Undviker ni att handla från vissa företag?

Jag som gillar smink/skönhetsprodukter har alltid tyckt att det är viktigt att köpa sådant som inte är djurtestat. Inom EU finns ett förbud mot djurtestat. Dock finns det andra marknader som har krav på djurtester för att få sälja tex Kina. Vilket har inneburit att dessa märken sagt ja till djurtester för de produkter som ska säljas där. Efter att ha läst det kunde jag inte längre använda sådana produkter som jag redan hade. Det var inte längre kul att använda tex Loreals prdudukter när jag vet att dessa kan ha droppats i en kanins ögon. Det fick mig att må illa... Så nu vill jag inte använda tex Loreal, Estee Lauder, Maybelline, MAC, Bobbi Brown, Kiehls, Revlon, Listerine, Vaseline, TRESemme, Pantene Pro-V, Head & Shoulders
Dessa är märken som jag har hittat över listor på produkter som säljs i Kina och har tillåtit djurtester....

Dock har jag senaste året läst en del artiklar om att detta ska ses över och förhoppningsvis ändras... Hoppas...Inga kaniner ska behöva få vårt smink eller schampo i ögonen...
Det där hade jag inte koll på - så himla trist! Jag köper visserligen sällan schampoo numera, men till exempel TREsemme är ett av de få balsam som funkar i mitt hår.
 
Jag upptäckte Shein för ett par år sedan och hade inte hört talats om dem innan dess. Köpte då hem en bunt kläder och får ju erkänna att jag blev imponerad över farten :o
Men köpte sedan inget mera även om jag hade tagit en titt någon gång, men så såg jag artiklarna nyligen. Man borde ju ha anat att något var skumt då jag är medveten om Amazon och Wish (dvs har aldrig köpt från dem), men det slog väl duster i mina ögon att få se billigare kläder i mina storlekar :crazy:

Men nu vet jag iallafall detta och ska undvika Shein i fortsättningen också. (Liite synd då de har fina falska tatueringar med vuxenmotiv till löjligt pris 😅 är mera besviken på det än kläderna.)

Amazon köper jag inget av pga hur de hanterar sina anställda men främst också hur de har tagit död på mindre nätföretag. De har slagit sig in på en marknad och haft så låga priser att kunderna inte kunnat motstå tills de andra företagen varit tvungna att slå igen. Egentligen skulle de enkelt kunna höja på priserna utan att kunderna skulle kunna göra något, konkurrensen är borta - de får monopol på det viset.

Om jag söker på något och hamnar på cdon eller Amazon så brukar jag se om det finns någon vidare länk till den "riktiga" butiken bakom för att beställa direkt från dem. Men får erkänna att jag köpt ett par gånger från cdon, fast då filmer.

För min egen del så funkar detta med fraktkostnaden på ett bra sätt att jag är mera försiktig med mina köp! Jag väntar tills jag har verkligen behov av något och köper ett större "lager" av varan. Vilket är positivt för både min plånbok och miljön.
 
Jag har blivit mera nyfiken på mindre företag eller företag där de enstaka kan få betalt via.

Etsy som någon nämnde tidigare är något som jag tittat mycket på, köpte även av en annan svensk som jag hittade via den sidan. Betalade via swish, men nu har de börjat med Klarna så jag har börjat titta mycket mera :nailbiting: priserna är ju såklart därefter men tanken på att alla pengar går till den som gjort varan gör att det känns mera värt det.

Redbubble har jag köpt från ett par gånger, de har listor på var deras olika saker görs så att man kan titta på var ens tex tröja kommer ifrån beroende på var man bor. De produceras alltså på olika platser beroende på varan och var man bor. Det känns nice att kunna välja en tröja som görs i Nederländerna än i USA tex.
De får en plus på kanten att motiven på deras saker görs av självstående(?) artister som får en del av summan.
Det är dock inte så mycket och så behöver de komma upp i en viss summa innan de får betalt upptäckte jag själv. Så man förstår ju var de får sin business ifrån. Men å andra sidan så slipper artisterna själva ta allt med kläderna, trycket och skicka paket etc, etc. Det tar redbubble hand om. Det är skönt.
Plus att trycket kan hamna på många olika saker som konstnären själv kan bestämma om de ska få hamna på eller inte.
 
Apropå mindre webshoppar i Sverige, jag minns när jag köpte några flaskor saft och marmelad gjorda av en (för mig okänd) kvinna som sålde sånt på sitt lilla hörn av internet. Sånt känns ovärderligt! 🥰
 
Vet inte om jag direkt undviker eller bojkottar företag längre, har inte riktigt den ekonomiska friheten dessutom känns det som att bara man skrapar lite på ytan av vilket större företag som helst så är de ruttna under ytan. Vare sig det gäller människo syn, djurhantering eller miljön. Är inte företaget i sig illa så ägs det av en jätte istället (som nestle).

Istället tänker jag som sådan att jag försöker konsumera så lite som möjligt, inte köpa det man inte behöver, lappa och laga det som går. Köpa begagnat så mycket som möjligt. Försöka stötta mindre företag/hantverkare som verkar vettiga/schyssta den mån jag har råd istället för att bojkotta. Försöka köpa/odla råvaror och laga mat från grunden i den mån jag har tid/orkar.
 
Måste bara inflika att jag precis fick upp reklam för Zoo.se på fb där man kunde köpa kaninungar för 799:- beställning via webbshop men hämta på plats. Gällde Vädur, fanns även marsvin om man gick vidare på sidan... Har beställt foder därifrån en gång för ett år sedan men kommer garanterat bojkotta dem framöver.
 
Måste bara inflika att jag precis fick upp reklam för Zoo.se på fb där man kunde köpa kaninungar för 799:- beställning via webbshop men hämta på plats. Gällde Vädur, fanns även marsvin om man gick vidare på sidan... Har beställt foder därifrån en gång för ett år sedan men kommer garanterat bojkotta dem framöver.

Vad konstigt, så här säger webshopen. Vilken sida var du in på där det gick att köpa?
Screenshot_20221028-040040_Samsung Internet.jpg
 
Jag har blivit mera nyfiken på mindre företag eller företag där de enstaka kan få betalt via.

Etsy som någon nämnde tidigare är något som jag tittat mycket på, köpte även av en annan svensk som jag hittade via den sidan. Betalade via swish, men nu har de börjat med Klarna så jag har börjat titta mycket mera :nailbiting: priserna är ju såklart därefter men tanken på att alla pengar går till den som gjort varan gör att det känns mera värt det.

Fast Etsy har varit i blåsväder rätt många gånger pga kostnaderna de tar ut för sålda varor, nu senast i våras.

Det finns såklart mycket positivt i att välja Etsy framför massproducerat men företaget tjänar multum på att gemene man får känslan av att dess pengar går direkt till en enskild hantverkare/konstnär.
 
Undviker amazon och apotea som verkligen utgör skiten av skiten på många sätt.

Men mer generellt så kan man tänka att när det är nästan gratis att få next-day delivery, så är det någon annan som betalar.
Varför är apotea skit? Förlåt men har verkligen ingen koll på det. :O

Själv undvikder jag Lidl pga deras personalpolitik.
 
Nu funkade inte tekniken för mig - zoo.se har ändrat så att man inte längre köper djur på nätet för avhämtning i butiken - nu förbeställer man dem på nätet och avslutar köpet i butiken
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 286
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp