Bukefalos 28 år!

Undviker ni att handla från vissa företag?

Oj, har tvärtom aldrig behövt använda mig av Amazon? Jag bor ändå på landet med fem mil till närmaste stad och går mycket sällan i fysiska butiker, så det blir en hel del internethandel istället. Men har aldrig haft ett behov av att beställa just därifrån?
Exakt samma här! Jag försöker handla i nätbutiker som har just det jag efterfrågad, har köpt "allt" på det sättet - elaggregat till mina staket, garn att sticka tröjor av, flughuvor och täcken till hästarna, kläder till mig själv osv osv. Helt utan att ens vara inne på Amazons hemsida.
 
Ett problem med antroposoferna (och liknande församlingar) är att de driver lobbyverksamhet om att alternativ medicin (bland annat homeopati) ska jämställas med skolmedicin. Man talar om det som komplementär medicin. Att jämställa läkekonst baserad på tro/tradition och evidensbaserad läkekonst öppnar dörren för en hel radda troll. (Singhs bok är fortfarande läsvärd efter alla år)

Ett resultat är att det finns samhällen då människor inte vaccinerar sina barn mot mässlingen - och en grupp ovaccinerade ger sjukdomen fäste.

(Amish/Mennonite skulle jag också undvika pga kvinnosynen)
Ja, och det tycker jag är legitima argument. Det jag reagerat på är påståendet om att man inte vill köpa biodynamiskt pga "flummigt hittepå".

Att inte vilja köpa en produkt pga att odlaren har en annan trosuppfattning är inte så fräscht, det blir tydligt om man sätter det i perspektiv av en annan religion.

"Jag vill inte handla av Allah AB för dom är muslimer och det är flummigt hittepå"

vs

"Jag vill inte handla av Allah AB pga deras lobbyverksamhet mot kvinnors rättigheter"
 
Okej, som jag svarade på ett annat inlägg så ser jag ju då att det är hanteringen av och omsorgen om djuren som brister - helt enig i så fall att den verksamheten inte ska stöttas!

Just försäljningskanalen "djur i butik" skulle jag däremot inte ha något emot om det sköttes på ett sätt som blir bra för djuren. Jag tror mycket mer på upplysning, information och utbildning än att "göra det svårt" att få tag på djur.
Du får ju naturligtvis tycka precis vad du vill. Jag ser enorma problem med försäljningskanalen "djur i butik". Inte är det för djurens skull som de ska vara lättillgängliga och kunna spontanshoppas, av vem som helst, utan kontroll.
 
Jag har dock uppenbarligen levt under en annan stor sten :p

Vad är Shein och vad är problemet? Hade aldrig hört talas om namnet innan jag läste den här tråden :o
Superbilliga kläder. Extremt "fast fashion" med bedrövliga arbetsvillkor (Finns nya rapporter om 18 timmar per dag, 7 dagar i veckan, 1 ledig dag per månad och de anställda får bara några få öre per tillverkat klädesplagg).
 
En av mina hjärtefrågor är handel med utrotningshotade djur. När det gäller ffa reptiler, fåglar och akvariefiskar/djur så är det jätteviktigt att köpa så att man undviker viltfångade djur.
Det förstår jag! Är det lätt att förklä viltfångade eller bryr sig folk generellt inte?
 
Hur vet man det? Finns det certifieringar, kontroller osv?
Tyvärr finns det ganska lite riktig kontroll - en av de saker man kan göra är att läsa på ordentligt. Är det här en art som öht går att föröka i fångenskap? Hur ser bevarande status för arten ut? Har säljaren föräldradjuren? Låter det säljaren säger vettigt utifrån den egna kunskapen (som man skaffade när man läste på)?

Finns djuret på listorna över de djur där handeln är begränsad eller förbjuden (CITES) ska det oftast finnas ett intyg med (detta gäller t.ex. nästan alla papegojor). Mer information hittar du på Jordbruksverkets hemsida.

Annars är det tråkiga svaret att de mest exotiska djuren är bäst att låta bli - det är också ofta svårt att ge dem en bra tillvaro i fångenskap. De är ofta utvecklade att leva i nischer som är svåra att återskapa och många gånger saknas också god kunskap om vad de egentligen kräver för att må bra. Ofta vet vi t.ex. inte ens hur gamla djur normalt blir.
 
Tyvärr finns det ganska lite riktig kontroll - en av de saker man kan göra är att läsa på ordentligt. Är det här en art som öht går att föröka i fångenskap? Hur ser bevarande status för arten ut? Har säljaren föräldradjuren? Låter det säljaren säger vettigt utifrån den egna kunskapen (som man skaffade när man läste på)?

Finns djuret på listorna över de djur där handeln är begränsad eller förbjuden (CITES) ska det oftast finnas ett intyg med (detta gäller t.ex. nästan alla papegojor). Mer information hittar du på Jordbruksverkets hemsida.

Annars är det tråkiga svaret att de mest exotiska djuren är bäst att låta bli - det är också ofta svårt att ge dem en bra tillvaro i fångenskap. De är ofta utvecklade att leva i nischer som är svåra att återskapa och många gånger saknas också god kunskap om vad de egentligen kräver för att må bra. Ofta vet vi t.ex. inte ens hur gamla djur normalt blir.
Tack för svar! Jag håller mig till mina icke-exotiska bondkatter samt hund och häst! :D
 
Oj, har tvärtom aldrig behövt använda mig av Amazon? Jag bor ändå på landet med fem mil till närmaste stad och går mycket sällan i fysiska butiker, så det blir en hel del internethandel istället. Men har aldrig haft ett behov av att beställa just därifrån?
Same. Handlar sällan från såna företag, fast jag handlar mycket på nätet. Tror jag handlat från Amazon 1 gång? Ser inget behov av det alls. Försöker att köpa mycket lokalt när det kommer till mat etc.
 
Oj, har tvärtom aldrig behövt använda mig av Amazon? Jag bor ändå på landet med fem mil till närmaste stad och går mycket sällan i fysiska butiker, så det blir en hel del internethandel istället. Men har aldrig haft ett behov av att beställa just därifrån?
Same. Handlar sällan från såna företag, fast jag handlar mycket på nätet. Tror jag handlat från Amazon 1 gång? Ser inget behov av det alls. Försöker att köpa mycket lokalt när det kommer till mat etc.
Tror det blir lite orättvist att jämföra Amazon i Sverige med Amazon i typ UK (där @Sel bor) eller USA, eftersom det är extremt mycket mer utbrett här än i Sverige.

Nu blir jag ju lite intresserad av var folk handlar Istället? :) Jag kan inte föreställa mig shopping utan amazon numera. Har varken tid, råd eller möjlighet att åka in och handla möbler/husgeråd/inredningsprylar eller kläder i fysisk butik.
Jag brukade tänka likadant, och det är ju onekligen sjukt smidigt att kunna klicka hem en ny stång till duschdraperiet, en säck kattmat, specialskruvar till nya badrummet, en matta till vardagsrummet och nya hörlurar i samma beställning. För mig/oss krävdes det en extremt medveten omställning där vi helt enkelt inte tillät oss gå in på Amazon för någonting, och istället försöker vi gå direkt till återförsäljaren, eller åtminstone en vettigare återförsäljare som säljer liknande grejer. Med andra ord: hitta en vettigare återförsäljare som också säljer de sakerna online. Skruvar och gardinstång inhandlades på B&Q, kattmaten beställdes på Zooplus, mattan köptes direkt hos Rughouse och hörlurarna skippade jag helt enkelt tills jag befann mig i en butik som sålde sådant (vilket visade sig blir Tesco :D). Allt online, förutom hörlurarna då, så inga affärsbesök behövdes.

Men visst, det blir ju betydligt mer bökigt och fler beställningar att hålla koll på! Det är väl främst det som driver Amazons framgångar: de har verkligen ALLT, på samma ställe, extremt lättshoppat.
 
Tror det blir lite orättvist att jämföra Amazon i Sverige med Amazon i typ UK (där @Sel bor) eller USA, eftersom det är extremt mycket mer utbrett här än i Sverige.


Jag brukade tänka likadant, och det är ju onekligen sjukt smidigt att kunna klicka hem en ny stång till duschdraperiet, en säck kattmat, specialskruvar till nya badrummet, en matta till vardagsrummet och nya hörlurar i samma beställning. För mig/oss krävdes det en extremt medveten omställning där vi helt enkelt inte tillät oss gå in på Amazon för någonting, och istället försöker vi gå direkt till återförsäljaren, eller åtminstone en vettigare återförsäljare som säljer liknande grejer. Med andra ord: hitta en vettigare återförsäljare som också säljer de sakerna online. Skruvar och gardinstång inhandlades på B&Q, kattmaten beställdes på Zooplus, mattan köptes direkt hos Rughouse och hörlurarna skippade jag helt enkelt tills jag befann mig i en butik som sålde sådant (vilket visade sig blir Tesco :D). Allt online, förutom hörlurarna då, så inga affärsbesök behövdes.

Men visst, det blir ju betydligt mer bökigt och fler beställningar att hålla koll på! Det är väl främst det som driver Amazons framgångar: de har verkligen ALLT, på samma ställe, extremt lättshoppat.

Ja, möjligt, jag gör istället så som du beskriver. :) Beställer från "var och en", helt enkelt.
 
Nu blir jag ju lite intresserad av var folk handlar Istället? :) Jag kan inte föreställa mig shopping utan amazon numera. Har varken tid, råd eller möjlighet att åka in och handla möbler/husgeråd/inredningsprylar eller kläder i fysisk butik.
Jag handlar direkt från tillverkaren där det går, eller så går jag in på deras hemsida och letar upp återförsäljare. Sällan i butik och främst online. Begagnade böcker köper jag på biblio.co.uk :)
 
Nu blir jag ju lite intresserad av var folk handlar Istället? :) Jag kan inte föreställa mig shopping utan amazon numera. Har varken tid, råd eller möjlighet att åka in och handla möbler/husgeråd/inredningsprylar eller kläder i fysisk butik.

Och det är ju exakt det här som är faran med exempelvis Amazon.

Förstår inte varför det måste vara Amazon eller en uppsjö olika fysiska butiker som är de enda alternativen? Dina lokala småföretagare med butiker fulla med kunskap om produkterna som bidrar till både ökad konkurrens och utbud finns ju även på nätet? SÅ mycket längre tid kan det ju inte ta att shoppa från tre olika nätsidor istället för en?
 
Tyvärr finns det ganska lite riktig kontroll - en av de saker man kan göra är att läsa på ordentligt. Är det här en art som öht går att föröka i fångenskap? Hur ser bevarande status för arten ut? Har säljaren föräldradjuren? Låter det säljaren säger vettigt utifrån den egna kunskapen (som man skaffade när man läste på)?

Finns djuret på listorna över de djur där handeln är begränsad eller förbjuden (CITES) ska det oftast finnas ett intyg med (detta gäller t.ex. nästan alla papegojor). Mer information hittar du på Jordbruksverkets hemsida.

Annars är det tråkiga svaret att de mest exotiska djuren är bäst att låta bli - det är också ofta svårt att ge dem en bra tillvaro i fångenskap. De är ofta utvecklade att leva i nischer som är svåra att återskapa och många gånger saknas också god kunskap om vad de egentligen kräver för att må bra. Ofta vet vi t.ex. inte ens hur gamla djur normalt blir.
Mitt tillägg till detta är att jag inte kollar på "gulliga" videor där folk interagerar med exotiska (hus)djur. Det spär på problemet att folk tror att vem som helst som vill ha dem ska ha dem, och även respektlöshet, och ibland direkt fara, vid interaktioner i det vilda.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 312
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp