Bukefalos 28 år!

"Unghäst" som bockar vid sadling

Bus

Trådstartare
Har en lyckats köpa ett ganska ohanterat 5 år gammalt sto :cool:
Tänkte ha henne som sällskap men eftersom hon är fin och hel och frisk kan jag ju inte låta bli att vilja rida in henne :laugh:
Jag har longerat henne mycket och lagt paddar på ryggen osv.
Och har sadlat henne två gånger.
Båda gångerna har hon då hon kännt att det spännt åt bockat som en GALNING!
Hon bockar i ett i ett i ett , genom staket och stängsel trådar...
Hade henne i lina första gången men hon lyckades slita sig direkt, andra gången hade jag henne fri på ridbanan då jag tänkte att det kanske var bättre...
Till sist efter kanske 10-15 s intensivt bockande stannar hon och är givetvis helt slut och står bara och flåsar. Och vid dessa tillfällen har hon alltså demolerat både ridbane staket och hagar så då har det bara varit till att smyga fram försiktigt som en vessla knäppa upp sadeln ta av den och sedan har jag longerat henne igen, men utan sadeln...

Sen har vi fått laga staketen ;)

Hon har inte skadat sig trots allt, ganska imponerande.

Men hur gör jag nu?ska jag testa att sadla henne i en box?
 
Sv: "Unghäst" som bockar vid sadling

du har inte mjlighet att få låna någons rundkorall? hur man gör detta på bästa sätt finns det ju en miljon åsikter om. En del tycker att hästen ska få vara lös i en rundkorall medan man manar på den och den får bocka bäst den vill, ända till den vant sig och accepterar sadeln. Andra tycker att man ska ta det i myrsteg och att du kanske gått för fort fram, börja med att smeka hästen med sadeln överallt på kroppen till slut kan du lägga på den från båda sidor. dunka med stigbygglarna mot sidorna, lägg löst mot sadeljorden ett par gånger och till slut kan du spänna ett hål osv. en box är för liten om du vill köra enligt första metoden. hästen ska kunna springa och bocka, du ska stå i mitten och mana på hästen i galopp.
 
Sv: "Unghäst" som bockar vid sadling

Men hur gör jag nu?ska jag testa att sadla henne i en box?

NEJ!!!! Alldeles för farligt.

Du måste hitta på något annat sätt att få henne att acceptera en gjord. Ta det steg för steg. Fixa medhjälpare så att en kan hålla hästen medan de andra två håller en handduk under magen på henne. Massera gärna musklerna där under mjukt först. Låt handduken bara ligga an mot bröstkorgen först. När hon slappnat av kan ni testa att lägga mer tryck.

Sen (inte samma dag förstås) kan ni testa med en elastisk täckesgjord och så småningom en tömkörningsgjord och sen sadel.

Sök också på "sadelgjordstvång" här på buke och läs trådarna om det. Även om din häst kanske inte har det kan man få många bra tips i de trådarna.
 
Sv: "Unghäst" som bockar vid sadling

Tack för era svar :bow:

Tyvärr har jag ingen möjlighet till rundkorall, det verkar fruktansvärt smidigt annars...


Och ja det blir livsfarligt i en box :p bara tanken på det gör mig svimfärdig, att gå fram och spänna gjordeln kan liknas med att tända fyr på en bomb med kort stubin!!:eek:

Det är läskigt...

Vi har testat med elastisk täckes gjord, hon brydde sig inte ett skvatt om den, vi hade den riktigt spänd på slutet...

Hon kan även utan problem ha sadeln på ryggen och longeras osv om den ligger löst, inte en min gör hon då...

Jag ska definitivt testa det där med handuken, men då måste vi ju stå på var sida om henne är inte risken att nån av oss få henne i knät då?:D

Ang. rundkorall, såna där stora staket man anväder till kossor?Skulle dom funka tror ni?Känner en ko bonde ialf...
 
Sv: "Unghäst" som bockar vid sadling

Jag ska definitivt testa det där med handuken, men då måste vi ju stå på var sida om henne är inte risken att nån av oss få henne i knät då?:D

Håll till utomhus. Då har ni plats att släppa handduken och hoppa undan om hon exploderar. Men det är inte meningen att provocera fram någon explosion, utan att hon ska vänja sig gradvis vid att man lägger tryck i sadelgjordsstaden.

Och som sagt, läs på ordentligt om sadeltvång!
 
Sv: "Unghäst" som bockar vid sadling

Eftersom jag inte vet hur ni gjort från början så vet jag inte om det kan vara att ni kanske gått för fort fram.
Detta är hur jag gjort med mina 2 hästar som jag ridit in själv och ytterligare en som ska ridas in till våren (eventuellt hösten)
Första gångerna 3-4 gånger har vi bara lagt på sadeln när hästen har stått i stallgången. Låtit sadeln ligga på utan att sätta fast sadelgjorden. Självklart varit beredd att lyfta loss den om hästen har velat få av sig den. Det har alltid gått bra. Nästa steg har att några gånger låtit sadeln ligga på fortfarande utan att spänna fast den när vi ledit hästen från stallet till hagen, och sen har vi lyft av sadeln när vi släppt ut hästen i hagen. Detta har aldrig heller varit nåt problem,
Nästa steg är att spänna fast sadelgjorden men inte så den sitter åt och upprepa både steg 1 och steg 2 fast med sadelgjorden åtspänd, men fortfarande löst. Sen har vi gradvis ökat fastspänningen med sadelgjorden tills den sitter som den ska. Men att allt som allt under 3-4 veckors tid från det man börjar tills man är vid slutmålet.
 
Sv: "Unghäst" som bockar vid sadling

Att hästen inte är inriden tidigare när den är 5 år kanske har sin förklaring i det du nu ser? Det brukar alltid finnas förklaringar ;)
Prova så som Svea skrev, man måste ju med alla unghästar lära dom det där med gjord runt magen innan man sadlar, men särskilt på en som visar tendenser till tvång. En del accepterar ju utan vidare och då är det bara att sadla och sen sitta upp, men det kan bli farligt om det är allvarligt sadelgjordstvång hon har så ta det försiktigt.
 
Sv: "Unghäst" som bockar vid sadling

Jag tycker Svea gett bra råd om att läsa på om sadeltvång(även om det inte behöver vara det så har den nu som ovan liknande tendenser). Jag tycker också att om du ska göra det här själv så måste du backa av och ta det steg för steg. Det ska gå att upprepa ett steg flera ggr(olika träningspass), inte bara ca 4 ggr utan fler, innan man avancerar. Just för att skapa en stabil grund och känsla av trygghet och igenkännande hos hästen.

I ditt fall hade jag velat rekommendera dig at ta hjälp av en tränare som arbetar med problemlösning/inridning. Det kan gå riktigt illa om ni går för fort fram och någon människa hamnar i vägen eller sitter på när hästen brallar iväg så i panik.

Det som har hänt nu är att ni utan att mena det snart lärt hästen att det där beteendet funkar. Nu har det hänt två gånger. En gång till eller inte är rätt avgörande. 3:e gången brukar ganska ofta vara det som befäster ett problem.

Iom att ni tappade hästen så tappade ni kontrollen.
Ska man jobba med en häst som din så måste man vara tekniskt kunnig nog att lyckas hålla kvar en sådan häst OM det skulle skita sig. Man måste också vara bra nog att läsa hästar för att inte riskera hamna i vägen. Man vill givetvis inte komma dit och får försöka ta det lugnt och göra en stabil grund!
Men man måste alltid vara beredd på att den kan skita sig. Och då måste man lyckas hålla kvar. Långt rep och bra teknik krävs.
Rundkorall underlättar. Men den måste vara bra byggd!
Rundkorall av rep eller såna kostaket du pratar om är inte bra nog. Din häst kan skada sig i kostaketen och elrep etc kan också ge skador.
Den funktionen man vill att rundkorallen ska ha är att "ge stöd" åt ytterögat och därmed rama in hästen så att den svänger yttersidan. Då måste man ha en hyfsat "täckt" corall med en känsla av väggar runt sig, inte bara små fladdriga saker hästen kan se ut genom.

Du är i ett mycket känsligt och viktigt läge nu. Du ska lära den här individen hur trevligt och mysigt ridning är. Det du gör nu är den här individens grund.
Jag skulle rekommendera dig att söka efter erfaren hjälp!
Lycka till!
Beroende på var du bor kanske jag kan rekommendera dig hjälp. Hör av dig isf.
 
Sv: "Unghäst" som bockar vid sadling

Du får jätte gärna rekommendera någon, vi bor vid ängelholm i skåne!
Ja man kan inte låta bli att undra om de försökt rida in henne men inte lyckats ;)
Hon har ett väldigt utpräglat vildhästbeteende om man kan säga så!
Men hon är på det sättet lätt att läsa :)

Hon kommer nog aldrig bli en 100 procent trygg ridhäst så blir det för krångligt får hon vara vå lilla vilda skogs ponny och verka som sällskap och ev. få några föl.

Ska även ställa ut henne har jag tänkt, så jag får väl säga det om nån frågar om hon är inriden (för det är ett väldigt tjat om det nämligen) att nej hon är en utställnings ponny :p
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska förklara min sitiuation med min häst. 6 årig valack efter Don's Beau, från tyskland 168 i mkh, inte hanterad eller riden...
2
Svar
26
· Visningar
3 251
Senast: EmeliieT
·
Träning Har en oinriden 5-åring som jag har tänkt rida in nu. Har hållt på med mycket markarbete ett tag nu och hon har skött sig bra både i...
Svar
12
· Visningar
4 409
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 198
Senast: Sofie_B
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 908
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp