Unghäst på lösdrift - vad ska man tänka på?

S

Strumpan_20

Har funderat på det här med att ha hästen inhyrd på lösdrift. Kommer till sommaren/hösten skaffa ny häst, en åring, och tycker det bästa vore om denne fick gå på lösdrift med jämnåriga hästar.

Har ingen möjlighet till detta i mitt stall, så enda alternativet är att hyra in honom på lösdrift någonstans i närheten.

Vad har ni för erfarenheter av att ha unghästar inhyrda på lösdrift? Fördelar / nackdelar?

Vad brukar ingå? Kan man lita på att hästen tas om hand även om man inte är där precis varje dag? D.v.s. att allt står rätt till?

Vore tacksam för svar!
 
Du kanske kan hitta något ställe nära där du bor, så du kan åka dit i alla fall ett par gånger i veckan och titta till din pålle!

Jag har lösdrift i första hand för mina egna unghästar och avelsston. Emellanåt har jag haft plats över och kunnat ta emot hästar utifrån. De har då betalat för fullservice, inklusive hovslagare och maskning.

Kolla noga upp stället du ska lämna hästen hos, kanske kan du få referenser från andra som haft sina hästar där. Besök din häst oftare i början.

Lycka till
Piggy
 
Jag har själv haft lösdrift för egna och andra hästar under något år tidigare. Det går inte generellt att svara på dina frågor vad gäller ALLA lösdrifter, men är det en seriös person så tittar man självklart till hästen varje dag! Jag brukade visitera småttingarna vid fodringen på em. Hos mig ingick fritt hösilage, 1 kg lucern hackad strå (så att proteinnivån blev vettig), stora hagar och tillsyn tre- fyra ggr per dag. Vindskydd självklart - stort och halmat. Vatten förstås. Vi tog väl ca 700 kr på vinter och 400 på sommaren (minns ej helt) - ett pris som inte gav mer än en hundring "plus" per häst o månad.
Vi skötte om verkningar, avmaskningar, vaccinationer osv, men det fick man betala själv vid varje tillfälle. Om en häst blev skadad o krävde innevistelse brukade vi för ett par dagar inte ta extra betalt, men denna extraskötsel ingick EJ i priset.

Jag tycker att du ska åka och titta på lösdriften innan du lämnar din häst där. Se till att få skrivet kontrakt att gå igenom. När du väl lämnat hästen - åk dit efter någon- två månader för att kolla av så allt ser okej ut. SJälv förvånades jag över hur vissa litade blint på mig - trevligt o smickrande - men själv är jag nog lite sunt misstänksam...
 
tänk på att:

En billig lösdrift uppfyller sällan kraven här nedan:
Alltså ej under tusenlappen.
Våra kostar 800 i bara mat...

Inte för många skall trängas i små ytor.
Alla skall kunna äta kraftfoder utan att bli bortjagad.
Ston (elakare) kräver mer plats än hingstar.
Fri tillgång på grovfoder i häckar.
Ha en ordentlig ligghall med ordentligt med strö.
Boxar i anslutning om någon gör sig illa.
Kraftfodergiva minst två gånger per dag.
Regelbunden verkning och maskning.
Vattenkoppar anpassade för lösdrift.
Ordentlig belysning inne på lösdriften.

När du sedan åker ut och kollar:
Titta hur dom andra hästarna ser ut.
Hovar? Hull? Glada och pigga?
Hur ser staketet ut?
Får alla gå in på lösdriften?
Kontrollera grovfodret.

Vad får dom för kraftfoder? 1 kilo havre bara?
Eller är det anpassat efter grovfoderanalysen?

Tänk också på att ungar på lösdrift, speciellt nu till våren, kan se lite raggiga ut eftersom dom är på väg att fälla sin halvmeters vinterpäls.

Vad mer:
Kolla om du får ta ut din häst ur flocken och gå iväg en sväng om du vill.

Varför?
Jo därför att kanske just din har blivit flockledare.
Tar du ur den ur flocken så kanske du får månghövdat sällskap på din promenad sen... ;)

Lycka till.

AM
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 754
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 307
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 223
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp