Bukefalos 28 år!

Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Cherepanova

Trådstartare
Hejsan Buke, jag skulle behöva lite hjälp gällande bett till min gamla c-ponny som min 9-åriga lillasyster tagit över.

Han är en VÄLDIGT stark och het liten herre och när han får syn på ett hinder så har hon inte en chans att få stopp på honom, då drar han bara järnet. Han stannar aldrig, men hon gillar av förståeliga skäl inte att tappa kontrollen helt.

Jag hade själv samma problem när jag började rida honom för sju år sedan, men med åren så har han blivit otroligt välriden i dressyren och jag rider honom fortfarande några gånger i veckan för att hålla honom i trim då hon ännu är lite för liten för att komma åt honom. Med mig så blir han fortfarande väldigt het, men han sticker inte då jag har kontroll på honom.

Nu till min fråga... Är det lönt att betsla upp? Han är välriden på marken och min syster har bra koll på honom där, även om hon inte riktigt kommer åt honom med benen. Jag rider honom på ett rakt bett och det funkar han jättebra på för mig, och även för henne på marken, men i hoppningen så sticker han med henne.

Han gillar inte ledade bett, inte vanliga två- och tredelade i alla fall (då har knappt jag kontroll på honom i hoppningen). Hackamore funkar bra som variationsbett, men inte i hoppningen med min syster och inte att gå på till vardags då han blir väldigt stark på det.

När jag började rida honom så gick han på pessoa vilket jag tycker är ett jäkla skitbett, han bockade bara in nacken och kröp intill hindren. Bytte till ett litet gummipelham och det var han fin på, men då krävdes ändå en mjuk hand.

Jag vet inte riktigt om jag vill låta min 9-åriga syster hoppa honom på pelham då jag inte är helt säker på att hon kan hantera ett såpass skarpt bett, han är ändå väldigt känslig på det. Samtidigt så klarar hon inte av honom på det raka bett som han hoppas på nu, så... Vad ska jag stoppa i munnen på honom? Säg inte att det sitter i dressyren, för han är otroligt välriden. Något mellanting mellan pelham och rakt bett?

Kort och gott: Stark ponny, ung/liten/oerfaren ryttare, söker bett som är skarpare än rakt tränsbett!
 
Senast ändrad:
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Ett kimblewick/jaktkandar? Går ju att reglera skarpheten ganska mycket på.
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Vill också få bra tips om betsling till stark ponny, någon mer som vill dela med sig?
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Och här kommer jag, min tråkmåns, och säger att det kanske är bättre att hitta tekniken i hur man rider hästen på ett normalt bett istället för att hitta något skarpare.
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Rakt kimblewick skulle jag provat. Prova först med tygeln i övre hålet, det kanske räcker med så pass lite hävstång och att bettet verkar annorlunda på hästen än ett vanligt tränsbett.

Tycker det är olika, tycker inte det måste vara fel att betsla upp periodvis.
Så gjorde jag själv på min häst. Betslade upp i början när jag inte kom åt honom och han blev lite stum i munnen och jag hade inte koll på hur jag skulle rida rent tekniskt.
Nu har jag kommit på tekniken en del och nu rider jag på tränsbett igen utan problem med mjuk hand och mjuk häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Rakt kimblewick skulle jag provat. Prova först med tygeln i övre hålet, det kanske räcker med så pass lite hävstång och att bettet verkar annorlunda på hästen än ett vanligt tränsbett.

Tycker det är olika, tycker inte det måste vara fel att betsla upp periodvis.
Så gjorde jag själv på min häst. Betslade upp i början när jag inte kom åt honom och han blev lite stum i munnen och jag hade inte koll på hur jag skulle rida rent tekniskt.
Nu har jag kommit på tekniken en del och nu rider jag på tränsbett igen utan problem med mjuk hand och mjuk häst.

Tack för ett bra svar! :bow:

Det här är den ende av pollarna som jag behövt ha ett lite skarpare bett på (övriga har gått/går på två- och tredelat), så jag känner mig inte helt haj på den biten. Har som sagt ridit på pelham innan, hur står sig ett rakt kimblewick mot det? Är det alltså mildare?

Håller med dig till fullo, planen är att de sedan ska kunna gå tillbaka till det raka bettet, men i nuläget funkar inte det och då ser jag hellre att hon hittar tekniken med ett bett som hon slipper tappa kontrollen på honom med.
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Ett kimblewick har mindre hävstång i och med att skänkeln är kortare än på ett vanligt pelham. Finns ju sk babypelham också som har väldigt kort skänkel men jag föredrar kimblewick (vilket också är enklare att få tag i).
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Jag håller helt med! (sthu) Annars sitter man tillslut med marknadens skarpaste bett i käften på hästen.
Varför är han så jäkla het? Har ni provat bettlöst?

Hoppas det fixar sig för er i alla fall! :)
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Tycker absolut ni ska testa ett skarpare bett, typ kimblewick. Rider själv en häst som när jag började var jättestark på vanligt bett, jag rådde inte på honom o han gjorde lite som han ville (ordinarie ryttare hade inga problem)

När han fick ett kimblewick så vände allt, jag fick kontroll på honom, och i och med att jag kände att jag hade något att säga till om så började jag även att få igenom andra hjälper, för när jag sitter på en häst jag känner att jag inte rår på så vågar iallafall inte jag rida ordentligt, utan det blir mer ett panikdragande i tyglarna.

Numera har vi lagt kimblewicket på hyllan och rider alltid på ett vanligt tredelat bett. Jag lärde mig helt enkelt att rida honom när jag fick ett skarpare bett och då funkade det även på ett helt vanligt.
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Jag håller helt med! (sthu) Annars sitter man tillslut med marknadens skarpaste bett i käften på hästen.
Varför är han så jäkla het? Har ni provat bettlöst?

Hoppas det fixar sig för er i alla fall! :)

Jag är väldigt försiktig med att betsla upp egentligen, så att det scenariot skulle inträffa behöver ni inte oroa er för ;) Han har alltid varit sådan, har haft honom i sju år och han har alltid varit likadan; superfin och välriden på marken (min dressyrtränare sa att det var den mest välridna ponny hon suttit på!) men så fort det kommer till hoppning/uteritt så blir han extremt stark och het, jag som har hittat tekniken + är lite äldre/större kan ju rida honom på ett vanligt rakt, men för lillsyrran är det tyvärr en omöjlighet i nuläget, då blir det bara farligt...

Varierar med hackamore ibland och jag tycker att han är himla trevlig på det, men går han med det för ofta så vänjer han sig och blir starkare än med bett, då kan knappt jag hålla honom.
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Tycker absolut ni ska testa ett skarpare bett, typ kimblewick. Rider själv en häst som när jag började var jättestark på vanligt bett, jag rådde inte på honom o han gjorde lite som han ville (ordinarie ryttare hade inga problem)

När han fick ett kimblewick så vände allt, jag fick kontroll på honom, och i och med att jag kände att jag hade något att säga till om så började jag även att få igenom andra hjälper, för när jag sitter på en häst jag känner att jag inte rår på så vågar iallafall inte jag rida ordentligt, utan det blir mer ett panikdragande i tyglarna.

Numera har vi lagt kimblewicket på hyllan och rider alltid på ett vanligt tredelat bett. Jag lärde mig helt enkelt att rida honom när jag fick ett skarpare bett och då funkade det även på ett helt vanligt.

Tack för svaret :bow: Det är ju ungefär lite så som jag gjorde när jag var liten och han var för stark och svår för mig, stoppade in ett pelham i munnen och fick pli på honom för att sedan kunna betsla ner igen. Tycker bara att det blir farligt om han ska sticka med henne så fort han ser ett hinder...

Anledningen till att jag ville ha någonting som var mildare än ett pelham är att jag inte riktigt vet om hon kan vara tillräckligt mjuk och försiktig för att rida på det, men en jaktstång i snällaste ringen låter ju super, det ska vi testa! :idea:
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Tack för svaret :bow: Det är ju ungefär lite så som jag gjorde när jag var liten och han var för stark och svår för mig, stoppade in ett pelham i munnen och fick pli på honom för att sedan kunna betsla ner igen. Tycker bara att det blir farligt om han ska sticka med henne så fort han ser ett hinder...

Anledningen till att jag ville ha någonting som var mildare än ett pelham är att jag inte riktigt vet om hon kan vara tillräckligt mjuk och försiktig för att rida på det, men en jaktstång i snällaste ringen låter ju super, det ska vi testa! :idea:

Och det var du när du var liten?

Jag hade i första hand låtit henne prova att rida på ditt gamla pelham som ni redan har, och se hur det funkar. Vem vet hon kanske hanterar bettet bättre än du tror.
Sen kan man lägga pengar på nytt bett.
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Och det var du när du var liten?

Jag hade i första hand låtit henne prova att rida på ditt gamla pelham som ni redan har, och se hur det funkar. Vem vet hon kanske hanterar bettet bättre än du tror.
Sen kan man lägga pengar på nytt bett.

Jag var 13 när jag red honom på det, med andra ord fyra år äldre samt att jag ridit sedan innan jag kunde gå, hon har ridit i två år. Jag har alltid varit väldigt mjuk och försiktig, det är hon också men hon är trots allt bara nio.

Problemet är att jag tycker att han blir något för känslig på det, han bockar gärna in nosen i bringan och kryper intill hindrena, därför frågade jag om ett annat bett. Kimblewick ska inhandlas!
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Fast jag kan tycka att om din syster inte kan hantera situationen med hinder med den hästen, är det inte lämpligt för varken häst eller syster att utsätta sig för det. I dagsläget.
Varför inte träna markarbete och bommar tills de hittat varandra och kan hantera situationen, istället för att sätta skarpare bett?
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Fast uppenbarligen så fungerar ponnyn inte likadant för din lillasyster som han gör för dig som är större och starkare - då hade han funkat på tränsbettet för henne också.

Så därför vet du inte hur ponnyn fungerar med pelhambettet när din syster rider innan ni har prövat det.
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Jag tycker att ni ska vänta med hoppningen öht. Hon är bara 9 och har ridit i 2 år...

citerar sthu's väldigt kloka svar

Fast jag kan tycka att om din syster inte kan hantera situationen med hinder med den hästen, är det inte lämpligt för varken häst eller syster att utsätta sig för det. I dagsläget.
Varför inte träna markarbete och bommar tills de hittat varandra och kan hantera situationen, istället för att sätta skarpare bett?
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Fast jag kan tycka att om din syster inte kan hantera situationen med hinder med den hästen, är det inte lämpligt för varken häst eller syster att utsätta sig för det. I dagsläget.
Varför inte träna markarbete och bommar tills de hittat varandra och kan hantera situationen, istället för att sätta skarpare bett?

De tränar MYCKET dressyr och markarbete, hoppar max varannan vecka då det är vad både hon och ponnyn tycker är roligast. I övrigt så är det en lite äldre tjej (som tävlar honom) som sköter hoppningen. Min syster är dock med och hopptränar för tränare varannan vecka och både jag + tränaren tycker att de är jätteduktiga, det enda kruxet är att han är för stark för henne. Hon älskar att hoppa och då ser jag hellre att hon får göra det än att hon kanske tycker att det blir tråkigt och lägger av, SÅ illa är det inte.
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Jag tycker att ni ska vänta med hoppningen öht. Hon är bara 9 och har ridit i 2 år...

citerar sthu's väldigt kloka svar

Hon har redan tävlat med placeringar och hennes tränare tycker att hon är superduktig. Hon rider i en hoppgrupp med tjejer som ligger på LA-nivå och gör samma övningar som dem (på lägre höjd, förstås). Vi har INTE skyndat fram och jag/mamma skulle inte utsätta dem för någonting som de inte klarar av. Han är jordens snällaste ponny, om än väldigt het och stark!
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Fast uppenbarligen så fungerar ponnyn inte likadant för din lillasyster som han gör för dig som är större och starkare - då hade han funkat på tränsbettet för henne också.

Så därför vet du inte hur ponnyn fungerar med pelhambettet när din syster rider innan ni har prövat det.

Jo, det vet jag, för vi har testat! Han bockar in nosen och biter sig i bringan, blir trippig och kryper intill hindren. Har dock inte testat något babypelham, men hans vanliga har vi testat och det funkade inte. Jag kan rida honom på det, men då måste man vara väldigt försiktig, han funkar men det är inte optimalt.
 
Sv: Ung ryttare - stark ponny, betthjälp!

Jag har ett Pessoa Magic på min ponny - alltså inte ett pessoa bett, utan av märket Pessoa - och jag upplever det som
litet skarpare än ett vanligt tränsbett. Mitt är tvådelat, smalt och "låser sig" där det är ledat och blir till ett rakt bett när
hästen lägger sig på i handen. Jag har också fasta små ringar som gör att bettet ligger mer stilla.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
0
· Visningar
38
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 306
Senast: Bri
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
984
Senast: Nevermind
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp