Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 853
Sv: Unghästtråd...

Förstår att det känns jobbigt men rekommenderar dig att tänka om lite. Själv valde jag att jobba Lilly från marken när hon var två år och i december satt jag på henne utan att rida mer än ett par meter. Sen tog jag stöd av tränaren och har bollat uppkomna problem och så med honom...och så har vi löst knutarna gemensamt när jag ridit för honom ett par gånger nu i vår. Hade vi inte löst det så hade jag valt att lämna iväg henne till just samma tränare för inridning 1-2 månader. Kostar en hel del men jag anser att det är värt det. Nu har jag inte behövt det utan löst problemen som dykt upp...

Det finns många bra tränare som kan hjälpa dig igenom de här unga uppstudsiga åren och jag tror inte du kommer att ångra det om du satsar på det. Jag kan rekommendera flera!

Nu går fröken på bete och kommer endast att lasttränas om 1 1/2 månad när jag tar hem henne och Funny med föl (förhoppningsvis).

Hola,

Vet du, jag förstår dig faktiskt. Ibland kan det kännas bra så räddhågset och otryggt.
I alla fall jag är harigare sedan sista ungen.

Dock så går det. Men jag har stöd i min man. Vi löser problemen tillsammans, där jag inte vågar trycka på ordentligt så är han tuffare. Det är skönt att vi kan komplettera varandra.

Har du inte den hjälpen (i make, kompis eller tränare) så förstår jag faktiskt. Men jag vill ändå be dig att läsa och fundera på Pirajas inlägg en gång extra.

Viktigast är att det blir en bra lösning för dig.

mvh Eva

Visst kan man lösa problem som uppkommer med unghästar... Om man har tålamod, rätt stöttning med tränare, och framför allt modet. För det är lite mer riskfyllt att hålla på med unghästar.. det skall väl ingen förneka.

Men i detta fallet...om jag läste lakrits rätt så bottnar sig laktrits problem i rädsla...

Det är ett svårare problem att lösa rädsla hos ryttaren än problem med unghästar som testar och krånglar... Dessutom kan rädslan hos ryttaren föra med sig problem med hästen som bottnar sig i just ryttarens rädsla.
Då blir ryttaren ännu räddare... och hästens problem förvärras.. = moment 22...

Lakrits... om du känner att du inte kan jobba med din rädsla så tycker jag att du gör ett klokt val som säljer hästen. Naturligtvis är det mycket tråkigt då du förmodligen hade drömmar om hur det skulle bli med just denna individ.

Alternativet är att du jobbar mycket långsamt med hästen. Så pass långsamt att du själv känner dig mogen inför varje nytt steg i utbildningen. Låt det ta flera år innan du kan rida hästen fullt ut. På det viset hinner dessutom den mesta av "unghästen" försvinna.

Själv väljer jag helst bort unghästar... Men min anledning är att jag har för dåligt tålamod. Jag är inte rätt person att jobba med unghästar. (Jag skall försöka komma ihåg det själv nu när jag troligen måste ge mig ut i hästköpardjungeln igen. ;) )

Tyvärr så har jag ingen som kan stötta mig och ta vid vid min sida när det väl är dags.
Inridningen hade jag tänkt leja bort men det handlar kanske om 1-3 månader...sen är det ju resten.
Jag har också bra tränare som kan hjälpa till vid problem men jag känner att jag inte riktigt vågar i vardagsridningen om det strular.

Jag har försökt de sista månaderna men tyvärr går det åt andra hållet...jag blir fegare.

Som jag skrev till Piraja...jag har tyvärr ingen som är tuffare än jag om det skulle börja bråkas.
Jag trodde verkligen inte att jag skulle känna så här för då hade jag aldrig tagit fram honom överhuvudtaget.
Jag skulle ju växa med honom, vara med och forma honom osv osv...men jag har tappat allt.

Tråkigt när det blir så här, men tycker nog att du gör rätt...
Man skall inte känna sig rädd, då överförs det på en kanske redan "osäker" häst...
Jag tycker mig förstå oxå att du ville utveckla din ridning vidare, vill tävla nu...
Skaffa dig en "läromästare", om jag förstod rätt i denna tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=765344
Hoppas du gör det som din "magkänsla" säger....och att den sen känns rätt....
Lycka till, vilket än blir ditt beslut:)

Jag känner redan nu att jag påverkar honom och därför vill jag inte vänta ännu längre med risk för att han ska lida för det.

Rädslan jag har är inte kring själv hästen eller hästar utan rädslan sitter i vad som kan hända.
Tex. om han skulle flippa ur i trafiken (att få han trafiksäker är ju ett moment i utbildningen), om han skulle få värsta spelet på en vall tex. om man rider...ja..sådana saker. Rädslan sitter i att åka av och skada mig.

Det kan ju även hända på äldre hästare men risken är ju större vid hantering av unghästar.

Ja...jag hade de planerna också....men då hade jag inte bestämt mig att ännu att sälja den lille. Detta beslut tog jag igår efter att jag ännu en gång lämnat över honom till vår beridare vid longeringen bla.

Jag har ev. en annan häst på G i stället som jag fick reda på igår.
Han skulle passa mig utmärkt då han är lugn och stabil som min gammeltant. Men jag får återkomma om det mer nästa vecka då han kommer till stallet och jag ska prova honom.

Tyvärr så har jag ingen som kan stötta mig och ta vid vid min sida när det väl är dags.
Inridningen hade jag tänkt leja bort men det handlar kanske om 1-3 månader...sen är det ju resten.
Jag har också bra tränare som kan hjälpa till vid problem men jag känner att jag inte riktigt vågar i vardagsridningen om det strular.

Jag har försökt de sista månaderna men tyvärr går det åt andra hållet...jag blir fegare.

Inte någon lätt situation. Kram på dig! Hoppas du får tag i en bra person till din häst och att du hittar en stabil häst att utveckla dig själv på. Är jätteledsen för din skull.

Tack så jättemycket...det värmer :love:

Jag känner bara att det är dumt och försöka lura mig själv..ingen idé..jag får ju inte ut något av det heller och allra minst hästen.
Han är min bebis och kommer alltid vara det men man måste ju också vara realistisk.
Att åka till stallet och ha hjärtat i halsgropen innan varje ridtur tillför ju inte dirket något och det roliga med hästeriet blir plötsligt så allvarligt.
Jag kommer definitivt inte lämpa iväg honom hur som helst eller till vem som helst, jag hoppas innerligt att jag hittar någon som har modet och vill utbilda honom och få en livslång kamrat.

Hade jag kunnat hade jag helst haft kvar honom och lånat ut honom ett par år tills det "värsta" är över men då är han ju anpassad efter någon annan och då känner jag honom likväl inte alls.
Då är det bättre att han kan ge stort nöje till någon annan hela vägen.

Jag sitter inte riktigt i samma sits som dej men jag kanske måste sälja Phigalle. Finns mer att läsa i tråden HJÄLP på seniro. Men kort gott så har jag deprestion och ekonomiska bekymmer och kommer nog få sälja gården som jag köpte i höstas, alla bilarna osc för att sätta mej i lägenhet. Vi kommer in i det sista att försöka behålla honom men med inhyrd dy stallplats så kommer tiden att åka fram och tillbaka ta mkt tid och ork som inta jag har och mina barn behöver mej. Vill så gärna behålla Phigalle men även jag tror att ingen vill låna en 2åring tyvärr även jag har varit i dom tankebanorna.

Gaaaaaaahhhhhhh........f*n vad jobbigt det är.

Skulle lägga ut annons igår och när jag kom så långt som till att lägga in bild så brast det.
När jag sitter här hemma och funderar mer och mer så tänker jag att
"Nä...jag fixar det här..så farligt är det" eller "Skärp till dig".
Sen när jag väl är med honom så känner jag snarare tvärtom..då kommer min skrajsna sida fram igen.

Han är en ursnygg häst (kommer nog inte hitta en sån fining igen), jag har själv bestämt pappa, var med vid fölning, bedårat honom under dessa 2 år (har väl märkts här på buke om inte annat) men så finns det här stora MEN och OM....

Det är ju inget som säger att han ska bli besvärlig under sina unghästår inom ridningen,,det vet man ju aldrig. Men en unghäst är en unghäst.....
Nu när ett tillfälle dykt upp i samma veva att kunna köpa en stabil och lite äldre häst som skulle göra att jag slapp tänka och känna så här.....så känns det som att det bästa är att ändå sälja.

Ahhh.......river mitt hår.

Känner mig som en "fjortis" (sorry till er som är där) med mina känslor istället för en sund och förnuftig 30 åring.
Det är ju ändå "bara" en häst......men en speciell sådan.

Senast ändrad:

ja förstår det på sätt och vis. Vill verkligen inte göra av mej med Phigalle men har faktiskt satt ut annons som foderhäst idag. Men sedan om jag skickar iväg honom är en annan sak. Kanske jag ev gör om jag verkligen hittar den rätta.

*KL*

Uppdatering:
Igår red jag honom på gården igen och det gick skitbra:banana: Red några varv, stanna, sväng, gå fram, stanna, backa osv. Skitskoj:banana:

kl

Hittade denna unghästtråd, så här är min tvååring. Jag har tänkt att försöka behålla henne trots att jag egentligen inte kan p.g.a studier. Men allt går bara man vill säger dom ju :crazy:
liten.jpg

Hej Lakrits!

Låter jobbigt ditt dilemma. Om det inte vore en omöjlighet så kanske du kunde hitta någon som rider din tant, eller är din tant en riktig enmanshäst? Då blir det ju svårare...
I så fall kan du ta painten på foder och även behålla din unge om du känner att du orkar med det? Bara en tanke, det är ju bara du som kan veta. Vad jag förstår kan det ju vara svårt att hitta någon som vill vara medryttare eller typ halvfodervärd om man inte bor någorlunda centralt eller har tillgänglig busslinjer, jag vet ju inte hur du bor...

*KL*
Var ute och donade i hagen idag och njöt av åsynen av fölet. Gissa vem som kommer att bosätta sig där när jag går på semester om en vecka...:angel: ...

Konstaterade nu att jag har två unghästar:p ...men än så länge går den yngre i "fölklassen" så jag lägger bara in en bild på Lilly här. Tog bilden med mobilkameran idag ute på betet. Hon försöker hitta smulor efter att Funny har ätit sin måltid;)
Lilly070603.jpg

*kl*

Hola allesammans och välkommen in i tråden tiranog!

Här händer det inte så mycket. Jag leder till och från hagen. Hon får stå hemma och träna på att vara själv när jag rider vår andra häst.
Jag borstar och kratsar fötter. Hon är väldigt social och nyfiken, kommer vanligen på inkallning i hagen.

Dagsfärsk bild...
toobete.jpg

Som min man sa idag.... -Det är hög tid att börja med henne... Så, det får väl bli så när vi kommer hem från vår badsemester.

mvh Eva

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka