Unghäst/föl som ömmar på knöligt/hårt underlag

Abova

Trådstartare
De senaste dagarna har det ju äntligen frusit på men ingen snö är i sikte
Sålunda gick också underlaget från att vara mjuk och gåvänlig lera till stenhårt och knögligt , särskilt i grindöppningarna.
Alla mina hästar är barfota utom gammelgubben (26 år ) som fått behålla skorna fram.

När jag tar in och ut dem till hagarna lider jag med dem där de tassar försiktigt fram och stelnar till ibland när de kliver på något hårt, särskilt min ena 07:a har det riktigt tufft, han stapplar fram och vill knappt sätta ner hovarna alls där det är som värst, när han kommit ut en bit i hagen där det är mjukare i gräset går han skapligt igen, men han rör sig väldigt försiktigt även på plant och hårt underlag. Min andra 07:a som är lite äldre är inte alls lika berörd även om han också ömmar där det är som värst . Mina födda -06 klarar sig bättre men reagerar ju också ibland, liksom gammelgubben med sin bakfötter.

Så till min fråga, hur påverkade är era yngsta av detta omslag, tänker säskilt på årgångarna 07-06! Vad gör ni för att underlätta för dem?

Själv tänker jag salta lite i öppningarna idag och lägga på lite saltad sand och mjuka löv. Det som även räddar mig just nu känns det som är ridhuset dit jag tar upp alla unga i omgångar ca varannan dag för att springa av sig i det mjuka och fasta underlaget ( väldigt uppskattat) där ser jag också att ingen har blivit halt av knögglet , tilloch med 07:an som rör sig mest illa ute , springer runt obehindrat i ridhuset!
 
Sv: Unghäst/föl som ömmar på knöligt/hårt underlag

Jag kan inte påstå att mina ömmar. Men de går försiktigare där det är hårt och ojämt. Jag är stenrik (har massor av sten i hagarna) så de är vana att ta det lugnt i sådana partier. Den enda gång jag ser någon häst direkt ömma är när de komme ut på vägen och det är nypålagt med sten där. Men det gäller ju året runt inte bara på vintern.
 
Sv: Unghäst/föl som ömmar på knöligt/hårt underlag

Vi har skott fölmärrar och unghästar födda 06 och 05. Enbart pga ömma sulor.
HAr inte behöft skott fölungen än men vet några som gör det under vintern enbart pga halkan.
 
Sv: Unghäst/föl som ömmar på knöligt/hårt underlag

Jag kan inte påstå att mina ömmar. Men de går försiktigare där det är hårt och ojämt. Jag är stenrik (har massor av sten i hagarna) så de är vana att ta det lugnt i sådana partier. Den enda gång jag ser någon häst direkt ömma är när de komme ut på vägen och det är nypålagt med sten där. Men det gäller ju året runt inte bara på vintern.


Ja jag vill ju gärna tror att det handlar lite om vad de är vana vid, vi är ju snarare stenfattiga dvs har hagar med så gott som ingen sten utan mjuka under alla perioder det inte är fruset, jag tror att det tillsammans med hur hovarna är skapta avgör hur de påverkas av hur underlaget blir den här tiden på året. Att sko en 6 mån unge är för mig inget alternativ och det är ju den ena av dessa som är värst. De födda 06 klarar sig rätt så bra så där är det inte aktuellt ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 257
Senast: MiniLi
·
Anläggning Behöver lite tankar o idéer här. Botten i vårt ridhus börjar bli lite väl dålig nu, och det är ju inte bara att knäppa på fingrarna...
Svar
11
· Visningar
5 174
Senast: Marty
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: oopsie
·
Z
Hästvård Sedan 28 dec så ömmar min häst i båda framfötterna, mest HF. Han hade trampat sig i bakhoven och stått bandagerad/gipsad 2 veckor. Och...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: Zeena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp