Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 856
Sv: Unghästtråd...

Får och får...ska och ska...

Nu är det ju så att om du har en teknik och en vana som funkar för dig så är du ju rätt ute. Blir det som du vill finns ingen anledning att ändra det, eller hur;)

Jag har faktiskt nyttjat repgrimman på en häst som hade för vana att slänga sig ur transporten...ve och fasa, ja...och det funkade utmärkt. Hon lärde sig att man inte slänger sig ut ur transporten per omgående:cool:...hon skadade sig inte heller...inne i transporten, när rampen var stängd bytte jag till vanlig grimma innan vi sen for iväg.

Men, jag har inte för vana att binda hästarna i repgrimman, nej. Däremot är det suveränt att ha under tränset då jag aldrig longerar i träns utan använder således repgrimman som är under tränset eller en kapson som jag har över tränset. Ska jag sitta av i skogen och leda hästen en bit så är repgrimman utmärkt att använda och likaså om jag gör en paus och vill att hästen ska få beta lite, då tar jag av tränset och så har dom fritt att käka...:)

Sen när det gäller om en häst trängs... jag förvandlas till "tiger" om hästen gå innan för mitt område (ca 60 cm radie från mig). Livfullt visar jag att hästen trampat över gränsen och använder även repet som förstärkning om det behövs. Direkt när hästen backat undan och håller sig utanför det område jag bestämt mig för slutar jag "bete" mig och blir lugna fina jag igen.

Likaså om en häst stampar så jobbar jag inriktat på att ha hästen i gången utan att den stampar. Ger mig inte utan håller på och visar den tillrätta tills det gått in...ibland hjälper det oväntade...

Hade ett sto på tillridning och hon började sparka på boxdörren direkt när hon hörde att vi kom och jag ruttnade ur på detta och så fort jag hörde sparkandet i dörren högg jag tag i henne och slängde ut henne i sin hage och där fick hon stå ensam medan de andra fick sin frukost i lugn och ro. Hon fick inget förrän alla hästar fått sitt och sen placerats i sina hagar...då fick hon sin frukost. Det gick ett par dagar och sen fattade hon det hela och det hördes inte ett ljud från henne nåt mer;)...inget jag planerat utan det lyckades av en slump:o

Senast ändrad:

Mmm...jag har inte hört att man inte skulle få binda i repgrimma, men att man inte bör...då den är skarp...
Har åxå sett många rida m repgrimma m grimskaft under träns....skulle tro att det är när man vill binda sin häst ex i skogen el nånstans...Bara som jag tror:smirk:

Vad det gäller trängande häst....va konsekvent, bestäm en radie som din frizon och där får han inte va...stenhårt...gör dig stor, om så behövs m armarna, har du grimskaft, så snurra den ca 50cm runt dig lite nonchalant utan att titta på honom, får han den på sig, får han skylla sig själv;)...beröm, när han håller avstånd..

Vad gäller att stå stilla, så skulle jag nog träna på gårdsplan 1st, gör det jobbigt för honom, kan han inte stå stilla, låt han gå en liten volt runt dig, går han fram 1 steg låt han backa 3 osv...lär honom wow...att det betyder stop/stilla/vila...
Ett kraftigt nej har hjälpt på de hästar som jag varit i kontakt med o har stampat m framhov= otålighet/nonchalans....och massor av beröm när hovet stannar i golvet...
Jag vet inte om det här blev nåt vettigt av...hoppas det...lycka till:)
Men Piraja förklarar bra...

Senast ändrad av en moderator:

Hade ett sto på tillridning och hon började sparka på boxdörren direkt när hon hörde att vi kom och jag ruttnade ur på detta och så fort jag hörde sparkandet i dörren högg jag tag i henne och slängde ut henne i sin hage och där fick hon stå ensam medan de andra fick sin frukost i lugn och ro. Hon fick inget förrän alla hästar fått sitt och sen placerats i sina hagar...då fick hon sin frukost. Det gick ett par dagar och sen fattade hon det hela och det hördes inte ett ljud från henne nåt mer;)...inget jag planerat utan det lyckades av en slump:o

Känner igen det här...vi hade en foderhäst för nåt år sen...han var van vid att få maten 1st (ensamhäst)...vi hade 7 hästar i stallet:crazy: oh en viss ordning, som dom alltid fick sin mat i....han var 3je, men satte igång o banka så fort man öppnade stalldörren...inget tycktes hjälpa:(
Vi kom överräns om att han fick sin mat sist av alla, så länge han höll på så...det dröjde inte 1v förrän han ändrat sätt...
Kan tyckas hårt...men han fick ju sin mat:d...snabbare tom när han skötte sig...

Likaså om en häst stampar så jobbar jag inriktat på att ha hästen i gången utan att den stampar. Ger mig inte utan håller på och visar den tillrätta tills det gått in...ibland hjälper det oväntade...

hur ska jag jobba? han slutar efter en stund när jag säger till men fortsätter igen. han tom sparkade för första gången i boxväggen när vi kom in från en ridtur med de andra hästarna och då sparkade han så högt som boxgallret. Han har även attakerat en tränare med sina sparkningar dock gör han inte det med mej ute längre. Endast står han och sparkar i stallgången.

Ja, jag skulle behöva se hästen för att ge ett bra svar på det. Men misstänker att han är ohörsam, har svårt med ledarskapet och är otålig. Det finns handfasta metoder och det finns lugnare varianter.

Ett sätt är att så fort hästen börjar stampa, går du därifrån, lämnar hästen ensam men fortfarande ha så pass koll att du kan komma tillbaka och berömma när han står still.

Ett annat är att så fort han börjar stampa tar du ut honom och jobbar honom rätt tufft på linan och när han svarar dig där ställer du in honom igen och gör om samma procedur när beteendet upprepar sig.

Kan berätta om ett arabsto som fått för sig att när sadling och omvårdnad inför ridning skulle föregås av hysteriskt hoppande i stallgången. Ägaren gick på det och lockade, pockade och lirkade i det oändliga. Hon fick börja 1,5 timma innan ridning för att få hästen lugn och fin...så ramlade hon av och bröt armen och en annan tjej skulle hjälpa till med hästen. Ställer ut hästen i gången, borstar av henne och i samma stund som hon la på sadeln och hade fäst sadelgjorden ( långt mycket snabbare än vad ägaren tidigare gjort)...blev hästen heltokig. Tjejen blev alldeles paff och visste inte vad hon skulle göra utan gick ut ur stallet och stängde dörren...det tog en liten stund, det dundrade på rätt duktigt därinne, men så tystnade det och tjejen gick in igen och hästen stod därefter som ett ljus när denna tjej borstade och sadlade henne. Gjorde aldrig om detta annat än med ägaren som inte vågade göra om proceduren...:smirk:

Tycker att det låter mycket allvarligt om hästen "attackerat" med sparkar och i de situationerna är jag mycket hård...accepteras icke på något sätt överhuvudtaget och det blir tufft jobb på linan/lös i corall tills hästen fullständigt inser att man inte får hota på något sätt what so ever...där är åtminstone jag duktigt tuff:cool:

Senast ändrad:

kl

Igår var jag och tanten och tävlade showmanship at halter. Kan inte påstå att jag tränat speciellt mycket då jag knappt varit hemma på tre veckor.
Men vi lastade och kom iväg ändå. Lastningen gick toppen och hon skötte sig exemplariskt på plats. Efter att ha stått i hagen utan att ha gjort något på tre veckor var hon rätt nöjd över att få komma ut lite!
Vi passade även på att hälsa på både kalvar och grisar i anslutning till tävlingsplatsen. Hon var lite skeptisk i början men sen tog nyfikenheten över.

Tack för senast!
Jo, jag kom iväg. Jag kom hem 22.30 på torsdagen så jag var lite sliten. Men det var ett bra tillfälle att träna på! Tror vi kom på 7:e plats av 9 startande.
Jag var anmäld till dagens tävlingar också med det hoppade jag över. Vi får träna mer och komma igen till hösten!

Tack själv;)... Skapligt ändå när ni nu inte tränat på ett tag. Tror det var sunt av dig att ta det lugnt med denna tävling och komma igen sen. Får se om jag får igång Lilly till höstens tävlingar, annars blir det till våren för vår del...vem vet, kanske kommer uppåt och tävlar i Dalarna :angel:...Hälsingland lockar ju också med sin Vattlångtävling m.flera...och så får jag med mig fröken upp till skogarna där;)

Du är alltid välkommen till Dalarna!
Kanske hänger med dig till Vattlång om du kommer upp.
Jag FÖRSTÅR om du vill till andra skogar.....:D

Tack, tack:bow:...Jag kommer att höra av mig = löfte:D... Ska till Vattlång nu v.30 fast utan häst och så är det väl lite kort för dig att planera in det redan nu:angel:...boende finns;)

Ooops, lite av en trådnappning...sorry:angel:

Nja...:crazy: Har lite att jobba igen... Men det kanske går att planera in till nästa sommar.:)
Det gäller att planera långsiktigt med unghästar.:cool:

Trafikinfo:
Idag skulle vi valla bilar då...hehe, en lördag kl 19 i Smålands djupa skogar:rofl:
Det kan ju vem som hellst räkna ut m ... att det inte kommer mer än på sin höjd 1/tim:crazy:
men där stod vi i korsningen till asfalltsvägen; tittade till hö och till vänster om vartannat...
Så är hon tålmodig min lilla dam, utan att egentligen begripa varför vi stod där...men hon tittade hon med..efter nåt.
"Här står jag o kan inget annat, för matte har sagt wow"
Äsch, vi fick ge upp till slut...
Vi hade iaf tur m vädret:D
Vänder hem och vipps, där kommer det ju en bil...framifrån..
Ja, och...det är väll inget säger hon o går vidare på denna smala grusväg...och vipps så kommer det bakifrån en oxå....
"det var ju en härrans trafik det måste va just när vi är ute o rider"..säger hon och går vidare...
Vidare till skogen, där vi kan bralla runt i vattenpölar, hoppa över stockar o nedfallna träd, snirkla här o där...och så ta en riktigt busig galopp hem...
Det sista där trodde hon att hon fick göra för hon varit sååå duktig, men där satte matte stop...här galopperas det inte i hundra knyck hemåt...vill du ha fart, så tar vi det bortåt och så vände vi nosen...
X-antal gr, innan damen tog den där lugna galoppen, som jag bad om.
Avslutade denna mkt givande o skön tur m stop-rollback-galopp åt båda hållen...sen gick vi nöjda:love: o belåtna hem, även matte som hoppat av o skrittade sig själv oxå:)//
En dag ur Stallboken

:rofl:...kan se er stå där...spanande efter bilar...likt spejare på prärien...:rofl:

Underbart! och se det funkade visst...*lägger det på minnet ifall vi kan behöva det*...:angel:

Jag håller på att bygga en corall nu och syrran jobbar med sin ridbana...snart kan du komma hit på en weekend med lite samvaro och träning:D

Nja...:crazy: Har lite att jobba igen... Men det kanske går att planera in till nästa sommar.:)
Det gäller att planera långsiktigt med unghästar.:cool:

...nu tänkte jag mer att slita matte från hästen för en skön weekend som publik:angel:... Vi åker tillbaka till Småland på måndagmorgon efter Vattlångtävlingen. Då ska alla hästarna hem också:D...Äntligen!!!!!:bump:

:bump: jippiiii....:banana:
*Längtar* Skynda på;)

Aldrig får man va glá....
Nu måste vi investera i en ny bil...den vi har skar ihop igår på väg till stallet...
Nåja, allting har en mening...jag är glad att jag inte åkte till PL i måndags, för då hade det väll hänt på vägen dit el hem:crazy:

Och tur är att Hästrallyt är nära iår...för i värsta fall får jag väll rida dit:D
Får jag några hejarramsor på lördag?
När Raiza tar sina skutt över vattenhinder bla...:rofl:

Ang det där m repgrimma....
Jag har den nuförtiden hängande i sadelkammarn, men använde den flitigt ute på våra promenader, då Raiza var yngre...speciellt i byn 1a tiden och när jag inte riktigt visste var jag hade henne, om o vad hon kunde bli rädd för och hur hon då gjorde...
Kände att det ändå var en form av trygghet, men lång grimskaft till...
Nä, den kom inte till använning, som tur är...
Men en gång förra året, tog jag på den vid lastning...då hade hon en period, när hon inte skulle in bara...stod där o spjänade mot, vilket hon inte gjorde mot repgrimman;)

Men igår tänkte jag anv den igen, under ridning.
Har hört dom som ridit m den och jag har aldrig provat, så sagt o gjort...
Red sedvanligt (varannan dag) barbacka...och vilken upplevelse:bump:
Att jag aldrig provat det förut...så fint hon gick på det.:)
Har aldrig provat o rida på bosal, men kan det vara lite liknande "hjälpen" med den?
Just det där m neckrein funkade kanon mellan träden i skogen...

Ja det hade ju varit trevligt. Men vi får planera lite till nästa sommar istället.:D (med hästar)

Åh, vad roligt att få hem hästarna! Jag förstår att du längtar.

Själv har jag varit ute i skogen på en liten skrittur med min tant. Hon skötte sig alldeles utmärkt.

Måste bara berätta om kvällen idag. Har ju bara haft på sadel 2 gånger i stallgång och en utanflr stallet en snabbis för fotografering i mars. Ikväll fick jag ide om att prova rundkorallen för första gången men då den var halvfull med vatten och sambon samtidigt kom ut en sväng så bestämde vi oss för att kasta på sadeln utomhus för första gången. Ja efter lite enkla övingar, flytta bak,följa,backa så testade vi att ge efter för tryck i nacken och detta var första gången som han inte slog sej fril. Testade även tryck på sidan av mulen. Har sista gångerna börjat med att trava något varv på volt och även idag så funkade det i båda varven och stannar mjukt och fint när jag säger whoo och lutar mej lite bakåt för att förtydliga stoppet. Det han har problem med är att inte villa flytta framdelen och att stå stilla med framdelen och bara flytta bak, hur gör jag då? En annan sak är att han ska naffsa i grimmskaftet hela tiden vi står stilla och ska flytta för tryck och så. Iaf så blev han lite spänd när vi tog ut sadeln men efter lite rep över rygg och sadelgjordsläget, padd stryken över rygg,lagd på och av några gånger och dunkat på den lite så la jag försiktigt på sadeln och spännde gjorden (hittade hans egna gjord senare det klart:mad:) Oerfarna sambon och Phigalle traskade runt lite på måfå på stallplanen, men så fort de stannade ville Phigalle smaka på sadeln:rofl: Sedan tog jag över och gjorde lite lättare övningar igen men bara typ raktfram,volt,lite halt och bak och så där sedan var jag super nöjd!!
senastenytt235.jpg

senastenytt241.jpg

senastenytt245.jpg

Jag måste bara berätta, jag är ännu kärare i Phigalle fetr ikväll.Hur är det möjligt?
Jag har läst att ni hoppat vid sidan om era hästar för att vänja vid senare uppsittning och det testade jag herromdagen och han bara tittade på mej och vändes sedan bort huvudet. Idag var sambon med ute så jag tänkte,varför inte så jag tog på mej hjälmen och studsade upp och ner ,nehe ingen reaktion. La armarna över ryggen..hmm går det att bita katten i svansen säger han och tar ett tjuvnyp. Iaf så försiktigt så hjälpte sambon mej upp liggandes/hängandes över ryggan och han bara jaja, tog några steg frammåt lite ostabilt men ingen reaktion, ner igen och samma sak två gånger till och inga problem med skritten där inte. Jag hade så väldans gärna velat sitta upp men sambon sa till mej att lägga band på mej och gå sakta fram med allt nytt. (han som är totalt nybörjare med hästar men följer gladerligen med på diverse westerntävlingar och även köper en massa inridningsfilmer för dyra pengar).

Iaf är jag mäkta imponerad av denna häst,trots motgångar ibland.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 140
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka