Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 859
Sv: Unghästtråd...

ojdå! fullt ös medvetslös:D

Är kass på att beräkna höjder men hon är ju större än vad Chili var iallafall :D
När Chili var 1 år och tre månader var hon 138 i mkh och 143 bak (efter förra sommarbetet) och nu är hon 142cm i mkh och 149cm över baken så det händer inte så mycket på höjden här ;)

I den här tråden finns info om hur 06: orna växte! Där kanske finns någon som växer ungefär som din?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=752994&highlight=h%F6ga

där står även att om man mäter hästen som ettåring så har den vuxit klart till 90%. Och att det ska stämma, men kan slå på ca 2 cm. vet inte om det stämmer (kan inte räkna sånt komplicerat jox):p

Ja visst har hon! :love:
tyckte att hon blev lite tunn där i mars och att det har hållt i sig..
dock började hon gå upp igen under andra delen av april och nu på betet så syns det hull efter bara en vecka! :banana:

Känns inte som att det är samma häst när man tittar på bilderna från när hon var liten! Ett sånt litet ynkeverk! Skraltig och dan och rumpan och manken såg ut att tillhöra olika hästar.
Charmigt! :D

Ja klart du får! :laugh:
ju fler desto bättre! :)

Vilken godsak! och vilket milt och fint uttryck han har i ansiktet!
är han hingst eller valack?

Han har verkligen en jättetrevlig kroppsform!

(nu vart jag lite småkär i din häst här):D

Vad roligt att du gillar honom. Tycker själv att han är bra bygd och inte så tanig som endel araber kan vara. Dock är han lite tjock nu... Han är valack.

där står även att om man mäter hästen som ettåring så har den vuxit klart till 90%. Och att det ska stämma, men kan slå på ca 2 cm. vet inte om det stämmer (kan inte räkna sånt komplicerat jox):p

Hoppas det stämmer då! :bump:
Isåfall blir hon väl 148-152cm, för hon var ca 135cm vid 1 år.
Om inte jag har räknat helt fel. Det där med matematik är inte min starka sida :o

äsch då! Man får vara lite tjock på sommaren :D
Ja det var precis det jag gillade hos honom! Lite robustare så :)
Kommer han att behålla färgen? eller blir han helt vit så småningom?

Ja men det är ju en jättebra höjd!
Inte så stor skillnad på våra då :)
Jag satt tidigare när bulan var mindre och oroade mig för att hon skulle bli 155 eller mer. Men det behöver jag nog verkligen inte oroa mig för!:D
Nu hittade jag där jag skrivit upp att hon var ca 133cm vid ett års ålder. Då blir hon alltså mellan 146-150cm om jag räknat rätt!
Matematik är verkligen ingen stark sida hos mig heller kan jag lova :o;)

Hur går det för er annars? Såg att hon hade haft sadel på sig!
och hon såg så liten ut under den :love::D
Vad gör ni just nu?

Nej han bockar inte när jag rider, utan bara när jag longerar, tycker du att jag skall låta det vara? Han är inte arg utan glad å sprallig.
Men jag undrar om man på något vis skall visa att det inte är okej, även om jag inte sitter på, vad tycker du?

Min unghäst har också alltid varit lite sprallig. Men jag har vid de tillfällen han har bockat under longering manat på honom att gå snabbare för då måste han koncentrera sig på det istället. Sen tror jag att det går över lite med åldern. När han gör oönskat beteende sätt honom att jobba. Arbeta mycket med ökningar och avsaktningar. Se om det hjälper.

Men ibland tror jag att dom bara behöver få ut lite energi.

Han blir nog tyvärr vit så småningom. Han har bleknat mycket på bara ett år. Bara han inte blir flugskimmel, för det gillar jag inte. Har haft en och de ser varken skitiga eller rena ut. Bara tråkiga...

Ja men det är ju en jättebra höjd!

Hur går det för er annars? Såg att hon hade haft sadel på sig!
och hon såg så liten ut under den :love::D
Vad gör ni just nu?

Ja, blir hon inte större än så så är det ju alldeles lagom :) Jag är ju inte så stor själv så jag vill inte ha en stor häst. Särskilt inte som jag hoppas på att hon ska bli en reininghäst :D

Ja, men än så länge har hon bara haft den på ryggen en gång. Jag provade att spänna sadelgjorden lite löst, men då blev hon lite orolig.
Annars gör jag inte så jättemycket, men brukar gå ut med henne ensam (hon tycker inte om att vara ute utan sin kompis). Flyttar henne åt sidorna, backar osv.
Försöker få henne att lyssna på mig och inte titta så mycket på allt annat :D
Ibland får hon följa med som handhäst också, men då kör hon upp huvudet och bygger på sin underhals...
Jag har aldrig haft nån "bebishäst" förut, så jag vet inte riktigt vad man kan göra.
Kan man longera? För det var någon som sa att det inte är bra för lederna... Och det stämmer väl i och för sig. Så jag vågar inte longera mina hästar längre.

vilka fina bilder på chili:love:

Gracz ser ju ritigt positiv ut på den bilden oxå, än kan den gamle mannen;)

Vilka underbara bilder, man blir ju så hästsjuk att man helst vill sluta jobba och bosätta sig i en lagom stor hästhage

okej! ja jag håller nog med dig där! hade varit finast om han inte bleknade av för mycket. :)
fast flugskimmlar har sin charm de också! Du får se till att hålla honom smutsig sen annars :D

jaså sadelgjorden var inte populär?;)
Jag lade på Chili westernpaden och en täckesgjord i början när vi gick på promenader. Sedan när det blev sadel och sadelgjord istället märke hon knappt skillnaden :)

Men hon har varit väldigt bra med att följa med matte ifrån kompisarna! Hon bryr sig oftast inte ett dugg. Kan bli nåt litet pip eller så men sedan är det bra.
Det är ju kanon att kunna ha med henne som handhäst!
Kan man inte använda någon form av lätt och mild inspänning; typ chambon eller vad det nu heter? Så att hon åtminstone inte har huvudet spikrakt upp :D

Jag och chili gjorde jättemycket ledövningar, gick på promenader och kollade på bilar, gick på olika typer av underlag osv.
Jag longerar inte mycket, bara någon gång ibland för att checka av att kommunikationen fungerar. Jobbar hellre i rundcorall då:laugh:

Där kan man ju göra jättemycket roliga övningar! :laugh:

Tömköra kan man ju också börja med lite lätt rätt så tidigt. Går ju jättebra att tömköra i sidepull eller grimma! Du har väl kört en hel del innan också va? :laugh:

Hehe, Gracz var i själva verket väldigt nervös när det där blåsvarta ufot kom nära :D

Har faktiskt fått en bild på honom! (trots att han aldrig kan vara med på kort och se fin ut :D)
Gracz.jpg

ja det är verkligen balsam för själen! (som det så klyschigt kallas:D)
tiden bara springer iväg när man sitter där hos dem! Speciellt om man har en kamera också :)

det var en fin liten pojke där.
stam?

här hemma så vänjs syria vid ryktborste o ryktskrapa o det låter läskigt! manen har flätats till en sida, men jag vet inte om jag har valt rätt sida...:crazy:
nu ska vi bara få tag på en halter så är vi redo! o kasnke gå upp en 20 kg...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka