Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 859
Sv: Unghästtråd...

Uhä!! Är jättenervös inför morgondagen :crazy:
Ska in med Chilisen till veterinären på återbesök.
Hoppas allt är bra denna gången :crazy:

Här håller vi både tummar och hovar för er skull!!

Tacka alla för era peppningar :)
Nu har jag lite mer att uppdatera.

Chili är fortfarande halt.
Efter böjprov visar han kraftigt på alla ben :crazy:
Provade att bedöva höger bak denna gång och resultatet blev 70% bättre :)
Bedövade höger fram förra gången utan resultat :(
Så plutten åkte in på röntgen på båda bak, has och kota.
Men det visade att allt är bra???
Veterinären är nu helt galen då hon inte kan hitta något fel.
De ha nu tagit blodprov och vi får se vad vi hittar där.
De ska leta efter fästingsjukdomar också, då han hade mycket fästingar då problemet uppstod.
Så nu går plutten hemma ingen på kortison i stället då buttan inte hjälpte ett dugg :(
Och vi ska så klart tillbaka om ca 2-3 veckor

Usch, vad klurigt :crazy: Hoppas att han har blivit bättre till återbesöket och att det kommer fram till vad problemet är! Jag fortsätter att hålla tummarna för er!

Så frustrerande!!!! Jag hoppas verkligen att proverna visar nåt som kan förklara det hela så att rätt behandling sätts in snarast. Håller tummarna fortsättningsvis också...

usch vad trist! Ni som var på g nu ju! :(
vad jobbigt att inte veta vad som är orsaken. Men bra att de kollar upp fästingburna sjukdomar iaf. De är ju så otroligt luriga!
fy för de vidriga fästingrackarna. ställer bara till en massa problem! :cool:

Kom det efter att han gick omkull i hagen? För jag har för mig att jag läste att han hade gjort det.

Vet en tjej vars häst plötsligt blev jättehalt på alla 4 benen. Blev bättre ibland för att sedan bli mycket sämre otroligt fort. Till slut kom de på att hon faktiskt gått omkull (inte jätteilla utan ramlat omkull på sidan) i hagen ungefär en vecka innan symptomen började. Efter röntgen av ryggen visade det sig att hästen hade "krossat" manken och därifrån kom alla problem. :(

Här kommer en uppdatering från mig och Chili! :D

Kom på det häromdagen att lilltösa är D-ponny nu ju! Hon har vuxit så fort! Känns som att det var igår den lilla luddiga mesproppen kom till mig! :D

Hon är precis lika skiten som vanligt och har satt en riktig björnpäls dessutom som inte är det lättaste att få ren. Hon varierar mycket i färg kan man säga.. Idag var hon tex, rödskäck med grulloinslag :angel:

Vi gör inte så mycket just nu mer än den vanliga dagliga hanteringen. Hon tas in och ut varje dag och vi tar av och på grimman och ibland täcket. Hon borstas 2-3ggr vecka och tar allt med ro. Hon fick en regnskålla vid svansroten som jag har lokalbehandlat och då blev det första gången jag hade vatten på henne. Visserligen bara på den lilla fläcken på rumpan men ändå! :D Vi har också bytt hovslagare då våran förra enbart raspade och jag tyckte hon började bli lite lång i tårna. Vår nya hovslagare öste beröm över chili och sa att hon var en ovanligt lättjobbad liten dam osv. Detta trots att det var första gången någon använde tång, "bankade" ordentligt i hovarna på henne och satte hennes hov mellan låren på riktigt hovslagarvis. Behöver jag ens säga att matte var stolt som en tupp :love:

Vi ska flytta till ett annat stall på fredag. Detta ligger 5min bilfärd från hemmet istället för det som hon står i nu som det tar över en halvtimma att köra till. Det ska bli riktigt härligt att ha henne så nära! Större box blir det också (12kvm). Helst hade jag velat ha henne på lösdrift men det finns inga möjligeter till det här så det får bli det bästa alternativet av inackorderingsställena istället. :)

Här kommer lite bilder också! Just nu är det tur att hon är så hög över baken så vattnet rinner av... Hade hon inte "lutat" så hade hon nog fått vattenpölar på ryggen! ;)

Chiliface.jpg

Chiliskritt.jpg

Här syns regnskållan som nästan är helt läkt nu! :banana:
Chilirygg.jpg

haha! ja visst har hon?! ;)
Är bra sugen på att sitta upp nu :p

Hon har blivit så fin i kroppen och huvudet är inte så superponnyaktigt längre. :)
Här är en bild till som jag glömde ta med::love:
Godingen.jpg

Men du! lillasyster platsar allt här i unghästtråden nu tycker jag! Har du inga nya bilder på henne? Hon måste växa fort som attan den lilla! :love:

FIIIIIIIIIN bild! :love: Hon kommer få jättevacker huvud! :bow:

Hmmm... *letar bild*

Det här är nog den senaste...
lotta10_11_07_1_1194722932.jpg

(Slänger in en bonus där den underbara hakan syns!)
lottatuggar3_1194723140.jpg

Så fin!! Älskar hennes teckning, häftig! :) Hur gammal är hon nu?

Men hjälp vad stor din tös har blivit! Och vilken bauting till rumpa sen! Bara fötterna som fortfarande är små! :love:

De har rätt lika hakor måste jag säga (bortsett från att Chilis vita hakparti inte fortsätter upp på läppen då).

Har Lotta helt enfärgad lugg eller är det vitt i den?

Tycker Lottas teckning ser mycket mer jämn ut än Chilis. På Chili ser det ut som att någon kastat dig färgklickarna så de splashats ut om du förstår vad jag menar :) Har Lotta några såna små prickar som Chilisen har? tycker att det ploppar upp nya prickar på henne varje dag nu ;)

*kl*

Nu kan jag uppdatera lite om min unghäst.
För tre veckor sedan åkte han till en jättegullig och duktig tjej på foder och jag blir uppdaterad med jämna mellanrum.

Han hade tidigare åkt transport 8 gånger men bara 1 gång själv och då var det ca. 3 mil. Nu åkte han ända från mig till Halmstad (ca.15 mil) alldeles själv och han hade gjort det med bravur.
Tjejen som har honom har longerat med och utan sadel, de går promenader, löshoppat och idag fick jag ett mail där hon berättar att hon tömkört han 2 gånger och det har gått jättebra båda gångerna.
Redan andra gången hade han förstått en hel del av tygeltagen.
De hade också gått en promenad idag där de mött traktorer, lastbilar, en timmerbil som släppte av stockar hade de gått förbi men han hade bara tittat.
När det hade kommit tillbaka så hade han fått springa i ridhuset, vilket han gillar jättemycket, och sedan hade hon hängt lite för att tillslut sitta på honom.
Det enda han reagerat på /blivit rädd för var pallen hon hade användt sig av att stå på...:D men lastbilar och ramlande timmerstockar var ingenting.

Hans favoritsyssla i ridhuset är att springa fram till spegeln och gnägga på sig själv :rofl:. Det är klart...han ser ju en riktig snygging framför sig.

Sitter nu vid fel dator men senare under kvällen kan jag lägga in bilder på honom som jag fått och kanske jag kan få in en film också.

Ska väl tillägga att han egentligen inte hör till denna tråden längre, har numera snaggad man och omskolar sig nu till "engelsk" häst ;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24