Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 852
Sv: Unghästtråd...

Red idag på Chili för andra gången med full utrustning.
Gjorde som förra gången, hade en kompis som höll longerlinan-repgrimman ifall om att.

men det gick som på räls. Chili brydde sig inte om när jag satt upp och skrittar snällt iväg när jag ber om det och likaså stannar när jag ber om det.

Skrittade bara ett varv runt inne i ridhuset och gjorde två halter under den biten.
Hon luktade även på grindarna som varit med då det varit kosseclinic här i helgen men de var inte intressanta. ;)
Vi hälsade på korna i lördags själva i ridhuset och fröken var helt lugn. Hon ville mest slicka på dem :D

Hon är för go :love:

kul att det går bra!

kossor vill jag kunna rida med i framtiden, men min dam tycker att de är dö läskiga, trotts de inte gjorde några snabba rörelser då vi var där...
några tips på o "träna"?

Vi har ju tur som kan träna på kossorna när de är instängda i fållor i ridhuset. chili är ju så van vid att vara där så hon känner sig trygg på platsen. Sedan är hon ju dessutom van vid grindarna och allt rassel från kedjorna man fäster dem med eftersom våran rundcorall är gjord av dessa grindar. Då är det ju bara ett nytt moment-korna.

Med Chili har det bara varit att gå rakt fram. Trots att jag själv tycker att kossorna är lite småläskiga har Chili tagit det med ro.
Man kanske kan ta med sig lite muta, typ lite kraftfoder eller så så kan hon stå och äta brevid korna och inse att de inte kommer att äta upp henne? :D

hur gamla är era hästar när ni börjar sitta in o sedan rida?
har ett paintsto som är född midsommar 06... och har fått höra att jag borde passa på o sitta in nu innan hon blir större o starkare... min första unghäst...
blir bara lite förvirrad... hon är väl ca 145-150cm har inte mätt henne på länge, och muskler börjar ju komma högvis av...
även en massa envishet o lite trots börjar dyka upp, fast hon är ändå snäll o tar det mesta med ro, ifrågasätter lite bara...

min är föddi början av juni 06, har planerat att sitta in honom nu i september sen ge honom lång vila........ typ till mars nästa år.
Köpte honom i slutet av maj och då var han knappt hanterad mer än till och från hagen, så därför får han en lång vintervila för att smälta allt. Kommer dock borsta på honom och sånt även under vilan men inget mer jobb för honom.

*kl*
Igår promenerade Tibbe och jag en runda, var tänkt att vi skulle rida den idag och då vi aldrig gått den innan och det är en mjuk väg mellan flera åkrar ville jag kolla hur han reagerade först från marken. :p Men han reagerade inte alls, gick lugnt bakom stannade och backade på kommando och lyfte inte ett öra fasst fåglar flög ut ur buskarna brevid :love: Tyvär blir det nog ingen ridning idag då det har spöregnat hela dan :(

Så en fråga har någon här börjat täcka sin pålle ännu ?
Tibbe har fått gå med regntäcke i ca 1 vecka nu och kommer hålla honom täckad från och med nu. Är till och med så jag funderat på ha fodrat under nätterna på honom.

har ett paintsto som är född midsommar 06... och har fått höra att jag borde passa på o sitta in nu innan hon blir större o starkare... min första unghäst...
blir bara lite förvirrad... hon är väl ca 145-150cm har inte mätt henne på länge, och muskler börjar ju komma högvis av...
även en massa envishet o lite trots börjar dyka upp, fast hon är ändå snäll o tar det mesta med ro, ifrågasätter lite bara...

Min häst är född juli 05 och jag började med att sitta in han under augusti 07 med hjälp av PL under en helg sen fick han vila till april i år. Men han kördes in när han var ett år så jag har ju fortsatt att köra med honom sen dess mer eller mindre regelbundet. Nu kan jag rida ut själv eller med andra och han är lugn kanske för lugn, han har lite svårt med galoppen har inte kunnat galoppera i padocken uppsutten men jobbar på det. Han är stor och tung häst som behöver gå ner i vikt precis som sin matte, dessutom är han ett matvrak och lite lat av sig. Ska sägas att han är en korsning ardenner/varmblodig travare.

MVH Ann

Mitt paintsto föddes i juni 06 och jag började sitta på henne nu under senare delen av sommaren. Hon har vuxit väldigt lite på höjden under sommaren och hon har varit väldigt trevlig att jobba med och inte trotsat något direkt. Däremot märks det tydligt om hon inte förstår, men det ska inte förväxlas med trots i hennes fall :)

Om allting går som det ska så kommer jag att fortsätta sitta på henne och rida henne i bägge varven i skritt, trav, galopp. Halt från skritt och några små ryggningssteg. Detta under hösten och som längst till oktober. Sedan ska hon få en längre vila och först i början på 09 ska hon börja tömköras igen. Kommer att börja rida henne igen senvåren-tidiga sommaren 09.

Chili har haft ett ofodrat rengtäcke fram till nu. La på ett tunt fodrat täcke idag istället (ca 150g) då det ofodrade täcket andas lite för dåligt och dessutom är för litet över arslet på henne :D

Idag har jag ridit på Chili med utrustning och utan medhjälpare :banana:

Tog in henne i rundcorallen, satt upp och skrittade ett varv åt höger. Gick kanon. Gjorde halt och vände sedan runt henne med hjälp av neckreining och skänkel. Gick också kanon. Skrittade sedan ett varv åt andra hållet. Vände in henne mot mitten, gjorde halt på mitten, och satt sedan av.

Hon var kanonredig! :love:

ja det känns verkligen roligt! :D
det märks på henne också att hon tycker att det är roligt. Hon verkligen sträcker på sig och tuggar/slickar sig om munnen som en tok när hon får allt sitt beröm:D

:banana: :bump: :banana:

Heja heja heja!!! :love:

Lotta kommer få täcke på sig när hon stallas in om nån vecka. Just nu är hon fortfarande så pass ny i sin nya flock, så hon får gå utan täcke liiite till. :)
För övrigt är jag så JÄTTESTOLT över hur BRA Lotta skött sig under flytten och hur blixtsnabbt hon accepterade och accepterades av den nya flocken. :love:

Vi har sen flytten dessutom gjort lite nya saker och Lotta har sett mest ut som att "Jaha. Okej." och som att inget varit nytt.

Underbara häst! :love:

Och idag har vi gjort samma sak som den 26. :)
Longerade lite innan och hon fick galoppera lite med den här tyngre sadeln också. Inga problem såklart :)
Satt även upp från andra sidan, vilket jag inte gjort innan pga min egen kassa balans från den sidan, men det gick också finemang.
Hon är jätteredig som står som ett ljus och på hängande tygel när man sitter upp.
Mattes lilla pärla! :love:

Duktiga lilla tjejjan! :banana:

Jag vill se bilder från nya stället och på Lotta med sina nya polare! :bump: Du har ju alltid kameran med dig känns det som så någonting därifrån måste du väl kunna bjussa på? :D

Du har ju alltid kameran med dig känns det som

:rofl: Haha!

Ja, okej, jag ska bättra på mig! :D
Hade faktiskt tänkt ta bilder nu under helgen. :)

Dock har jag några från hagen att bjuda på redan nu...

dsc00422_15914820.jpg

dsc00425-00_15914920.jpg

(Här står de och lutar mot varandra/trädet...)

nya-grimman-2_15712367.jpg

(I den nya grimman...)

*bildbombar*

23091006.jpg

(Kompisarna när vi kom i söndags. Nordisen flyttade tyvärr idag. Synd, för hon och Lotta blev polare på en gång. Lotta och den svarta är dock bästisar nu!)

23090871.jpg

23090865.jpg

23091217.jpg

23091040.jpg

Förresten! Här kommer en bild, en vecka gammal. JAG ser hur mycket Lotta vuxit sen vintern...men det kanske är svårt för andra att se...
dsc00419_15626229.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka