Unghund kissar inne

Bukefalos 30 år!

Det kan vara väldigt svårt att få hundar som varit i hundgård mycket rumsrena. Så man får försöka tänka som med en valp, ge det tid och ha mycket tålamod.
Tyvärr lyckas det inte alltid.

Så skumt

Lämnade bädden framme tre dagar utan kiss, sen fjärde dagen gjorde hon det igen... Hittar inget mönster....
Den går ju att skölja ur vid kisseri men ska jag ändå ta bort den helt en längre period? Enda mjuka underlaget hon har tillgång till...

Så skumt

Lämnade bädden framme tre dagar utan kiss, sen fjärde dagen gjorde hon det igen... Hittar inget mönster....
Den går ju att skölja ur vid kisseri men ska jag ändå ta bort den helt en längre period? Enda mjuka underlaget hon har tillgång till...
Tror att du och några som svarat i tråden tänker lite fel.
Det är en f d hundgårdshund.
Hur fungerar det i en hundgård?
Jo man gör sina behov när man behöver och där det för individen känns bäst. Olika individer har olika ställen som dom föredrar. Jämför t ex med vissa hästar som kan hålla sig hela dagen. För sedan kissa med en gång så fort den kommer in i en ny mockad box. För hästen helt perfekt för att det inte stänker på benen för ägaren väldigt enerverande att behöva mocka igen med en gång.
För hunden i tråden är det bädden som är som är bästa stället. Att det händer något på flera dagar beror mest troligt på att hunden inte varit kissnödig.
Det har inte att göra med doft eller revir, det är bara enligt hunden bästa platsen. Dessutom blir det ju rengjort och städat med en gång. Många hundgårdshundar är renliga och uppskattar att det städas.

Tror att du och några som svarat i tråden tänker lite fel.
Det är en f d hundgårdshund.
Hur fungerar det i en hundgård?
Jo man gör sina behov när man behöver och där det för individen känns bäst. Olika individer har olika ställen som dom föredrar. Jämför t ex med vissa hästar som kan hålla sig hela dagen. För sedan kissa med en gång så fort den kommer in i en ny mockad box. För hästen helt perfekt för att det inte stänker på benen för ägaren väldigt enerverande att behöva mocka igen med en gång.
För hunden i tråden är det bädden som är som är bästa stället. Att det händer något på flera dagar beror mest troligt på att hunden inte varit kissnödig.
Det har inte att göra med doft eller revir, det är bara enligt hunden bästa platsen. Dessutom blir det ju rengjort och städat med en gång. Många hundgårdshundar är renliga och uppskattar att det städas.
Ja låter ju logiskt ... Lösning?

Hon kissar inte bara i bädden. Mattor filtar soffa hund täcke....

Jag hade gått full valpmode och börjat på 0.
Begränsat utrymme inne, där du har uppsikt och kan uppfatta hennes kroppsspråk/rörelser precis innan hon ska kissa. Precis som med valp är man snabb ut och ger massor med beröm ute.
Osv osv

När det gäller bädd, och mattor hade jag velat lära om associationer. Hade gjort övningar där vistelser på mjuka ting innebär mat, mys, lek eller vad nu hunden uppskattar.

Tycker detta är lite intressant.
Jag köpte en äldre valp som varit i hundgård och de valparna hade lärt sig själva att gå ut i hundgården o kissa/bajsa så just den hunden var lättare med rumsrenheten än de valpar jag köpt som bott inne...

Jag tänker att hundar inte vill bajsa/kissa där de sover?

Inget direkt svar till dig TS men ja, beteendet känns konstigt

Tycker detta är lite intressant.
Jag köpte en äldre valp som varit i hundgård och de valparna hade lärt sig själva att gå ut i hundgården o kissa/bajsa så just den hunden var lättare med rumsrenheten än de valpar jag köpt som bott inne...

Jag tänker att hundar inte vill bajsa/kissa där de sover?

Inget direkt svar till dig TS men ja, beteendet känns konstigt
Beror på hur stor hundgården var... hundar som hålls trångt/på kort kätting lär sig skita där de sover :(

Ja låter ju logiskt ... Lösning?

Hon kissar inte bara i bädden. Mattor filtar soffa hund täcke....
Jag har haft en f d hundgårdshund. Vi tränade som med en valp. Att gå ut på regelbundna tider. Alltid gå ut efter att han sovit och i samband med måltider. Hålla koll på när han började se ut som att något var på g och gå ut.
Maximalt med beröm när han gjorde på rätt ställe. Min hund var bolltokig så det blev bollek var gång. Men hundar är individer så använd det som fungerar som positivförsträrkning.
Var konsekvent och ge det tid, det är ett inlärt beteende och det kan ta tid att ändra på.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar