade en del där redan innan den svenska sidan lanserades.
Senast skulle jag ha en ljudisolerande draperi. Letade runt på svenska sidor utan resultat, på Amazon hittade jag direkt ett med rätt mått och med väldigt bra betyg. Kom på två dagar, perfekt passform och väldigt bra kvalité.
Stången köpte jag på Ikea 😁

Vill jag ha udda och mer "unika" grejer är Etsy en storfavorit.
 
Jag som under många år jobbade i djurbutik, har till skillnad från andra i tråden inte lika mycket emot att djur säljs i butik. Tycker inte att det riktigt i vart fall går att klumpa ihop alla djurbutiker i ett. Vår butik hade kaniner, marsvin och hamstrar från privat uppfödare. Samtlig personal utbildning från ZOORF för varje djurslag som fanns i butiken, precis som lagen kräver. Varje kund som var intresserad av att köpa ett djur fick 30 minuters muntlig information plus det skriftliga skötselråd som lagen kräver samt skriva på ZOORF:s kontrakt. Varje vecka nekade vi kunder som vi inte ansåg lämpliga.
Här tycker jag väl det stora problemet ligger, den kundgrupp som vänder sig till djurbutik och nekas är samma djurägare som köper första bästa djur på blocket etc. Väldigt många har inte en tanke på att åka 20mil till en privat uppfödare av dvärghamster tex. Hur man ska komma bort från det dilemat vet jag inte. Privata hamsteruppfödare är tyvärr inte heller så hårt kontrollerade av länsstyrelsen, som djurbutiker är. Vi fick ofta avbryta samarbetet med olika privata uppfödare där situationen för djuren innebar ett liv i plastbackar stapplade på hög. Så min erfarenhet av en del privata uppfödare av smådjur är inte bättre än den försäljning som sker från grossister. Finns inte heller något krav på att smådjursuppfödare är utbildade, skriver kontrakt ellerger skötselråd.
De kunder vi nekade dök ofta upp i ett senare skede där de visade sig ha fått tag på ett djur ändå, ofta med olaglig storlek på bur, utan att ha en aning om vad djuret skulle äta, skötas osv.




Angående zoo.se har de tidigare i år bytt ägare. Så tidigare skandaler hör till föregående ägare. Sedan kanske man känner att man inte vill handla där ändå.

Angående tyska Zooplus/Bitiba så kan man ju köpa varor billigare där, eftersom de givetvis slipper den svenska momsen. Deras personal verkar dock inte ha det toppen. Personligen tycker jag att om man har ekonomisk möjlighet hellre ska gynna svenska företag. Finns gott om privatägda djurbutiker dessutom. För mig själv är att handla billigt av Zooplus/Bitiba samma sak som att gynna tex. Amazon.
Tack, bra att få en lite mer nyanserad bild! :)
 
Vill tipsa om biblio för böcker (engelska sådana åtminstone). Svenska på bokbörsen, studentapan (inte alltid bara studentlitteratur).

Bokbörsen (och faktiskt även Tradera) har jag lagt bevakningar när mitt lokala antikvariat inte är aktuellt. Tyvärr är det ofta nich/facklitteratur som aldrig är utgiven i Sverige som är det kluriga, ska ta en titt på biblio! 🙂
 
Bokbörsen (och faktiskt även Tradera) har jag lagt bevakningar när mitt lokala antikvariat inte är aktuellt. Tyvärr är det ofta nich/facklitteratur som aldrig är utgiven i Sverige som är det kluriga, ska ta en titt på biblio! 🙂
Finns både .com och .co.uk, ibland är utbudet lite annorlunda. Men det är ytterst sällan jag inte hittar vad jag söker där :)
 
Jag som gillar smink/skönhetsprodukter har alltid tyckt att det är viktigt att köpa sådant som inte är djurtestat. Inom EU finns ett förbud mot djurtestat. Dock finns det andra marknader som har krav på djurtester för att få sälja tex Kina. Vilket har inneburit att dessa märken sagt ja till djurtester för de produkter som ska säljas där. Efter att ha läst det kunde jag inte längre använda sådana produkter som jag redan hade. Det var inte längre kul att använda tex Loreals prdudukter när jag vet att dessa kan ha droppats i en kanins ögon. Det fick mig att må illa... Så nu vill jag inte använda tex Loreal, Estee Lauder, Maybelline, MAC, Bobbi Brown, Kiehls, Revlon, Listerine, Vaseline, TRESemme, Pantene Pro-V, Head & Shoulders
Dessa är märken som jag har hittat över listor på produkter som säljs i Kina och har tillåtit djurtester....

Dock har jag senaste året läst en del artiklar om att detta ska ses över och förhoppningsvis ändras... Hoppas...Inga kaniner ska behöva få vårt smink eller schampo i ögonen...
 
Jag bojkottar också Weleda... företaget grundades av Steiner och en antroposofisk doktor. Det har fortfarande starka kopplingar till antroposofin (och det är ett helvete att försöka få tag på vem som äger företaget... vilket i mina ögon är en rejäl varningsklocka).

Edit: Men jag hittade nu, rätt bra begravt... de schweiziska antroposoferna är majoritetsägare i moderbolaget.
Det var där jag jobbade. Varje morgon startas med att alla står i ring och håller händerna medan chefen mässar saker som Steiner har sagt. Udda grejer vill jag lova!
 
Det var där jag jobbade. Varje morgon startas med att alla står i ring och håller händerna medan chefen mässar saker som Steiner har sagt. Udda grejer vill jag lova!

Finns ett företag som säljer sängar som har något liknande upplägg där dom tillber någon slags ande som dom namngett. Tror att det är betydligt vanligare än man tror med företag som är sektliknande.
 
Detta är lite vanskligt tycker jag, för vem straffar man? Ska hela Ekelunds-familjen bestraffas?

Jag kan inte riktigt motivera den bojkotten faktiskt. Om de inte visste om det och skyddade honom förstås.
Du behöver inte bojkotta någonting öht. Upp till var och en.
 
Nej, jag var mer nyfiken på hur du resonerade. Sällan jag köper sånt.
Jag resonerade precis som jag skrev att det är inget som känns lockande att köpa, nämnde inget om att bojkotta. Köper sällan sån textil själv, men börjar ju tyvärr inte gynna ett sånt företag efter såna grova nyheter, givetvis finns stor risk att övriga i företaget drabbas men det får va vdns ansvar gentemot dem.
 
givetvis finns stor risk att övriga i företaget drabbas men det får va vdns ansvar gentemot dem.
Hur menar du att det är vd:ns ansvar gentemot de andra? Ska de stämma honom civilt då för den skada han orsakat bolaget? Och hur luggar man en skallig i den frågan?

Någonstans tycker jag att ifall bolaget är ruttet så ska man givetvis inte gynna bolaget. Men vad enskilda anställda gör borde inte straffa bolaget. Det är högst orättvist.
 
Hur menar du att det är vd:ns ansvar gentemot de andra? Ska de stämma honom civilt då för den skada han orsakat bolaget? Och hur luggar man en skallig i den frågan?

Någonstans tycker jag att ifall bolaget är ruttet så ska man givetvis inte gynna bolaget. Men vad enskilda anställda gör borde inte straffa bolaget. Det är högst orättvist.
Haha har märkt förr att du gärna letar upp mina inlägg o hugger.
Känns som rätt stor skillnad om man pratar vd el anställd. Men jag är inte intresserad av och diskutera mitt inlägg med dig mer. Ha en trevlig kväll.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 286
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp