Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 853
Sv: Unghästtråd...

Vad kul!!! :) Jag är verkligen glad för din skull! Det går säkert bra, samspråka med din tränare när du blir osäker, de vet ju hur det ska gå till :)

Fin video, vad busig han verkar :P :)

Här kommer mitt bidrag till tråden.

10748635.jpg

showimage.php

Valborg är ett 2-årigt quartersto.
Just nu går hon på bete men inte helt utan vila. Vi går lite promenader med och utan sadel.
Det tränas lite halter. Vi är anmälda till tävling den 6-7/7.
Under våren har hon jobbats med longering och hon är även sutten på och "riden" lite i skogen.

:bow:Grattis till ditt beslut...han är ju så fin och det kommer at gå bra, helt säkert...
Kan inte låta bli o skratta åt busen på filmen:rofl:
Kommer ihåg att min förra häst, som åxå var en hingst o 2år, när jag köpte honom...och ännu busigare vi longering/löslongering...jösses vad han skuttade o sparkade bakut...
Raiza, försökte sig på några gr med skutt oxå, men det var ju för jobbigt, för hon är extremt lat av sig:rofl:

Lycka till:bow:

Vilken sööting:love: (säger en som har lite svårt m fuxar annars:smirk:)

men Valborg? Låt mig gissa, född på Valborg?
Min stallvärds häst fick det namnet pga just födelsedagen:rofl:

Jo, hon är född 30 april.
Hon kallades för det innan jag fick henne och det har inte blivit av att byta.

Halloj!

Hoppas allt är bra med dig :)

Min bebis kommer att stanna hos mig.
Efter mycket övervägande och samtal med tränare så har jag tagit mig i kragen ;)

Slänger in en mycket kort film på honom.
Försökte fånga hans fina trav men han ville inte visa upp den för dagen. Några/något steg men, men

http://smg.photobucket.com/albums/v304/lakrits/One%20of%20a%20kinds%20bilder/?action=view&current=IM000501.flv
Hej.
Han rör sig mjukt och fint.
Jag tycker han ignorerar dig lite mkt.Du behöver få fram honom mera men använd inte pisk. En join up är mkt bra.. Du behöver visa att du e ledaren så han konsentrerar sig på dig. Runt volt är mkt bra för då kan du longera utan lina och de är mkt lättare.Lycka till.

Han var lite okoncentrerad denna dag då det var mycket rörelse i hagen just under det tillfället...det var mycket intressantare.

Jag använder mig inte av pisk....använder mig av longerlinan.
Jag har bara ridbanan/ridvolten att vara på.........men jag får packa hästen och ta med honom till dig en dag och låna din....så får du hjälpa mig lite.

Han var lite okoncentrerad denna dag då det var mycket rörelse i hagen just under det tillfället...det var mycket intressantare.

Jag använder mig inte av pisk....använder mig av longerlinan.
Jag har bara ridbanan/ridvolten att vara på.........men jag får packa hästen och ta med honom till dig en dag och låna din....så får du hjälpa mig lite.

Jag såg att du gjorde det men jag vet att andra som läser här använder pisk därför skrev jag så.
I helgen ska jag åka och shoppa för tävlingarna åt mig och hästen. allt ska jag köpa men sjutton vad svårt det är att hitt en sadel som är här i västergötland stl 15-15.5 isäte och quarter ell r ev full ibom. så vill jag ju inte ha nån skitsadel heller. Jaja,vi får se. Du kan ju passa på att ta det som lastträning samtidigt. Gud va varmt det är nu. svettas. Jag springer och vattnar alla dessa hästar hundar kaniner så jag hinner inte göra mkt annat sen måste ju gården ta om hand oxå. Puh. hoppas du ligger i och jobbar på honom.Ha de.

Tyvärr har hästarna fått vila från matte ett par dagar..eller tyvärr...de kanske snarare tycker det är skönt :D

Vi har haft fullt upp här hemma med student och jag har även börjat jobba men i morgon är det fit for fight igen.

Ska du vara med på HC eller vad är det för tävlingar?
Är det den nya valacken som du ska tävla.....berätta ;)

*KL*

Uppdatering:
Idag var vi på träning och nu har jag ridit honom i trav och gallopp också. Gick skitbra, inga bockningar utan åkte bara av och landade på fötterna när vi galopperade lite och han plötsligt såg att det var stopp på ridbanan:D Men det gick bra.

Annars har han skött sig underbart:love:Åkte iväg själv med honom gjorde jag också. Så snart blir det tävlingsdags:banana:

kl

Här kommer mitt bidrag. Lynette, född-04, varmblodig travare. Har haft henne i min ägoo sedan mars-05 då va hon 9 månader. Vi har jobbat på från backen sedan dess. I vintras tog vi vår första ridtur i skogen! Sedan dess har det bara rullat på :) Rider henne i alla gångarter ca 4 ggr i veckan. Vila när jag ser å känner att hon växer. Här kommer bilder från idag!

Åh vad härligt det låter! då är du stolt som tuppen nu antar jag?
måste erkänna att jag blir lite avis på alla som kan börja sitta upp och dona när jag själv har bebis...:cool:;)

Chili bara växer och växer. Har varit utomlands en vecka och tänkte att lill-tösa nog skulle ha glömt allt hon lärt sig under den tiden. (Inklusive hyfs):angel:

Men så vart verkligen inte fallet! Hon har tidigare varit väldigt rädd om sitt huvud och vill inte tillåta att man grejar med grimman eller plockar fästingar etc. Idag förberedde jag mig på att få kämpa då jag tänkte jag att jag skulle ta på henne grimma och kleta in henne med solskyddsfaktor.
Traskade ner till hagen lade repet om halsen på henne och satte på grimman utan minsta bekymmer! :love: och kletade sedan på solkrämen lika enkelt. Fasen vad roligt det är med unghäst, varenda liten mini-plutt sak som man tidigare har tagit för given är ju nu ett stooort framsteg!
och som vanligt lite bild-bombning! :D
Uppstlld070607.jpg

Chillsan.jpg

flugan.jpg

Jga har nog inte skrivit i denna tråden någonsin, så det kanske är dags nu.

De flesta vet säkert att jag har en liten flicka på 4 år, som jag köpte som 3-åring förra sommaren. Hon är arab/paint. Vi har haft både uppgångar och nedgångar, men för det mesta har det gått väldigt, väldigt bra. Det är min första unghäst, och den första hästen jag ridit in och tränar helt själv. Det har gått otoligt snabbt med allting.. hon är väldigt lättlärd och villig att lära sig nya saker plus att hon mer än gärna går över saker, under presseningar och igenom bildäck, så hon är ganska rolig att arbeta med. Hon accepterar det mesta, och det känns som att vi litar på och förstår varandra bra ;) Just nu är vi inne på reiningträning och håller på att träna rollbacks, stop och volter med mycket lyckade resultat! Trail är någon som vi båda tycker om också, så det är mycket cavaletti, ryggning mellan bommar, sidepass, grind mm vi sysslar med också :D Meningen är att det ska bli en versitale horse av henne.

Jag skulle kunna skriva jättemycket mer, men dte skulle bli flera sidor långt. :smirk:
Jag har tusentals bilder på henne, så jag slänger istället in några nya som jag tog under en ridtur häromdagen.

tuftu.jpg

tuu.jpg

yrtu.jpg

rtutru.jpg

rturtu.jpg

ftufu.jpg

Senast ändrad:

*kl*

Nu var det riktigt längesedan jag skrev något här ...så jag uppdaterar med lite bilder..dock inte jätteny. Han är ganska tunn här men han växte rejält under denna period och jag hann väl inte med i fodringen kanske.
Nu är han jättefin och rund...

IM000458.jpg
[/IMG]

IM000456.jpg
[/IMG]

Chili :) Så heter min lilla Quarter också :rofl:

Hela namnet är Hot Swedish Chili

En riktig liten pärla din lilla :love: Hur gammal?

Här kommer senast bilden på honom innan flytten till storstaden

sadel090.jpg
[/IMG]

Ska försöka få lite ridbilder också :idea:

*kl*

Jaha...dags att revidera föregående planering...:smirk:... Fröken har nu slutat växa, eller nja, hon växer på bredden...fort:crazy:. Ny planering har blivit nödvändig och det innebär att vi från månadsskiftet juni/juli kommer att börja jobba...från marken visserligen, till en början, men det är klart nödvändigt. Hon exploderar snart, rulltottan där:o...inte lätt med lättfödda fröknar...:angel:

Så blir det när det är bra bete.... :p

Har ju ingen unghäst själv... Men kan ju berätta att Pirajas föl... tar sig väldigt bra...

Undersökte utrymmet utanför hagen tills jag satte på elen.. :mad:
Han har kommit på att det är jättetrevligt att bli kliad på rumpan. :angel:
När man kliar honom på rumpan så är det helt ok att man tar över allt på kroppen... inklusive ben och hovar...

Han är inte förtjust i att man tar över nacken... men det går bra om man samtidigt klirar honom på rumpan :p

Dessutom håller han på att få tänder och försöker pröva dessa på det mesta...

Trevlig prick är han... :love:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka