Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 856
Sv: Unghästtråd...

Skitbra! Med tålamod kommer man långt.
Fortsätt så ett tag så går han in snäll som ett lamm till hösten.

mvh Eva

ggr.

Jag gör mina "jobb" i sjok. Dvs jobbar en period och därefter får hästen vila för att sedan jobba en period igen.

Jag började tänka i de banorna förra helgen faktiskt. Phigalle vill verkligen inte gå och slappa i hagen med de andra hästarna , han vill UT! Och går man bara förbi eller bara går in och klappar blir han jättegrinig och står och hänger vid grinden i timmar ibland. Då bestämde jag mej att köra på en sak varje dag tills det klaffar någolunda, sedan vila några dagar och prove en gång och sedan hitta på ngt nyttt för liote variation. Det verkar som om Phigalle slappnar av om man gör samma sak varje dag och han blir bara modigare och modigare då. fast han gillar inte domma hära vilodagarna. Iaf så har jag kört tränsträning mån-fre förra veckan. Tyvärr så är alla westernträns förstora förutom hans enöras så jag andvänder ett engelskt utan nosgrimma och han var så duktigt på fredagen och tuggade knappt på bettet så då tog jag repgrimman över och körde lite övningar på stallplanen, flytta för tyck och osv. För han hatar tryck och går emot på engång, värst är det tryck i grimmskafter/grimman på blir han skitsur,kastar upp huvudet och tjurar i ca 10 minuter:rofl: Sedan fick han vila lördag och söndag mot hans vilja (jag var ju på chappen:p) men hällsade på honom på söndagen och han kom i full fart när jag kom och tvärnitade,sänkte halsen och ville hällsa och mysa men blev skittjurig när jag gick ur hagen igen-för han ville minsan oxå med ut. Denna veckan ska jag fortsätta med träns,lastning utan tvång och godis (eftersom han gillar det bäst utan sådant och han tycker sin nyfikenhet funkar bättre:)) Och så kommer hovis på torsdag. Någon som har någon ide hur jag ska få honom att stå stilla på stallgången, bunden på vardera sida om grimman. Han står hela tiden och sparkar med framhoven eller velar fram och tillbaka ibland,svårt att stå still??

*kl*
Får jag va med fortfarande...trotts att min är 5 :crazy:

Jag har nämligen fått ett "litet" bakslag el egentligen inte bakslag, för hon har aldrig haft det, men min häst har blivit rädd för bilar...speciellt bilar som kommer framifrån:eek:
Hon har aldrig någonsin varit annat än trafiksäker, vad gäller alla sorters fordon, stora som små.....
Men för en 2v sen blev vi "slickade" av en bilist i hög fart:devil:...och hon for runt på en 5;öring och sen dess blir hon förstelnad och gör en spinn, när bilen möter oss:(

Jag förstår, att det är som att börja om från början med någon form av tillvänjning, så vi tog en tur på vägen idag...
Det började ju bra..hehe, lastbil bakifrån:eek:...hon gör som hon brukar, tittar och fortsätter fram, lyfter huver en aning när den passerar (hade gett tecken på att sakta ner, vilket den snällt gjorde)...beröm, beröm....i massor:love:
Men sen kom nästa bil framifrån...hon får inte panik, men blir förstelnad och kan inte röra sig fram tills bilen passerar och så spinn igen...så här fortsatte det x-antal bilar från båda håll...
Men den sista vi mötte, kunde hon iaf gå framåt samtidigt som hon hade full koll på vad bilen gjorde...ifall det var en sån där hästätande fordon:crazy:

Nån som har ett gott råd o ge mig...jag vill verkligen inte att en bil skall förstöra en häst som kunnat ridas i värsta rusningen på 25an:cry:

Be vänner och bekanta komma på en mindre otrafikerad väg och ta det därifrån. Alt.att du rider på en täkt intill en väg så att du inte riskera nåt i onödan. Börja med att ha ett rejält avstånd till vägen och rid sen närmare och närmare. Det tar lite tid att släcka ut sånt här för en del hästar men är du bara lugn och tänker "att det är klart att det går" så kommer hon att lita på det så småningom. Tänk säkerhet;) Lycka till!

Hola,

Ett till tips.
Tag en dag när ni ställer er brevid den vältrafikerade vägen. Vänd hästens huvud mot den lastbil etc som kommer och följ sedan fordonet med huvudet så hästen får flytta framdelen men står kvar med bakdelen.

Efter några timmar lär hon ha lessnat och orkar inte bry sig så mycket mera.

Att "valla" läskig trafik kan man göra lite när det passar. I synnerhet mötande trafik brukar vara taktiskt.

Hoppas det går vägen!

mvh Eva

kl

Ursäkta mitt abrupta inhopp, jag har inte vart med sedan jag postade bilden på min tvååring men jag har faktiskt en fråga till allihopa.

Tycker ni man kan köra en tvååring i round pen, typ "join up"?

Jag har rätt stor erfarenhet av detta men enbart med äldre hästar. Jag vet att de bara har korta stunder de koncentrerar sig när de är så unga så det kanske vore dumt att göra något som kanske kräver längre tid? Eller så tar det inte lång tid eftersom hon är så ung?

hmmm.. min första unghäst sedan föl så jag har ingen tidigare erfarenhet av såna här youngsters...

Inget som helst problem :)
Mina har kunnat detta sedan de var föl.
Se bara till att göra det mycket kort tid.
Och ge beröm direkt när hästen gör det absolut minsta rätt.
Allt behöver inte fungera perfekt från början ;)
Bara att hon har uppmärksamheten på dig räcker för att få beröm eller att endast vända sig mot dig

*KL*

Så har vi gjort slut på vilan. Idag har fröken fått jobba lite på linan och det gick så bra. Bara ett kort infall av "jag-vill-bestämma-själv" men det gick över snabbt...det var ju jobbigt. Beteshullet gjorde sitt till att hon låg lite lågt med protesterna och jag är ju inte sen att utnyttja detta;)

Skönt att få dra igång nu även om det är mest arbete från marken första veckorna...:banana:

Tack Piraja o _Eva_, för era tips....
Jag märkte just igår, att det lättade för henne, när jag vände hennes "spinn" mot bilen, då hon hellst vände rumpan mot den...som om att hon fick mer koll på den och kunde se, att den körde vidare, utan att något hände...:idea:

Som det är nu, så har vi hagerna intill en grusväg, där både timmerbilar, traktorer o andra fordon kör...rätt fort.
Och det har inte varit några problem...om inte hon stått precis intill vägen och blivit skrämd, då tar hon sig en liten repa:D
Men det kan ju iofs varit där den 1a "rädslan" kommit, och så har det bara byggts på..+ att droppen kom för henne m denna som inte saktade av, trotts mina maningar och formligen slickade oss...
Vi har ungefär 500m till asfalltsväg, där det kör "lagom" m bilar av alla slag...
Så vi får väll ta en runda dit till korsningen och "räkna" bilar var dag nu framöver och hoppas på det bästa....om 2v skall vi på Hästrally och då vore det bra om hon kommit över den värsta rädslan:crazy:

Vad kul o komma igång igen Piraja:bump: el hur?
Härligt...annars kunde du ha tagit hand om min;):D

Hola,

Tiranog, jag kommer att köra min i corall under sensommaren. Har gjort det med alla mina när de varit unghästar och de har inte tagit skada.

BonRiaz, kul det funkar. Det är bara att träna på. Valla de jäla bilarna så blir hon kaxig nog att bita dem sen... hahaha!

Min egen unghäst är delvis uppskuren i hoven, går med tjära och tjärdrev. Peppar, peppar så är hon inte halt längre...

mvh Eva

Vad kul o komma igång igen Piraja:bump: el hur?
Härligt...annars kunde du ha tagit hand om min;):D

He he...du tar hand om din så bra själv;). Kul att det verkar fungera för dig nu.
...och visst är det skönt att ha börjat jobba fröken igen. Normalt håller jag ju igång året runt med lite mindre ridpass under värsta vintern bara...jobbigt med unghäst som behöver vila...:angel:

Nu ska rundcorallen färdigställas så den kan tas i bruk när hästarna kommer hem v.31...längtar:bump:

Senast ändrad:

Hola,

BonRiaz, kul det funkar. Det är bara att träna på. Valla de jäla bilarna så blir hon kaxig nog att bita dem sen... hahaha!
Ja, det borde hon tycka e kul, eftersom hon gärna vallar kor:rofl:...nu har jag anmält oss iaf till ropingclinic i september:eek:, så här gäller dat att investera i lite losso o vad man nu behöver...:bump:

Min egen unghäst är delvis uppskuren i hoven, går med tjära och tjärdrev. Peppar, peppar så är hon inte halt längre...

mvh Eva

Usch, det där är inte alls kul...min hade det, då jag köpte henne som 2åring, och enl hovis va det just en åkomma hos unghästar:(
Raizas var inte så stor, typ 3cm lång o 1,5 djup...det värsta va, att det kom i ytterligare 2 hovar, dock hade jag dom bättre i shack...men det tog ca 8mån innan hovarna var helt återställda och hårda nog o inte ta till sig några småstenar...
Jag fick en "recept" av min hovis på hur jag skulle behandla....:angel:
Hon var bara halt i början på böjt spår...men jag ger mig 17 på att hon blivit så hovöm pga detta åkomma...
Kanonfina hovar för övrigt nu...

delvis kl

tack för tipsen alla :) Ska testa detta :)

Lastträningen går bättre igår var det tredje gången och han gick rakt in med hovarna precis inne i tranporten. Denna gång var det "träning" ca 10 minuter vilket räckte. Idag var hovis här men phigalle var mkt bråkig med framhovarna och stegrade sej och naffasde väldigt mkt tyvärr.

Hej

Jag kliver in här och berättar i korta drag om mina "ungdomar"...;)
tre, fyra och fem är de....femåringen var med på chappen för första ggn i år för miljöträning de luxe! Gick strålande. den har jag inte några speciella problem med, utan han lär fort och vill var till lags. Har haft honom sedan tvåårsåldern. Fyraåringen kom hem till mig i våras. Hon skall vara lite grundriden, men har inte lärt känna henne ännu. Tror inte att hon är så utbildad som några andra fyraåringar är här...Hon kan gångarterna, stoppar, rollback, början till spin, flyttar undan för skänklar och backar (trögt). Så är det lillemannen, 3 år och precis startad....Han växer och har sig så honom tar jag det ganska lugnt med. Har haft honom sedan 1.5 års ålder. Vi skrittar i skogen och travar och galoppar lite på banan. Han vänder (långasmt) och kan backa lite.

Det som vi lider av alla är att det går lite trögt. 5 åringen måste man "väcka upp" för att han inte skall somna. Det måste göras varje gång....3 åringen är allmänt trög. vad gör ni för att få pållarna lite allerta? Jag kör tempovxl i skritt och trav och byter gångarter på 5 åringen...men en treåring...kanske det inte spelar så stor roll om det går trögt nu i början, men när skall man begära lite snabbare responser? Jag fattar att det gäller att få allt rätt i lugn och ro, men kanske att man kunde be om lite mer aktiv trav? hur resonerar ni?

Roligt att läsa om era pållar.

*kl*

Uppdaterar lite om min bebis.
De senaste dagarna har jag användt mig av olika föremål på honom.
Då menar jag att jag stryker, klappar och "fladdrar" saker på hela hans kropp...såsom täcke, sadelpad, lasso m.m.
Han accepterar allting, på huvudet, halsen eller baken. Inga reaktioner alls.
Jag försöker jobba mycket med sånt här...det och ljud då han är lite skraj för en del ljud men fortsätter han som han gör nu så blir det nog inga problem.
Mätte honom lite också..han är nu 154 cm. Det har inte hänt så mycket på höjden de sista månaderna men däremot har han breddat sig i stället.

Lite bilder från dagen
IM000527.jpg
[/IMG]
IM000530.jpg
[/IMG]
IM000533.jpg
[/IMG]

Hola,
Jag senisivitetstränar. Dvs jobbar på att de skall svara för minsta möjliga hjälper.
Ofta är det svårt att låta bli att prata med många och yviga hjälper. Det är oxå viktigt att vara konsekvent och ge eftergift så fort det blir rätt.

Annars är det vanligt att hästen blir "döv" eller inte ser en anledning att fort göra rätt med action. Han får ju lixom ingen belöning.

Sen är det ju så att en del hästar är ju tröga av sig i allt. Lite flegmatiska. Då är det ju bara att gilla läget.

mvh Eva

Jag har en fråga angående repgrimma och träns. har sett att många har repgrimma under träns= grimma på och sedan bara tränsa över.

Men man får väl inte binda fast hästen med en repgrimma?

Jag brukar ta in Phigalle med vanlig grimma,bina fast i stallgången, ta av grimman och sätta den runt halsen, tränsa, ta på repgrimma över. och sedan ut bara för att träna att ha träns på sej.

Vilket ska man göra?

Hur får jag honom att stå stilla i stallgången? Har två grimskaft, ett från vardera sida. han står inte stilla mer än någon minut då och då. ofta står han och sparkar med frambenet hela tiden. vilket jag aboslut inte tollererar men får honom inte att sluta.

Hur får jag honom bort från mej när vi går i skogen? han knör på mej med bogen och tränger mej.

/Cindylou

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 144
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka