Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 856
Sv: Unghästtråd...

:love: Hon är sååå fin, oavsett mage:)
:bow:
hmm ok, ja jag vet inte vad jag ska tro om min 2-åring, jag ska nog ta en bild o lägga in så ni får se hur hon ser ut :D

piraja>> vacker häst du har, men den ÄR ju faktiskt lite bred i naturen, till skillnad från min :crazy: :p

Jo...visserligen är hon bred av naturen men just nu lite väl bred...:angel: Syrrans sadel, 7 1/2 - 8" är på tok för liten:o... Men hon är otroligt bekväm att sitta på barbacka:D

Gör det...men jag tror inte att du har något o oroa dig för, nu när hon är 2...hon behöver säkert all protein till tillväxten:)
Så här har min häst ändrat sig under de 3år jag haft henne:
2år:
aug-04.jpg

3år:
RaizaJuni-05006.jpg

4år:
Raizafeteller.010.jpg

5år::eek:
nrmattekomkanmanslappahelt.jpg

Märk väl, att denna sista bild är tagen i Maj iår, då dom fått gå på en alldeles för tidig vårbete, vintern försvann ovanligt fort iår:crazy:

Men nåt som jag ofta funderat på är, det där m att känna revbenen, som vissa säger att man skall:crazy:
Öh, jag har aldrig, utan att trycka hårt, känt Raizas hur "mager" hon än har varit:crazy:

Tack:bow:...ja, hon har verkligen DET:love:, speciellt nu då hon börjar få sitt "vuxna" utseende...
Vi ser fram emot att träffa dig:)
Här kommer en färsk bild från helgens "Hästrally"...där vi fick vår 1a rosett:banana:
IMG_6278.jpg

Cool som vanligt...går direkt i viloställning när man säger wow (vi skulle stå där m bakbenen i spånet 1min, maxtid 2min att utföra det hela)

tack för svaret, ja jag får hoppas hon reder ut "fetman" haha :angel: Vissa hästar har väl en förmåga att lägga allt över revbenen :p Har själv ridit olika paints sista året och jag tycker det har vart svårt att känna dom på alla hästar utom en :crazy: :) Vacker Raiza är!

Piraja>> det låter som maxgränsen är sprängd på sadeln :D Men hon går ju ner till slut :)

Igår red jag barbacka igen...och med sidepull. Hon svarade snabbt och kom i bra arbete på 5 minuter. Ett par sura stunder (blott andra gången hon rids utan sadel) som snabbt gick över bara...och jag åkte inte av i de små bocksprången;)

Eftersom hon var så följsam snabbt så valde jag att rida ner över gamla vinterhagen, en mycket kort sträcka. Dock, sista biten går utmed betesstängslet och där kom Lillpysen med mor. När vi började skritta utmed stängslet drog dom iväg som raketer i hopp om att Lilly skulle hänga med...och nog kände jag att "motorn" drog igång ett par gånger men hon snappade rätt fort att det inte var det som skulle göras så jag blir hur stolt som helst över att hon sen skrittade snällt upp till gården.

Hon har börjat dra ihop sig lite nu och man får inte känslan av att hon är så fet längre...tack och lov:cool:

Nämen tjena Ann...det var ett tag sen...
Här händer det saker, va kul...
Och duktig hjälp har du oxå haft till dina "sittningar"...Helén är en kanontjej:bow:
Har du tänkt o rida in han själv el skicka iväg?
Hur går det m körningen?
Usch, jag saknar det verkligen, har ingen vagn länge:(, då stallvärden sålde sin...

Piraja...visst blir man stolt, när hästen är så lydig, även om den hemskt gärna hade dragit järnet tillsammans m kompisarna?
Jaså, då känns det lite bättre nu och inte som om du satte dig i spagat länge:angel:
Så kändes det för mig ca 3v sen, då jag satte mig barbacka på Raiza...milde tider vad brett det var:crazy:

För övrigt, så hade vi lite "kosseclinic" igår (som jag skrev här på en annan tråd)....vallade ihop 11 kvigor som rymt, med mkt stor framgång:banana::love:

*kl*

Sådär, nu har vi äntligen tagit tag i det där med att arbeta unghästen och förbereda insittningen.

Fick i stolp och på med lite bräder så vi hade någonstans att vara (vår gamla "corall" dög inte att sitta in någon unghäst i).

Igår två pass.
Jag började mot bättre vetande. Longerade lite, gick väl an åt ena hållet men hon ville inte åt andra. Stökade en aning, reste sig och sparkade lite grann.
Maken fick rycka in, han gör detta bäst. Han läser dem så jäkla bra på backen och har tajming. Framför allt tajming.
Böja, flytta, jongla med repet och damen vill absolut inte gå fram när hon skall longeras, vänder hela tiden på sig så hon står med ansiktet mot en, vill stegra när man trycker på.
Mera böja, flytta, lura och fixa. Mera stegringar och maken går på henne och häver dem. Slutklämmen kommer när hon påbörjar en stegring och han ger henne en knytnäve i ansiktet så hon kommer av sig helt.
Sen var det klart. Plötsligt är stegringar och tjafs som bortblåsta och hon travar så snällt några varv år varje håll.
Stopp, klia, gosa kompisar.

Stå i stallet en halvtimma.

Därefter ett nytt pass. Böja, flytta, jångla med repet, några varv åt vardera hållet i trav. Hon försöker inte stegra mer än ett halvhjärtat försök som blir hävt omgående. Lite galopp, men svårt. Sparkar när maken driver varpå maken springer nära baken, tar repändan och daskar tillbaka. Hon provar igen och får tillbaks. Galoppar sen snällt med röven indragen utan att tjafsa. Stopp, klia, gosa kompisar.
Lite "följa John" i linan. Mera klia, gosa kompisar.

Om en vecka sitter jag på henne. Brukar bli mitt jobb att lägga på sadeln och ta det därifrån.

Hålväggen är riktigt bra. Hon hade en vända för sig när hon skulle protestera med att ge fötterna (i synnerhet den med hålfoten) typ stegra, sparka och kasta sig men det har jag fått häv på med lite träning.

Hon är lite lik sin mamma om än inte fullt så hård. Snäll som sjutton när man inget kräver eller gör något vanligt men har en tendens att stegra och sparka så fort man börjar kräva. Det är väl bara en tidsfråga innan hon skall testa att bitas och att springa omkull folk.
Tur vi gjort resan förut.

mvh Eva

Nämen tjena Ann...det var ett tag sen...
Här händer det saker, va kul...
Och duktig hjälp har du oxå haft till dina "sittningar"...Helén är en kanontjej:bow:
Har du tänkt o rida in han själv el skicka iväg?
Hur går det m körningen?
Usch, jag saknar det verkligen, har ingen vagn länge:(, då stallvärden sålde sin...

Piraja...visst blir man stolt, när hästen är så lydig, även om den hemskt gärna hade dragit järnet tillsammans m kompisarna?
Jaså, då känns det lite bättre nu och inte som om du satte dig i spagat länge:angel:
Så kändes det för mig ca 3v sen, då jag satte mig barbacka på Raiza...milde tider vad brett det var:crazy:

För övrigt, så hade vi lite "kosseclinic" igår (som jag skrev här på en annan tråd)....vallade ihop 11 kvigor som rymt, med mkt stor framgång:banana::love:

Jo jag tänkte nog rida in han själv, har ju tänkt att rida för PL så jag hoppas att det ska gå bra. Ja Helen är en jättebra kompis, ställer alltid upp och hjälper till. Jag har inte heller kört på länge då han verka tycka att det var tråkigt så han har fått vila från körningen. Sen har jag köpt ny sele, en maratonsele, inte för att jag ska tävla utan för att han ska ha en bra och snygg sele så vi måste anpassa vår stora vagn till den nya selen, inte samma fastsättning av skacklarna. Igår skulle vi ha premiärkört vagnen men dels så strulade han och sen visade det säg att hålet för skackelremmen inte var tillräckligt stort men han fick dra rockarden lite utan att jag satt i iallafall. Vi måste träna inför vårat stora begivenhet här på Pene, nämligen Pene Horse Show!

MVH Ann

Ja, den kom verkligen påpassligt när jag för en gångs skull hade kameran med mig en morg ut till stallet...
Bägge:eek: hästarna låg ner, med huven upp, men när jag kom in i hagen och började fota...då la hon sig o slöt ögonen:rofl:
"Äntligen kom du så man kan sova på riktigt"...sa hon:rofl:

Rapport från oss:

Allie går bara från klarhet till klarhet, och nu som 3½ åring har jag börjat växla mellan Bob avila twisted wire och en stång med snafflemundel.
Han är otrolig! Han går SÅ bra just nu. Hand gallopp har verkligen lossnat och den är lååååångsaaaam. Nu jobbar vi på att sätta bogarna på plats, samt att få hans kropp i flera delar mer, dvs att flytta bakdelen i jog utan att bogen faller in osv.
Så för tillfället är vi i en jätteuppåtperiod! :banana::bump:

10299068.jpg

Dags att fixa nya bilder..:smirk:

Cool som vanligt...går direkt i viloställning när man säger wow

Inte för att vara en glädjedödare nu..
Men när en häst vilar benet sådär, precis hela tiden, beror det väldigt sällan på att de är "coola" utan att de exempelvis är trötta i kroppen, lite överansträngda, växer eller har ont i korset/ryggen av någon anledning.
Och det är INTE önskvärt på en tävling att hästen ställer sig och vilar benet i en halt.
Men om det är en unghäst så är det vanligt, min gjorde hela tiden så förut, fast inte så fort man gjorde halt. De små liven växer än och blir lätt trötta i muskulaturen.:)

???? Vad har vi här på G????
Låter kul...nåt man kan få mer info om...hade varit roligt o komma o kolla:bump:

Jo det är så att det började förra året med att vi hade invigning av ridbanan som stallägarna byggde och i år vill dom ha en uppföljning. Vi som har hästar där ska visa upp våra små liv och visa vad dom kan, eller nått sånt. :angel: Du får gärna komma och titta, men jag vet inte tid eller program, men kan återkomma med det när jag har info. Det blir ju inte enbart westernuppvisningar utan vi har ju även dressyrhäst, distanshäst och fd travhästar, ponnyhästar av olika slag. Ja listan kan göras lång vi har även en häst som har blivit misshandlad på ett eller annat sett.

MVH Ann:D

Aaa, det låter ju kul...hoppas det blir när jag är ledig...
Pm,a mig gärna när du vet mer:)

Sidekick...nej då, du är inte nån glädjedödare, för mig iaf:rofl:

Kid är under "halter och longeline" träning för tillfället och sköter sig finfint!
Nästa helg åker vi på unghästclinic med Karin van Bekkum o hoppas på att få några bra longeline tips. Det ska bli askul, vi åker direkt efter Haltern på Nationals!

Hoppas på att denna klass arrangeras för ett och två åringar nästa år, då ska vi vara med! (Kids helsyrra Miss Radical blev f.ö European champion i Longeline Two year old)

Vi går lite promenader också för att variera oss, han hade sadel på sig för första gången igår och kommer att börja få dra släpa o däck så fort Nationals och clinic är avklarad! :)

Bosse har helledigt just nu, jag har haft dåligt med energi pga min vovves bortgång.... :(

Vi går lite promenader också för att variera oss, han hade sadel på sig för första gången igår och kommer att börja få dra släpa o däck så fort Nationals och clinic är avklarad! :)

Måste bara fråga, vad använder du för utrustning på hästen när den ska dra släpa och däck?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 057
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka