Unghäst som smiter mm

Bukefalos 30 år!

julez

Trådstartare
Hej!

Jag har blivit medryttare på en häst. Jag tycker om hästen väldigt mycket och ridningen går bra.

Det finns dock ett par problem och det är att hon står i samma hage som en unghäst. Varje gång jag ska ta ut henne ur hagen gör unghästen allt för att smita, dvs börjar puttas och tar sig ut. Hon är en väldigt stor unghäst och jag är inte van vid att hantera såna här situationer (har ingen erfarenhet alls av unghästar utan mest ridskolehästar). Ägaren har visat en gång hur man ska göra - i mina ögon såg det faktiskt läskigt ut. Hon puttade in hästen med sin kroppsvikt in i hagen igen medan hästen försökte putta emot någon gång.

Den hästen jag rider lyckades smita ut - hon var väldigt kvick. Hon ställde sig bara och åt gräs precis utanför hagen men jag fick en mindre utskällning av en annan person som har häst i stallet. Hon läxade också upp mig om att hästen jag rider absolut inte får sno någon annans hö (vilket hon gjort någon gång då jag inte var beredd på detta).

Jag börjar undra om jag:
1. Har tagit mig vatten över huvudet
2. Hur stämningen i stallet kommer bli. Jag blir väldigt rädd för att göra fel om jag får avhyvlingar och det är ett väldigt litet stall, så det blir också svårt att inte stöta på personen.

Tacksam för råd och input! 🙏

Ta ett djupt andetag det kommer fixa sig.

Kan ägaren till unghästen eller till medryttarhästen hjälpa dig några gånger (man kan ju ta in flera gånger vid ett tillfälle)

Muta är alltid bra, kolla om du får ta en tuss av unghästens hö eller lite gräs och ge de medan du tar dig ut genom grinden.

Jag hade om det är andra människor i stallet bett någon följa med mig ner och hålla i unghästen.
Om inte hade jag provat att ta med hö eller något i en bytta åt unghästen.
Sen tycker jag det är ägarens ansvar att vara med dig tills det funkar inte släppa dig vind för våg.

Hej!

Jag har blivit medryttare på en häst. Jag tycker om hästen väldigt mycket och ridningen går bra.

Det finns dock ett par problem och det är att hon står i samma hage som en unghäst. Varje gång jag ska ta ut henne ur hagen gör unghästen allt för att smita, dvs börjar puttas och tar sig ut. Hon är en väldigt stor unghäst och jag är inte van vid att hantera såna här situationer (har ingen erfarenhet alls av unghästar utan mest ridskolehästar). Ägaren har visat en gång hur man ska göra - i mina ögon såg det faktiskt läskigt ut. Hon puttade in hästen med sin kroppsvikt in i hagen igen medan hästen försökte putta emot någon gång.

Den hästen jag rider lyckades smita ut - hon var väldigt kvick. Hon ställde sig bara och åt gräs precis utanför hagen men jag fick en mindre utskällning av en annan person som har häst i stallet. Hon läxade också upp mig om att hästen jag rider absolut inte får sno någon annans hö (vilket hon gjort någon gång då jag inte var beredd på detta).

Jag börjar undra om jag:
2. Hur stämningen i stallet kommer bli. Jag blir väldigt rädd för att göra fel om jag får avhyvlingar och det är ett väldigt litet stall, så det blir också svårt att inte stöta på personen.

Hade inte velat sätta min fot i ett stall där man blir utskälld på det viset.
Inte ok.

När jag hade medryttare och även inhyrda, och en väldigt ouppfostrad och enorm projektunghäst, som svarade upp våld med våld, så byggde jag en grindsluss.

Inuti hagen byggde jag en liten rektangel, nog bred för att vända en stor häst bekvämt i, och lite extra längd som gick inåt i hagen. Jag satte en grind på varje långsida närmast yttergrinden.

Rutinen för alla i stallet vid uttag var att man fodrade små hötussar på ena sidan, gick och hämtade sin häst, och tog ut den på andra sidan. Även om unghästen då kunde få för sig att börja springa efter, så gjorde den långa rektangeln att han inte ville springa riktigt så långt för att komma till en öppen grind när det samtidigt fanns hö. Ibland lämnade han alltså hötussen och började springa mot grinden, men vände innan han kommit hela vägen runt. Och de få gånger han kom hela vägen runt, så hade hästen som skulle tas ut redan kommit in i slussen. Det var också väldigt skönt vid utsläpp, då kunde man välja den slussgrind där han inte var.

Det blev folk av den unghästen med, men det var absolut inte medryttarnas eller de inhyrdas jobb att träna honom. Det var mitt jobb. Och det var också mitt jobb som stallägare att se till att alla kunde umgås med sina hästar på ett säkert sätt.

Kräv en grindsluss, eller byt medryttarhäst. Du ska inte behöva träna någon annans unghäst. Du ska inte behöva utsättas för riskerna det innebär, när du saknar kunskap och erfarenhet.

Hej!

Jag börjar undra om jag:

Ta det inte för hårt, folk kan agera lite överdrivet pga rädsla/irritation/oro för hästarna, det är inte konstigt. Du lär dig efterhand att förutse händelser och läsa hästarna bättre.

Jag blev också otroligt arg en gång på en medryttare till en annans häst som släppte ut min häst som då hamnade i en annan hage med främmande hästar trots att jag sagt till att det behövdes en väldig uppsikt över honom den perioden, nya kompisar ny del av hage och ny grind osv. Jag vet att jag överreagerade men jag var frustrerad, olyckor händer dock och jag lugnade ner mig snabbt och stämningen var fortsatt bra. Jag förstod ju kort efter när jag tänkt till lite att det inte var med varken mening eller slarv utan personen var helt enkelt inte beredd på hur kvick min häst var när han såg en möjlighet och var på det humöret som han var på då.

Om du är fortsatt orolig med den här hästen så be ägaren att vara med några gånger tills du får grepp om det. Och var inte rädd för att möta personen igen, den har säkerligen redan glömt händelsen. Man blir tuffare efterhand och tar mindre illa vid sig när man inser att folk mest agerar pga känslor för hästarna, ska du hålla till i privatstall så kommer du stöta på många som kanske överreagerar ibland på saker som inte är så farliga egentligen. Min erfarenhet är dock att det lugnar sig snabbt.

Försök släppa det och gå vidare. Om inte dom andra släpper det och är fortsatt arga och defensiva så hade jag nog dock inte varit kvar i det stallet. För nya är vi alla nångång och misstag händer, det förstår dom flesta.

Jag hade vägrat utföra de uppgifter som kräver kontakt med hästar som inte kan uppföra sig. Jag har inget intresse i unghästar och tänker inte hjälpa till att uppfostra andras. Så I ditt fall hade jag pratat ägaren till medryttarhästen och frågat om det går att lösa på annat sätt än att du behöver hämta medryttarhästen i hagen. Går inte det hade jag tackat för förtroendet men meddelat att detta kräver kunskap jag inte har.

Hej!

Jag börjar undra om jag:

Det låter som om du inte borde vara ensam när du tar in eller ut från hagen. Be någon som är där om hjälp. Det låter som en farlig situation för både dig och hästarna.

Jag har en häst som också försöker smita på det sättet när jag tar ut någon av de andra. Jag brukar ta grimskaftet och veva mot henne så att hon backar undan, tillslut brukar hon gå iväg. Tycker du det är svårt att hantera grimskaftet samtidigt som du tar ut den andra hästen så kan en körpisk eller annnan liknande längre pisk vara bra att vifta i luften med framför den häst som vill smita, så håller du den på avstånd. Tänk på att alltid öppna grindar MOT hästen som vill smita när du tar ut och inte FRÅN, öppnar du den MOT så föser du undan unghästen samtidigt.

Hade också frågat om det är möjligt att bygga en sluss. Det gjorde vi i ett tidigare stall pga en häst som försökte trängas vid grinden.
Annars jättebra idé att be ngn följa med och hålla i hästen som smiter.

Om folket inte är villiga att hitta en lösning hade jag nog inte velat fortsätta.

Kom ihåg nu att vi i ett tidigare stall hade en staketstolpe längre in i hagen (mitt i hagen typ) som man kunde binda fast sällskapshästen vid medan man tog ut sin egen, men det förutsatte ju att man kunde parkera sin häst utanför snällt medan man gick o gjorde loss den fastbundna hästen. Det fungerade dock bra hos oss.

Jag har byggt en grindsluss så som någon här ovanför hade gjort. Den först stängs innan nästa öppnas så inget smitande!

Jag har med mig ett dressyrspö in när jag ska hämta en unghäst från flocken. Jagar bort de jag inte ska ha med och öppnar grinden så att den också föser hästarna bort. Finns inte utrymme för att bygga en sluss här och detta funkar fint. Jag hade inte velat stoppa en häst med kroppsvikten, vill den bara fortsätta gå över en är det inte mycket man kan göra då.

Tänkte också föreslå ett dressyrspö! Det användes flitigt en period när jag hade en ganska så brötig unghäst som väldigt gärna ville följa med sin hagkompis när den togs ut.

Jag pysslar med ett gäng unghingstar och har gjort hela sommaren och de är som plåster på varandra 😅 De vill gärna hitta på saker.

Där brukar jag ta med äpplen och ibland byttor o preppa med så de står o äter när jag ska ta ut en 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka