Bukefalos 28 år!

Unghäst-trav, snabb eller långsam?

dreampower

Trådstartare
Jag har en underbar 08-a som jag har haft i min ägo i drygt en månad. Jag har ridit dressyr för två olika instruktörer - som hade helt olika syn på det här med hur jag ska rida!! Den ena hävdar att jag ska låta henne gå i ett väldigt snabbt, springigt tempo och därifrån låta henne hitta takten. Den andra tyckte precis tvärtom - att hon ska trava (och galoppera) lugnt och bärigt hela tiden och jobba utifrån det. Väldigt spännande tycker jag att de hade så olika åsikter. Den ena är utbildad i Tyskland, den andra i Sverige - vet inte om det spelar roll?

Vad tycker ni? Jätteintressant att höra andra åsikter :)
 
Sv: Unghäst-trav, snabb eller långsam?

A och O är att hästen går i balans. Själv gillar jag när hästar travar igenom kroppen, det kan vara svårt om man rider för långsamt. Men jag skulle inte ha valt tempo före balans, så om hästen inte kan balansera upp sig ordentligt för att man rider på i ett för friskt tempo hade jag valt ett lugnare tempo. Bara hästen har en egen framåtbjudning, man får inte ta kål på bjudningen för det är otroligt viktigt att man tillåter hästen att gå fram och inte sitter och bromsar den hela tiden. Ett mellanting kan ju vara något. Trav kan vara på femtioelva olika sätt :) Generellt sett hade jag lyssnat mer på den som är utbildad i Tyskland, förutsatt att det är en gedigen utbildning som personen i fråga har.
 
Sv: Unghäst-trav, snabb eller långsam?

Hon som är utbildad i Tyskland förespråkar det springiga alternativet :) Den som förespråkar det långsamma alternativet är väldigt noga med att det ska vara ordentlig bakbensaktivitet och på inget sätt ta bort bjudningen - men som du säger, det ska vara balanserat
 
Sv: Unghäst-trav, snabb eller långsam?

Be någon att filma dig när du rider för de olika tränarna. Sen kan du sitta hemma i lugn och ro och låtsas att det är någon annan än du och din häst du ser på film. På det sättet kan du lättare bilda dig en uppfattning om vem som har rätt och vem som har fel. Lita på det du ser! Det kan vara svårt ibland att bedöma vad som är korrekt och inte när man rider. Tyskarna är bättre än svenskar på dressyr, så det behöver inte per automatik vara fel det den tyska tränaren säger. Det kan vara så att det känns värre än det är :) Det ser du lätt själv på filmen. Och naturligtvis kan det vara så att den svenska tränaren är bättre.
 
Sv: Unghäst-trav, snabb eller långsam?

jag tycker att traven skall vara aktiv utan att vara överilad där hästen söker sig framåt nedåt. Går det för snabbt så kompenserar den balansen med att springa på bogarna och skjuta ifrån med bak. Går det för långsamt så jobbar den inte aktivt bak utan går och tassar fram. Viktigast är att hästen måste få hitta sin egen balans utan att man sitter med för korta tyglar och försöker dra upp hästen då tappar den överlinjen och sänker ryggen. Öronen på hästen skall vara så långt ifrån dig som möjligt.
 
Sv: Unghäst-trav, snabb eller långsam?

Kan bara svara vad min tränare har sagt om mig och min häst. Hon har oxå sagt att jag ska rida i ett lite långsammare tempo. För att i det tempot hittar min häst takten och kan lättare bibehålla takten. Där efter kunna får henne att kliva på lite mera men samma tempo. När hon travar på snabbare kommer hon lättare ur takten, blir mera springig och där av även stressad.

Så det du kan göra är att fråga tränaran varför. Varför ska hästen trava/springa på? Eller varför ska hon gå i ett lugnare tempo? För dom har säkert en tanke/ide bakom det hela.
 
Sv: Unghäst-trav, snabb eller långsam?

Man kan ju nå målet på flera olika vägar. Och tränarna försöker hitta den metod som fungerar bäst för just din häst, hans brister och förtjänster, och hur du rider. Det kan också vara som Kryddan skriver, att ibland kan det kännas helt galet innan man liksom får kläm på det hela. Film är så användbart! Personligen tror jag att det från början är viktigt att hitta hästens "egen" takt (och balans) och jobba vidare därifrån, för att bygga upp större register. Det är inte säkert att den ena tränaren är bättre än den andra. Bara annorunda. Välj den som du känner fungerar bäst och som du trivs med. Man måste känna tillit till sin tränare, och få bra svar när man frågar "hur" och "varför" man ska göra olika saker.
 
Sv: Unghäst-trav, snabb eller långsam?

Det hänger ju en hel del på ryttarens skicklighet också - är man kapabel att rida hästen i balans i ett friskare tempo är det att föredra men om inte är det nog klokare att lugna tempot.
 
Sv: Unghäst-trav, snabb eller långsam?

Jag brukar göra så att jag alltid i början när jag rider låta hästarna få trava på rätt så fort och sedan så saktar man ner dom och börjar jobba. :)
 
Sv: Unghäst-trav, snabb eller långsam?

Tycker att du ska låta henne springa på. Unghästar ska ju först och främst tänka fram åt. Sen när hon blir lite äldre så kan du nog sänka ner tempot lite och då låta henne hitta hennes egna takt :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 311
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 512
Senast: IngelaH
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp