Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 853
Sv: Unghästtråd...

Mätte henne idag igen. och hon är 132cm i mkh och fortfarande 136cm över baken. Så hon har allt vuxit lite lilltösa! :D

Ja, då har man haft sin 1a träning för PL....
En upplevelse vill jag lova;) ...han hjälper ju till hela han från marken...
Ja, som jag redan någonstans sagt, så har jag haft min tös som bäbis alltför länge....så nu är det dax o bruka allvar....
Det var väll inte alltid så populärt...det där m o jobba i form...speciellt inte i galoppen...
Men skam den som ger sig...efter 3 lektioner var vi så pass nöjda, att den 4e fick va....
Tyvärr fick jag inte några riktigt bra bilder, men här är nån iaf:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/IM008324.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/IM008327.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/20070505037.jpg

Bilder från idag
too1.jpg

Milde tid...på denna bild kan man verkligen inte tro att hon "bara" är 2....ser sååå vuxen ut...vilken häck:love: ..kanonfin.

Hola allesammans,

Vill bara säga hej och välkommen till de i tråden som hoppat in på sistone.
Sen måste jag säga att jag är impad över vad alla jobbar med sina hästar.... Jag har läst men inte skrivit så mycket. Duktiga är ni. Grattis till lastträningar, tävlingar, allmän träning och ridträningar. Själv känner jag mig lite lusig som inte jobbat knappt alls med min...

Men nu skall jag skriva.

Nu har damen varit hemma en vecka. Nu kan hon stå hyfsat stilla på gången och jag får borsta henne överallt. Hon bråkar lite om fötterna men marginellt.
Hon är mycket social i hage och stall. Men vill inte finna sig i att hålla undan när man kommer med höpåsen. Har utmanat lite och rest sig vilket jag kväser genom att gå på henne.

Bilder från idag
too1.jpg

too2.jpg

Nu mäter hon 138 över manken och 144 över baken. 3X0 i skor, alltså hon är ju inte skodd men det är den storleken hon är just nu (Mustad).

mvh Eva

Mumma vilken gumma :D :love:

Är hon verkligen inte högre?
Ser stor ut på bilderna...men hon är verkligen jättefin och har verkligen blivit en fin dam...har ju sett foto på henne som liten också..eller hon var 1 år kanske.

Tackar och :bow: ...visst e hon, men bara för dom som gillar skäckar;)
Ja, det gav mersmak :) , hans träning...mkt speciell..
Om du kollar på 1a bilden, så tittar han på hästens ben och med hela kroppen "talar" om vad man gör fel o hur man skall göra...
Så var det i allt...
Han tom "ser genom" hästen om man anv ytterhjälpen fel, bara av o kolla på hästens ben...
Hade verkligen roligt, men jobbigt...fick kämpa som ett djur 1a lektionen....
Min lilla dam har nämligen kommit på, att om hon inte vill jobba mer på volt i galopp, så tar hon fel galopp och skuttar lite extra, så tappar jag balansen och hon får "vila"...
Tji fick hon, för i denna nya sadel sitter jag som gjuten, så hon fick jobba i förvrängd galopp en bra stund innan hon fattade att det inte läng var lönt:cool:

Ja..han är verkligen jätteduktig. Har ridit för han ett par gånger och tänker fortsätta med det. Har fått jättemycket hjälp.

Ja..hästar är inte dumma. De hittar sina små knep.
Kul att det gick så bra :)

Hejsan, vad många det är här inne, kul.
Nu har våran lilla tjej Assie på två år blivit riden för första gången. För några veckor sedan så satt min sambo på henne för första gången och nu andra gången så ledde jag runt dom i paddocken några varv. Ingen protest alls.
Hon är helt underbar våran lilla tös.

Ja, då har man haft sin 1a träning för PL....
En upplevelse vill jag lova;) ...han hjälper ju till hela han från marken...
Ja, som jag redan någonstans sagt, så har jag haft min tös som bäbis alltför länge....så nu är det dax o bruka allvar....
Det var väll inte alltid så populärt...det där m o jobba i form...speciellt inte i galoppen...
Men skam den som ger sig...efter 3 lektioner var vi så pass nöjda, att den 4e fick va....
Tyvärr fick jag inte några riktigt bra bilder, men här är nån iaf:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/IM008324.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/IM008327.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/20070505037.jpg

Jag var ju på samma träning fast bara på söndagen, men jag hade lånat en häst för min är ju bara 2 år. Jag tycker att detta var en de av bästa träningar jag varit på, han jobbade igenom häst och ryttare och det spelade ingen roll på vilken nivå man var alla fick ut något av träningen. Helt klart kommer jag att försöka träna för PL igen när min egen häst är inriden.

MVH Ann

Nämen tjena Ann...
Tack för senast...trevligt o ha fått ett ansikte på en "bukefalist"...
Hade du träningsvärk?
Vi hade en del:rofl:

Ang löss o mask, så det 1a vet jag ju, men inte lössen...du vet inte vad det isf skulle bero på?

Hej! Jo träningsvärk hade jag samma kväll då kunde jag inte sova, det gjorde ont överallt. Om hästen hade det vet jag inte eftersom jag åkte iväg på måndagskvällen till jobbet i Oskarshamn.

Angående det andra så är jag inte säker men jag tror att deras immunförsvar inte är helt utvecklat så dom är känsligare än vuxna hästar för vissa saker.

MVH Ann

*knapplån*

Är lite dålig på att följa denna tråd :o men här kommer iaf en uppdatering!

Latina sköter sig utmärkt, rids numera utan ledare på ridbánan, där hon håller på att lära sig att böja sig och flytta rumpa!;)

Med Amie har det tyvär kommit ett bakslag, varför vet vi inte men efter söndans träning som slutade med en frivillig avramling och en ofrivillig är vi nu tillbaks på marknivå, hästkraken är så otroligt känslig så det finns inte...:crazy:
idag var vår tränare här och markarbetade henne (nh) med en hel del protester, i slutet fick hon även en ryttare på sig, inte jag utan ägaren...:D och det gick ok..

på fredag skall vi till tränaren, där hon skall in i rundcorall med ryttare! får hoppas det hjälper...;)

skall försöka uppdatera lite mer, och lycka till allihopa med era unghästar!:)

Tusan :( En tråd jag missat helt :cry:
Jag har en liten quartervalack från 2004. ca 148 i mankhöjd.
Blir nog inte så mycket större.
Äger även hans mamma så har haft honom sedan han föddes :)
Började fiffla med honom samma dag han kom ut och har fortsatt med det ;)
Så nu rider vi minst 4 dagar i veckan, han kan gå i form i skritt trav men inte i galopp. Kräver mer träning;) Han bär upp sig jättebra.
Vi har också deltagit i vär första E tävling. Och han var hur duktig som helst. hade aldrig varit på en utebana och inte med fler hästar på banan samtidigt och absolut inte så mycket människor och liv.
men det gick bra.

här kommer lite bilder på min bäbis Hot Swedish Chili

idag

sadel090.jpg
[/IMG]

I höstas

Bild065.jpg
[/IMG]

Några dagar
100_1348.jpg

Sicken söting :love:

Kul att det går så bra..har en 2 åring som jag längtar att rida på. Det är ju inte såååå långt kvar tills det är dags.

Lite off topic men när jag såg ditt användarnamn så fick jag en flash om att jag sett det i en mailadress i en till salu annons om sadel.
Stämmer det? Har du i så fall sålt sadeln?

Tack alla :bow:
Jo han har vuxit till sig bra :d
Har flyttat honom nu till ett westernstall i Stockholm.
Och alla kallar honom för Barbie häst eller My little Pony :crazy:
Finns faktiskt inget ont i honom alls :)
Ska tvinga mamma att ta lite bilder i träning i morgon :banana:

Skrev ju att jag längtar efter att rida min och det gör jag........MEN.......idag har jag beslutat mig för att sälja honom.

Jag vet.....han är underbar men mitt mod sviker mig.
Jag har verkligen försökt men det hjälper inte.

Jag är helt enkelt för feg. Har mestadels hållt på med unghästar men jag har tappat precis allt efter att ha haft uppehåll från unga hästar ett antal år.
Kunskapen känner jag finns...inte allt förstås..men modet är inte alls på topp.
Jag trodde verkligen att jag skulle växa med honom och jag kände mig säker hela vägen tills för ett tag sedan.
Jag märker på honom att jag är för försiktig i hanteringen, han blir mer försiktig och vissa tillfällen tom. lite nervös och det är ju absolut inget jag vill.
Jag känner mer och mer att jag inte kommer ha modet att handskas med honom när det gäller inridningsåren. Trots allt så har de sina perioder och jag vågar inte ta itu med det.

Jag har svårt att släppa tänkandet vad som kan hända osv.
Jag känner att om jag ska fortsätta försöka så blir det bara fel..han får fel start och det är inte rätt.

Pratade ju om att jag hade tankar att låna ut honom men vem vill ha en 2 åring och utbilda och ha dom tills dom är kanske 5...då det värsta är över. Jag känner ju ändå inte hästen sen när han kommer tillbaka i så fall......då är det bättre han får en ny ägare helt enkelt.

Hästar i vanliga fall har jag inget emot......så länge de är stabila och jag inser mer och mer att unghäst passar inte mig.
Jag kommer nog inte kunna släppa tanken "vad som kan hända" och unghästar är unghästar....går inte komma i från.

Det är jättesorgligt men känner att det är det bästa för honom.
Han är egentligen underbar, accepterar det mesta om han får känna sig för först.....men för mig blir det bara otäckt när han testar, blir skrämd osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka