T
Team J H
Har nu fått resultatet från unghästbedömmnigen. Själva bedömmningen var väl fungerande/genom tänkt, skulle dock vilja ha ett ridprov där det är bestämt vad man ska göra tex 2varv i trav i båda varven osv. Jag är däremot skeptisk mot själva poängbedömnigssystemet. Vilka fick högst poäng och anses vara "bäst" lämpade till distans, jo de som var äldst och red längst och fortast, ger det här en "rättvis" bedömmning? Är alla 6-åringarna mer lämpliga än 5-åringarna? Kan man bedömma en hästs lämplighet på att den gått i hög hastighet på en tävling? Om jag tror/gissat rätt, så är det på just hastighet som de som inte ridit "fort" förlorat de flesta poängen. Jag anser att ha med tempo som ett bedömmnings kriterium är varken bra, föredömmligt eller ger något bra resultat. Jag red min 6-åring på 11,6km/h 80km enligt arrangörens beräkning, (enligt egen 12,3 med bansträckning på 84.5km, red med GPS) i mitt bedömmningsprotokoll ståt det lågt tempo, men passande för hästens utb nivå! Som jag tyder det här anses jag ha ridit för långsamt, är 11,6- 12,3km/h för långsamt på en 6-åring som går sin första 80km?? ang kommentaren, vem kan avgöra utb nivån på min häst, när de inte vet vad hästen gjort tidigare eller hur den är tränad?? Var det pga min egen kommentar att jag inte avser att rida fortare pga jag inte anser att unghästar ska gå fortare än 12km/h under sina första tävlingssäsonger? snälla ni som var med och andra tyck till och kommentera! jag är alltså nöjd med det mesta utom bedömmningskriteriet Tempo