Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 853
Sv: Unghästtråd...

Lite uppdatering om Phigalle.

har börjat vardagshantera honom lite smått igår då jag började med lite krafft igen då han behöver det. Igår så sparkade/flyttade jag omkring på lite konor och sedan slängde jag omkring helosantuben och borsten och han bara tittade på mej och gick sedan fram och nosade på sakerna varenda gång. ja jag är lite knäpp men tänkte det var en bra liten träning:angel:
Idag så gick vi och hämade vi posten. Sedan mötte vi en bil när vi var ute på grusvägen för första gången men det gick mkt bra, men har var irriterad av alla blinningar. På hemvägen så galooperade hagkompisarna brevid och då studsade han bara runt ett halvt varv så han blev stående åt andra hållet men lugnade ner sej och gick den sita biten lugnt hem. provade även att trava en bit och han var jätte lugn.

Sambon och Phigalle igår
senastenytt010.jpg

senastenytt014.jpg

*knapplån*

Får man vara med här med föl eller är ett föl för ungt? :D
(Blir ju inte så jättemycket hantering av henne de närmaste månaderna, eftersom hon fortfarande är en liten plutt! :D )

Hejsan på er igen, jag har en liten fråga som jag tänkte passade in i denna tråden på tal om unghästar.
Hur mycket kan man kräva av en 4-åring som är riden i ett år? Vad ska hästar i den ålderns kunna, ungefär?
Ibland känns det som att jag har så höga krav på både mig själv och min häst, och när det inte går som jag vill blir jag knäckt..

Tacksam för svar. :)

Hejsan på er igen, jag har en liten fråga som jag tänkte passade in i denna tråden på tal om unghästar.
Hur mycket kan man kräva av en 4-åring som är riden i ett år? Vad ska hästar i den ålderns kunna, ungefär?
Ibland känns det som att jag har så höga krav på både mig själv och min häst, och när det inte går som jag vill blir jag knäckt..

Tacksam för svar. :)
Rider själv ett 4 årigt QH sto, hon är riden i ett år med ngr viloperioder. Det hon i dagsläget kan är grunderna, arbeta samlat i alla gångarter (hm galoppen är vi lite starka i ännu o gasar på i bland) stoppar, spinner, rollbacks, ryggar, sidepassar, skänkelviker, gjör slutor, och har nu äntligen lossnat med galoppombytena den senaste veckan, byter mellan volterna och i serpentinbågarna. Det beror ju mkt på hästens mognad o utveckling. Vår häst har vuxit i perioder och har då fått vila mer och då har allt tagit mkt mer tid, men hellre det än att pressa på för mkt så de förlorar glädjen med att arbeta. Men grunderna i allt arbete tar tid och måste repeteras mkt. Lycka till, träning o hårt arbete gjer resultat för er !

Senast ändrad av en moderator:

Jag har precis börjat träna för tränare regelbundet, innan dess tränade vi lite själva och då krävde jag i te så mycket av henne - eftersom jag inte ville göra något som jag inte visste var rätt eller fel. Hon kan samla sig i alla gångarter, fast i galoppen kan det ibland gå väldigt snabbt, men bättre att hon har framåtbjudning än inte vill fatta galoppen alls. Galoppombytena kan hon någorlunda bra, man får vara väldigt tydlig. Sidepass, rollbacks, spin och stop är det vi tränar på just nu, tyvärr är våran ridbana inte så bra att stoppa på. I höst kommer hon få en viloperiod.

Kul, att det finns fler som gasar på i galoppen men den blir nog mer kontrollerad efterhand, träning i värmen nu är inte alltid så kul. Det är nog bra att vänta med stoppträning tills underlaget är bättre . Jag stopptränar heller inte mkt då underlaget är ngt tungt utomhus men då får hon i stället gå fr galopp till skritt .

åh han är så snygg! Vill se fler bilder!:d
Hon fyllde 1 år den 1/6 så hon är en riktig liten plutta!
Hon heter ju egentligen Luisa Little Princess, men jag ville verkligen inte kalla henne sessan:cool::p

men sambon och jag tyckte att det nog egentligen var en liten Chili så det fick bli så!:D

och där har vi en grabb som verkligen vuxit till sig! det är otroligt vad sommaren gör med de små rackarna!
antar att ni fick ett oväder över er efter att bilderna togs? himlen ser minst sagt mörk ut!:eek:

och där har vi en grabb som verkligen vuxit till sig! det är otroligt vad sommaren gör med de små rackarna!
antar att ni fick ett oväder över er efter att bilderna togs? himlen ser minst sagt mörk ut!:eek:

fakiskt så blev det bara lite regn. Ja, det är kul när man ser på kort att dom växer för man tänker inte så mycket på det när man ser honom gående i hagen här hemma.

Hur lägger ni upp träningen för 2-åringar? vad ska dom kunna och när börjar man hänga på dom, hur ofta i veckan ska de tränas/hanteras?

Hola allesammans,

Två nya in i tråden, välkomna! Vi är ju ett helt gäng med unghästar vill jag påstå nu...

Här har vi stött på patrull. Tanken var att arbeta lite mera aktivt när vi kommer hem från spanien men det har bara blivit två promenader. (De enda två hittils i år...där hon för övrigt skötte sig alldeles exemplariskt)
Men nu får det ligga åt sidan efterson hon har åkt på en rejäl hålvägg och är halt.

Så vi får träna på att lägga om fötter de närmaste veckorna...:cry: -Fast all träning är väl bra träning... Även om det inte blir riktigt vad jag tänkt.

Planen var att börja promenera, jobba i lina, med longering. Plastning och sadeltämjning för att sedan sitta in. Nu blir det nada...

Vi får se hur det går, har jag tur är hon ohalt och promenerbar om ett par tre veckor. Men hålväggar är luriga. Man kan aldrig veta.

mvh Eva

*knapplån*

Får man vara med här med föl eller är ett föl för ungt? :D
(Blir ju inte så jättemycket hantering av henne de närmaste månaderna, eftersom hon fortfarande är en liten plutt! :D )

Jag förstår att du skaffat ett föl... GRATTIS!

Givetvis kan du skriva här om du vill det men kan du inte starta en FÖLTRÅD för årets föl som vi kan följa?
Åtminstone jag tycker att det är väldigt speciellt och annorlunda med föl. Inte alls som med unghästar...

mvh Eva

Köp "Oinfektion"-spray...effektivt stoppar den alla vidare angrepp. Gick rekordsnabbt för förra hästen att bli bra när jag använde det och har nu några sprayburkar hemma "ifallatt";). Bole-produkter har den, vet jag. Spraypipen har en extra liten pip som gör att det går in med högtryck även i de trängsta sprickorna. För säkerhetsskull tvättade jag med klorinvatten också i början men höll hålväggarna öppna hela tiden. Lycka till!

Hur lägger ni upp träningen för 2-åringar? vad ska dom kunna och när börjar man hänga på dom, hur ofta i veckan ska de tränas/hanteras?
Hola,
Roligt att se att du beslöt dig för att behålla Phigalle!
Jag har inget speciellt schema. Det enda målet jag har är att de skall vara ledbara i de flesta situationer, skall kunna borstas, kratsas, verkas. Skall kunna lastas och köras i trailer. Någotsånär repvana, plastade och insuttna.
Ridna i skog och mark ett tiotal ggr.

Jag gör mina "jobb" i sjok. Dvs jobbar en period och därefter får hästen vila för att sedan jobba en period igen.

Jag rider inte lite mera kontinuerligt förräns det år mina hästar fyller tre. Mjukstart...

Min väg är inte den enda sanna, alla vägar leder ju som bekant till rom. Men för mig som inte har några tävlingsambitioner direkt så har detta funkat bra och mina hästar har varit väldigt friska över lag.

mvh Eva

Hola,

Kul att se dig här. VAr ner och hämtade märren över dagen igår... Gah så jobbigt! Naturligtvis kom du och syrran på tal. Att det var roligt att vi var förbi hos er. Det var det verkligen värt...

Tidsbrist och ett projekt som jag berättar om litet senare gjorde att vi var tvugna att göra det över dagen. Dräktig på dag 17 idag.

Hålväggen är stoor. Längs med hela insidan av hoven och 2 - 2,5 cm djup. Får se om det hinns med att få den uppskuren idag eller om jag måste vänta till i morgon.
Nu har jag jodopaxat och krafsat ur, sedan fyllt med tjärdrev så det inte kommer in nått skit.

Vad är "oinfektion-spray"?

mvh Eva

Jag förstår att du skaffat ett föl... GRATTIS!

Givetvis kan du skriva här om du vill det men kan du inte starta en FÖLTRÅD för årets föl som vi kan följa?
Åtminstone jag tycker att det är väldigt speciellt och annorlunda med föl. Inte alls som med unghästar...

mvh Eva

Hej!

Ja, jag har en till familjemedlem nu! :D

Finns det inte en föl-tråd redan? Eller i a f en bildtråd?
Ska kika och fixa! :idea:

Grattis då!
Jo det finns en bild-tråd men gör en särskild föltråd för smått och stort som vi får följa.
Det vore roligt!

mvh Eva

http://i54.photobucket.com/albums/g87/westernsaved/Cindi/Imag0048.jpg
QUOTE]

Ojj vad hon va lik min bus :eek: hur stor är hon nu ?

Min bäbbs :love: -05

P1010041-1.jpg

Denna pålla ska inom tid bli western pålle, hon är väldigt ärlig och även om det är läskiga saker så går hon frammåt, hon älskar att få testa på nya saker, idag åkte hon transport för 3 ggr i sitt liv, senast va när hon va 1½ månad, och hon gick på jätte snällt :love:
ska börja löslongera henne nu, och träna lite med preseningar och annat farligt. Rider nog inte in henne förrens efter jul & hoppas på att hon blivit lite större tills dess :p

Efter fiaskot i maj med lastträningsolyckan av en tränare så tänkte jag igår att nu var det dax att ta tag i detta eller tanken var att utan krav och utan mutor få honom att ev ta en hov på vad heter det rampen/lemmen? Det slutade med att han var nästan inne hela han och hade bakhovarna på rampen/lemmen oxå!:bump::bump:
24002_1183442764.jpg

83277_1183442888.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka